Permalänk
Medlem

Köpa självuppdragande klocka..

Jag är sugen på att köpa en självuppdragande klocka, är rysligt trött på att behöva byta batterier jämt.
Så jag behöver hjälp med följande:

1. Hur kan man snabbt avgöra om en klocka är självuppdragande? I många anonser står det inte något om detta. Jag vet att alla quarts-klockor är batteridrivna, men är alla klockor som har "jewels" självuppdragande?
2. Vilka märken ska man undvika om man vill att klockan ska fortsätta att dra upp sig själv i 15 år.
3. Hur mycket måste man räkna med att få ge för en självuppdragande klocka, som minst, jag förstår att man kan lägga hur mycket pengar som helst om man är sugen på det.

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Det är bara att kryssa för "Automat" på Prisjakts sida för armbandsur så listar den alla självuppdragande.

Köp något stort märke för 2000-5000 så borde den väl hålla ett tag.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Du kan hitta självuppdragande klockor för under 1000-lappen och säkerliggen ännu mindre än det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vissa märken ska du ju undvika men för att klockan ska gå så länge som möjligt är det nog viktigare att få den servad.
Dessutom kommer klockan inte dra upp sig själv om du inte har den på dig eller har en klockuppdragare(watchwinder).
För 2000-5000kr får du en seiko eller liknande. Själv köpte jag en Invicta 4469 för ungefär 2800kr.

Jag rekommenderar att du läser lite på något klockforum, t.ex TimeZone eller Watchtalkforums.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Skoj. hur fungerar självupdragande klockor+ genom att man rör på sig så är det typ en pendel som spänner en fjäder elelr något?

Btw Mittens är inte detta ett forum för att klocka?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Btw Mittens är inte detta ett forum för att klocka?

Haha! Dagens.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Räkna med att lägga mer pengar på service på en automat än vad du lägger på batterier till ett quarts-ur.

Börjar bli dags för mig att lämna in min klocka på service, har haft den i ca tre år och nu är det dags att få den servad. Kostnad, ca 2500 plus delar.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Huu, det blir nog en quartsklocka igen, men då är frågan, var köper man bra batterier. Jag har köpt batterier på Kjell och Company flera gånger, med väldigt blandade resultat, där det bästa höll i 1,5 år och det sämsta i 1,5 månader. Genomsnittet är ca 6 månader, detta är ju för dåligt!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skoj. hur fungerar självupdragande klockor+ genom att man rör på sig så är det typ en pendel som spänner en fjäder elelr något?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urverk
Där kan du läsa om hur det fungerar.

Drivkraften i ett mekaniskt armbandsur är en fjäder som antingen spänns manuellt genom att man vrider på den s.k. kronan eller automatiskt genom att en asymmetriskt upphängd vikt (se bild) rör sig i takt med rörelserna hos bärarens arm. Fjäderns kraft överförs till den mekanism som får visarna att röra sig via ett steghjul, vars rörelse styrs av oron och ankaret.

Citat:

Btw Mittens är inte detta ett forum för att klocka?

Haha.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Btw Mittens är inte detta ett forum för att klocka?

http://www.xorph.com/clockers/
"Clock the planet!"

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk

Låter dumt att använda en fjäder. Finns ju en såndär metall som genererar pyttepyttesmå mängder elektricitet, så att klockan kan gå i flera år (decennier?) utan att man behöver några batterier.

Fast sådana klockar är rätt dyra va?
(http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_quartz)

Förstår inte riktigt poängen med att använda mer fjädrar än nödvändigt. Idag köper man ju klockor för att de är dyra, inte för att de fungerar väl...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Man kan köpa en klocka som har solpanel och laddar sig själv på det viset.
Det tycker jag fungerade riktigt smidigt när jag hade det.

Permalänk
Medlem

Har klocka med batteri som gått i 2 år så.. det är väl inte så illa eller ?

Farsan har en självuppdragare, kul o titta på mekanismen, glasboett på baksidan då

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vadå byta batterier jämt? Prova att köpa något annat än det billigaste skiten du hittar? En klockmästare tar inte många kronor för att byta batteri

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en Citizen calibre 2100?den laddar med solcell och är så snygg,
Den går loss på ca 4000kr,köpte min för halva priset.

http://www.klockgiganten.com/index.asp?contentpage=showproduc...

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Räkna med att lägga mer pengar på service på en automat än vad du lägger på batterier till ett quarts-ur.

Börjar bli dags för mig att lämna in min klocka på service, har haft den i ca tre år och nu är det dags att få den servad. Kostnad, ca 2500 plus delar.

Jag har en Oris som jag haft i 7 år nu utan minsta lilla problem, dessutom livstids garanti...
Och farsan har en rolex som fungerat klockrent sen 72 så..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Räkna med att lägga mer pengar på service på en automat än vad du lägger på batterier till ett quarts-ur.

Börjar bli dags för mig att lämna in min klocka på service, har haft den i ca tre år och nu är det dags att få den servad. Kostnad, ca 2500 plus delar.

2.5K? För en service? Seriöst? O.o Jag skulle då hellre köpa en ny klocka istället. xD

Fyra år sedan köpte jag mig en Certina DS Titan, för 2500kr. Och har nu bytt batteriet i den en gång, ett år sedan... jag räknar med att få byta batteriet igen om ca 2 år. Jag tycker då inte att det är så speciellt ofta egentligen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
2.5K? För en service? Seriöst? O.o Jag skulle då hellre köpa en ny klocka istället. xD
...

Seriöst... Men, det är det värt. Det blir iaf inte billigare att köpa ny.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Varför inte köpa en Citizen calibre 2100?den laddar med solcell och är så snygg,
Den går loss på ca 4000kr,köpte min för halva priset.

http://www.klockgiganten.com/index.asp?contentpage=showproduc...

I second that.

Jag har en Citizen dykarklocka med Eco-Drive (solcell). Har haft den i tio år eller så & den bara går & går ..

Mvh