Permalänk

Kan ej läsa skivor

Tjenare!
Har ett stort problem med min dator. Den vägrar läsa några skivor. Trodde att det var cd-romen det var fel på så jag beställde en ny men det är samma gamla visa med den. Är det någon som vet vart felet kan ligga eller hur man skulle kunna kolla upp det/ lösa det så vore jag väldigt tacksam. Det mest sjuka är att jag kollade på en film igår och då funkade den hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Klarar inte ens tryckta orginal-skivor?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Klarar inte ens tryckta orginal-skivor?

Nej den klarar inga skivor och för övrigt så är ju allt orginal. Den kan funka ibland, den lyckades ladda en film nyss till själva menyn men hängde sig när filmen skulle börja spela. Den funkar dock utan fel enligt windows.

Permalänk
Medlem

Lasern kanske, hur gammal är cd-romen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattes
Lasern kanske, hur gammal är cd-romen?

Han köpte ju en ny.

Har du testat olika bios inställningar? Kan hjälpa om du har tur att ta ur batteriet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn

Har du testat olika bios inställningar? Kan hjälpa om du har tur att ta ur batteriet.

Ska testa ändra i bios

Får samma fel hur jag än gör. Kan läsa cd-skivan och komma in in den men när jag ska göra något så hänger den sig direkt.

Permalänk
Medlem

Skriv lite mer eksakt vad de ä för delar i datorn och om de är sata eller ide, Så kan säkert nån som kan mer om sånthär hjälpa dig:)

Kan ju ex vara ett känt problem med konflikter mellan just ditt moderkort och din cd spelare. Osv

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Skriv lite mer eksakt vad de ä för delar i datorn och om de är sata eller ide, Så kan säkert nån som kan mer om sånthär hjälpa dig:)

Kan ju ex vara ett känt problem med konflikter mellan just ditt moderkort och din cd spelare. Osv

Ja just nu sitter jag med

Moderkort: Gigabyte P35-DS4
PSU: Corsair 520w
CPU: q6600
Ram: 2*2GB Corsair
Cdrom: Samsung
Grafikkort: Samsung SH-S223F SATA
HDD: Seagate SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Han köpte ju en ny.

Ahh, missade det.

Permalänk

Kom igen, någon måste väl ha en vettig förklaring på mitt problem. Håller på att bli tokig här. Jag kan ju inte göra något vettigt med datorn. Inte ens min vista skiva vill en läsa!!
Kan det vara sydbryggan som fått fnatt. Skulle man kunna köpa en ide cdrom och testa med en sån eller kommer det bli samma fel då?

Permalänk
Medlem

Formatera datorn och se om det hjälper.

Permalänk

Skulle kanske funka men hur ska jag då kunna installera iden då den inte vill läsa Vista skivan ;D

Permalänk

Jag skulle nog testa att tanka hem typ http://www.ubuntu.com/
Hos nån polare och bränna det där.

Och kör det "live" från skivan.

Annars skulle jag tippa på att det är nått strul med kablar eller liknande. Är det ide eller sata som du kopplar in spelaren med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samuel.nilsson
Skulle kanske funka men hur ska jag då kunna installera iden då den inte vill läsa Vista skivan ;D

Finns fler sätt än att installera med din interna CD.
Kan du se innehållet på en skiva i DOS?

Start, kör, skriv cmd, skriv d: eller vad din enhet har för beteckning sen skriv dir och se om det kan läsas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic
Jag skulle nog testa att tanka hem typ http://www.ubuntu.com/
Hos nån polare och bränna det där.

Och kör det "live" från skivan.

Annars skulle jag tippa på att det är nått strul med kablar eller liknande. Är det ide eller sata som du kopplar in spelaren med?

Jag ska testa det och det är en sata cdrom. Funderade på det med kablarna själv men har inte orkat riva allt för att kolla det... är så bökigt på en P182.
Men det e märkligt att jag kunde köra med den felfritt i några dagar och förra kunde jag köra felfritt i 4 månader men samma kablar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattes
Finns fler sätt än att installera med din interna CD.
Kan du se innehållet på en skiva i DOS?

Start, kör, skriv cmd, skriv d: eller vad din enhet har för beteckning sen skriv dir och se om det kan läsas.

Det står bara att The Device is not ready