Permalänk

Logitech Z-5500 smäller!

Tjena!

Jag har en Logitech Z-5500 som jag köpte på blocket av en kille för 1900 kr. De är i väldigt fint skick, knappt använda och ca 2 år gamla.. Men grejen är den att det "smäller till" lite då och då i högtalarna, man behöver inte spela musik eller se på film, de kan bara stå på. Smällen är bara i en halv sekund och låter inte jätte högt, men det hörs TYDLIGT och det låter inte så bra direkt..! Vad beror detta på? Har kollat alla kablar så de inte glappar, uppdaterat drivriutiner osv.

Hjälper det att köpa:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

eller

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

?

Väldigt tacksam för svar!

MVH//Fabian

Permalänk
Medlem

Likadant med mina Z-5500. Smäller till så jävla högt ibland att morsan skriker till i rummet bredvid.

Det är garanterat något med strömmen i huset att göra, smäller ofta när jag tänder och släcker lampor etc.
Så att köpa något filter borde göra susen.

Exakt vad du borde köpa vet jag dock ej, om inte någon på forumet har svaret så kan du nog gå till en el affär och fråga dem

Edit:
Produkten på översta länken verkar ganska intressant. Möjligt att en sådan är lösningen

Permalänk

@ Baselord

Skönt att man inte är ensam iaf.. Japp, det är definitivt strömmen. Men du har inte köpt något typ ev filter/överspänningsskydd? Jag har sökt runt på forumet men ingen har köpt det.. Men jag går iofs El programmet så kan nog fråga en lärare och eventuellt Kjell och Company annars.

Permalänk
Medlem

Hej! detta är ett klassiskt fel på Logitechs prylar, det som ni bör göra är att kontakta logitech, de ersätter er med nya produkter. Har själv varit i kontakt med dem ang. detta. Det är grymt störande problem :S

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk

Hade samma "problem" förut, smällde till i högtalarna när man t.ex. släckte en lampa, har något med spänning att göra om jag inte minns fel, finns hos alla Z-5500 tror jag (om de inte fixat detta under den senaste tiden)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk

Hmm.. Okej, eftersom de är begangnade och har inget kvitto kan inte Logitech hjälpa mig mer än tips. Men ska iaf köpa (http://www.kjell.com/?item=50191&path=304000000,325000000,347...) hos Kjell & Co, de sa att det kan hjälpa, kan tydligen lämna tillbaka den annars inom 14 dagar.. Få se hur det blir!

Permalänk
Medlem

kan vara slutsteget i baslådan som håller på att ge upp de gjorde de för en polare till mig det small i hans med sen sa de bara POFF så hade hela kalaset gett upp

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
kan vara slutsteget i baslådan som håller på att ge upp de gjorde de för en polare till mig det small i hans med sen sa de bara POFF så hade hela kalaset gett upp

Säg inte så.. Går det att byta?

Permalänk
Medlem

Har du jordade uttag? jag måste skaffa de
de sitter o brusar knastrar elektriska ljud när ja stänger mappar o skit

"släckte en lampa, har något med spänning att göra om jag inte minns fel, finns hos alla Z-5500 tror jag"

händer inget med mina när ja tänder släcker inga probs alls med mina

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkie
Har du jordade uttag? jag måste skaffa de
de sitter o brusar knastrar elektriska ljud när ja stänger mappar o skit

Japp det har jag. Går i 2:an på Elprogrammet och gjorde om mitt rum nu i sommars, passade på att dra helt ny el när jag drämde ner en vägg..

Permalänk
Medlem

kan man inte bara köpa en förlängnings dosa med jordade uttag o koppla den på ett ojordat? funkar det

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Citat:

kan man inte bara köpa en förlängnings dosa med jordade uttag o koppla den på ett ojordat? funkar det

Kan kan du. Men förlängningsdosan kommer inte fylla funktion som "jordad" eftersom du kopplar in den i ett ojordat uttag. Du måste koppla jordat med jordat för att det ska vara jordat!

Permalänk
Medlem

:\ så att elektriska brus/knastret kmr inte försvinna även om man skaffar en jordad dosa?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

:\ så att elektriska brus/knastret kmr inte försvinna även om man skaffar en jordad dosa?

Du tror att ditt brusproblem är för att du inte har kopplat in dina högtalare i ett ojordat uttag. Det kommer INTE att hjälpa med att du kopplar in en jordad förlängningsdosa i ett ojordat uttag. Om du vill ha dina högtalare anslutet till jord så måste du jorda ditt uttag vilket leder till att du får dra ny el och antagligen installera en ny elcentral, och det gör du inte själv utan en elektriker såklart..

