Permalänk

Uppgraderingar av 9400

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byss
Hej.

sitter med en 9400. Där mitt graffe kort har börjat strula lite.
Så jag funderar på att byta ut det.

Hur pass mycker mer kan jag sätta i sitter ett 7900Gs i det nu. går det att sätta i ett 7900GTX eller ett 7950GTX, eller går det helt enkelt inte att sätta i ett som är kraftigare ?

//Byss

Tja, sitter i samma båt, TV-OUT har lagt av och graffet visar grafikfel i spel, att byta drivisar löser inget heller. Någon som vet vilket som är det bästa graffet i dagens läge man kan skaffa?

En annan fråga är kring HD till laptopen, har bara 60 gb nu i min. Hur stor HD går det att byta till i en 9400? Dells största HDs på deras "reservdel/uppgraderingarsida" var 120 gb på 5400 rpm en 200gb på 4200rpm. Finns det inga HD i 200bg-klassen men som har 7200 rpm? Vill undvika att ha en extern HD vart man än går, men samtidigt ha en snabb HD då det är C-disken.

Nån som vet om de går o uppgradera till 4gb minne till 9400 btw?

Thanx guys

Permalänk

Angående HD, tror jag det blir svårt, men jag vet inte säkert.
Angående minne är jag 90 % säker på att det ska gå. Tror det står nånstans i papprerna som följer med?

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Fukar bra att stoppa i 2x2 gb minne men du kommer bara få ca 3,2 gb minne pga begränsningar i chipset.

Hårddisk så funkar det att stoppa i vilken 2,5" sata disk som helst nästan.
Vissa diskar har ett större ytterformat vilket gör att den inte passar fysiskt i din dator, har själv en 200gb 7.2k rpm disk i min.

Permalänk
Medlem

Det går att stoppa in (Geforce go) 7900GTX och 7950GTX utan större problem om nätaggregatet byts till den för XPS m1710. Det krävs ett smärre ingrepp i chassit för att få plats med den större kylflänsen på dessa kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Det går att stoppa in (Geforce go) 7900GTX och 7950GTX utan större problem om nätaggregatet byts till den för XPS m1710. Det krävs ett smärre ingrepp i chassit för att få plats med den större kylflänsen på dessa kort.

Fan va gött. Kan ju beställa delarna och låta en datorbutik assembla det hela. Det blir inte för varmt i datorn med de grafikkorten då?
Thnx

Permalänk

Hm, blåste min dator för en vecka sen, och den fungerar inte riktigt som förr.
Det största problemet ligger med grafiken. Jag installerade drivisarna från laptopvideo2go som finns länkade här nånstans. Körde först den där exe-filen som extraherar filerna, la in modded inf, och körde setup. Det funkar ju och så, men lite saker är inte som förut.
Försvinner BIOSen (den upplåsta) om man installerar om datorn?
Sen så har After Effects (video-redigering) börjat krasha. Kan inte minnas felmeddelandet exakt, men något med OpenGL som krashar. Nån som vet varför?
Sista felet ligger i att jag har kopplat in en extra skärm och den fungerar, bortsett från att nVIDIA identifierar den som "Laptop Display", vilket är irriterande då den vanliga skärmen har samma namn.
Jag vet det är ganska vagt, men någon kanske har en gissning om vad jag har gjort fel denna gången? Generellt kan man säga att förut har jag gjort det som KSMB rekommenderade och det fungerade perfekt.
Tack i förväg!

Oh, jag kan inte spela upp DVD-filmer heller. Nån idé? (Antagligen något enkelt) VLC krashar och Windows Media Player säger att jag inte har någon DVD dekoder, men jag har installerad ffdshow.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

jahaja. Har en inspiron 9400 som jag haft drygt ett år och mitt grafikkort (ett GO 7900 GS) har tydligen lagt av

Är så oerhört jävla förbannat. Nästintill precis efter garantin gått ut också.

Det började imorse med att jag kunde spela spel i 10 minuter, sen blev det BSOD. Jaha tänkte jag... Installera om OS, sen installerade jag om spelet. (i detta fall WOW, som tar en hel dag att installera). Funkade en liten stund, men sen hände samma igen. Nu när jag startar upp datorn är det röda och gröna artefakter på hela skärmen och jag kommer bara till laddningssekvensen till Windows, sen blir det svart.

Hur kommer det sig att det bara händer helt plötsligt? Måste väl ha en orsak?

Om jag nu måste beställa nytt grafikkort.. var gör jag det? Vad ska man beställa?

Har aldrig bytt grafikkort på en bärbar.

Vill gärna ha hjälp.

Tack på förhand!

UPDATE1: Upptäckte nu att datorn fungerar i felsäkert läge med sämsta grafikinställningarna. Vad kan detta bero på?
Kan det kanske va "dåliga" grafikdrivrutiner? Hjälp mottages!

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
jahaja. Har en inspiron 9400 som jag haft drygt ett år och mitt grafikkort (ett GO 7900 GS) har tydligen lagt av
<snip>

Testa att rengöra kylflänsen/flänsarna först och främst. Att du får artifakter redan vid uppstarten verkar lite oroväckande men kan nog fortfarande bero på dammig kylfläns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Testa att rengöra kylflänsen/flänsarna först och främst. Att du får artifakter redan vid uppstarten verkar lite oroväckande men kan nog fortfarande bero på dammig kylfläns.

ska jag dammsuga då eller vadå? Jag är rejält sugen på att ta isär datorn och rengöra den redigt mycket... Tror att den är riktigt dammig innanför skalet.