Permalänk
Medlem

hörlurar kopplade i integrerat ljudkort sen har ja mina z-5500 kopplade i x-fi kortet dem har ja inga problem me :] men har störningar i de integrerade till hörlurarna

Visa signatur

Permalänk
Citat:

hörlurar kopplade i integrerat ljudkort sen har ja mina z-5500 kopplade i x-fi kortet dem har ja inga problem me :] men har störningar i de integrerade till hörlurarna

Testa köpa en sån som jag tänker köpa då.

"Symmetriskt kombinerat / Nätavstörningsfilter & överspänningsskydd med dubbelverkande funktion mot både radiofrekventa störningar och transienter."

http://www.kjell.com/?item=50191&path=304000000,325000000,347...

Permalänk
Medlem

yup:\

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny...
Kan man ha 2 st Nätavstörningsfilter på raken dvs 2 st på samma kabel?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Avstängd

Har haft 3 st z5500 från V1 till "senaste", alla har gjort likadant, kommer när man släcker o tänder vissa lampor m.m. Men de får man leva med med dessa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Har haft 3 st z5500 från V1 till "senaste", alla har gjort likadant, kommer när man släcker o tänder vissa lampor m.m. Men de får man leva med med dessa.

Okej, då vet vi att det inte är någon skillnad mellan de första och de senaste iaf.. Men du har inte testat med ett filter för att reducera smällar/brus etc..

Permalänk

Jag har urmodellen, Z-560, och det knäpper ofta till när man tänker eller släcker lampor. Annars brukar det dock inte knäppa.
Ojordade uttag i mitt rum.

Så det här problemet har de tydligen inte fått bukt med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FabianWester
Okej, då vet vi att det inte är någon skillnad mellan de första och de senaste iaf.. Men du har inte testat med ett filter för att reducera smällar/brus etc..

Nej har ej provat med filter, tänkt på det ibland men inte blivit av
Kan tilläggas att jag haft högtalarna på 3 olika ställen, 1 med ojordad och 2 andra med fullt jordade uttag, ingen skillnad.

Permalänk

Okej okej.. Men jag ska försöka fixa så jag har filtret i helgen iaf, så kan ju skriva hur det gått sen!

Permalänk
Medlem

Har också ett 5500-system hemma och har precis som andra skriver problem med "knäppanden" och att subwoofern smäller lite då och då när diverse elektriska apparater och lampor sätts på runt om i huset. Jag läste på olika forum och tydligen är detta ett förekommande problem hos logitechs högtalarsystem i allmänhet och z-5500 i synnerhet.

Mitt råd är att först skaffa det där filtret som länkats lite längre upp och om inte det fungerar skaffa en ups som "renar" strömmen till högtalarsystemet. Har läst om flera som löst detta problemet med en ups så det verkar ju fungera.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk

@ Holmb3rg

Hmm, ja att alla har det felet kan vi konstatera nu..

Filter kostar bara 150 spänn, men om man ska ha en bra UPS så går det upp mot 800-1000 kr..

Permalänk
Medlem

Förmodligen äre förstärkaren som är överhettad det small lika i mina JBL 6x9or och det var för att steget inte orkade driva dem riktigt.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag kör på en grenkontakt som har överspänningsskydd som jag fick med i hempc paketet och jag kan säga att jag inte får några smällar av att tända eller släcka lampor. dock så är detta bara inte ett fenomen som logitechs appareter har, beror mer på strömmen i dagens hus, hör samma ljud i min fina klockradio tex

EDIT: sånn här borde väl funka? https://www.inet.se/datortillbehoer/oeverspaenningskydd/belki...

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Jag köpte EMI-filtret i fredes, och det har inte gjort någon skillnad.. Men det är bra att ha överhuvudtaget.

@ Chobi

Överspänningsskydd skyddar bara mot överspänning.

"Överspänningsskydd används för att skydda elektriska apparater från överspänning. I samband med åskväder kan överspänningen leda till att apparater går sönder, exempelvis TV, datorer eller musikanläggningar. Överspänningskyddet försöker att reglera spänningen till elektriska apparater genom att häva eller kortsluta spänningar över det maximalt tillåtna spänningsvärdet." - Wikipedia

Smällarna har inget med överspänning att göra, så har svårt att se att det skulle reduceras med en vanlig grendosa med överspänningsskydd..

Permalänk
Medlem

kanske. men det kvarstår dock att jag aldrig hört några smällar från mitt Z5500, men vem vet.

kanske fick ett lyckoexemplar?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Jag har överspänningsskydd och det gör ingen skillnad och har inte gjort på någon av mina 5500.

Du kanske bor i ett turhus/lägenhet med bra ström lr något