Men den stora frågan är. Hur får jag bort skalet? Finns det nån guide för hur man gör? Är ju tusentals skruvar på undersidan :S

Yes, artefakter redan vid uppstart. Allt bara började helt plötsligt. Men som sagt, i felsäkert läge är det inga artefaktfel alls.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

Är det inte dammsuga man inte ska göra? Det är väl typ statisk elektricitet och shit...?

För att plocka isär, kolla manualen eller kolla hos Dell.
Skriv gärna hur det gick, funderar på att göra samma sak. (Rengöra datorn alltså, inte få artefakter)

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
ska jag dammsuga då eller vadå? Jag är rejält sugen på att ta isär datorn och rengöra den redigt mycket... Tror att den är riktigt dammig innanför skalet.

Det enklaste sättet är att använda luft på burk och blåsa från baksidan av datorn (själva flänsen sitter där) samtidigt som man håller fast fläkten med en pinne el. dyl. genom fläktöppningen på undersidan av datorn.
Om datorn är riktigt igentäppt kan det vara nödvändigt att ta upp datorn och rengöra med t.ex. topps.
Använd aldrig dammsugare för att rengöra datorer, det kan alstras statisk elekticitet...

Citat:

Men den stora frågan är. Hur får jag bort skalet? Finns det nån guide för hur man gör? Är ju tusentals skruvar på undersidan :S

Jo det finns servicemanualer för DELLs bärbara som är mycket detaljerade och lätta att följa. Det stora problemet är att inte tappa bort någon skruv

Citat:

Yes, artefakter redan vid uppstart. Allt bara började helt plötsligt. Men som sagt, i felsäkert läge är det inga artefaktfel alls.

Skulle kunna vara drivrutinsfel men testa att rengöra först och främst, det mår datorn bra av hursomhelst.

Permalänk

Finns det inte effektivare "gratis"metoder än tops? Luft på burk tänker jag inte köpa. Några förslag? I och för sig har vi ju en högtryckstvätt...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Då kan jag berätta hur det har gått...

Jag ringde dell. Efter mycket kopplande fram å tillbaka kom jag fram till en mycket kompetent snubbe. Vi körde in en CD-skiva som jag fått med för att köra "diagnostics" eller något liknande.

Testet hann knappt starta förrens det kom upp ett errormeddelande om att minnena på grafikkortet va totalt CRAP... Då sa han såhär (till min ENORMA glädje, för att garantin hade gått ut), "vi kommer och hämtar din dator på Onsdag så byter vi grafikkort åt dig på Torsdag. Vi gör det dessutom helt gratis i och med konsumentköplagen, efter det skickar vi tillbaka datorn till dig. Det tar MAX 10 arbetsdagar..."

Så på den vägen är det. Ska få ett helt nytt graffekort och det kommer inte kosta mig något. Känns redigt gött om jag ska va ärlig. Tacka gud för konsumentköplagen Trodde jag skulle få punga ut flera tusenlappar i och med att garantin löpt ut.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

Sweet. Får du samma modell eller ny?

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

antar att det blir samma grafikkortsmodell. Dom har väl GO 7900 GS liggandes antar jag. Men jag skulle inte klaga om det blev en nyare variant

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Då kan jag berätta hur det har gått...

Testet hann knappt starta förrens det kom upp ett errormeddelande om att minnena på grafikkortet va totalt CRAP...

Jag sitter med exakt samma problem, med artekfakterna på skärmen...fast de funkar med sämsta grafkinställnoingarna.
Däremot har det tydligen gått just över 2 år sedan jag fick datorn så någon konsumentköpslag gäller inte mej längre =( .......

Är GeForce Go 7900 GS från DELL specialdesignat för 9400:an eller kan jag köpa ett nytt grafikkort varifrån som helst, bara det är samma? DELL lär väl ta tokpriser för ett nytt kan ja tänka mig.
Nån som vet vad ett nytt GeForce Go 7900 GS ligger på nu? Och var får jag tag på ett?

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag får meddelande nu att mitt batteri är på väg att ta slut för gott. Haft datorn i snart 2 år så det kanske är rimligt. Garantin har iallafall gått ut (Köpt via företag så 1 års garanti)
Kom på att jag egentligen aldrig använder batteri, kör med strömsladd i hela tiden. Fungerar denna dator ändå? Kan man till och med plocka ut batteriet och bara ha strömsladd?
Annars, var kan man köpa nytt batteri för rimligt pris? På dell.se känns det väldigt dyrt...

Avfallskvarnen: Enligt konsumentköpslagen så har du 3 års reklamationrätt för varor köpta efter 2005 någongång.

Permalänk

Du kan väl testa? Om den startar utan batteri, good to go.
Är ingen jurist, men det är väl skillnad på reklamationsrätt och garanti? Är inte reklamationsrätt att man kan reklamera den inom 3 år, men bara för fel som inträffat inom 2 år efter inköpstillfälle. Eller? (Just a guess)

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Konsument köplagen gäller 3 år om man köpt datorn efter april 2005 dock så gäller det endast privat kunder så har företaget köpt in det så gäller inte den alls för företag har inte rätt till den då den är endast KONSUMENT köplag alltså gäller endast privat kunder.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hej,

Min hårddisk har pajat och jag undrar om man kan köpa en vanlig 2,5 SATA-hdd på tex datorbutiken el komplett? Passar den in då?

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk

Funderar på att köpa en begagnad Inspirion 9400, lite saker jag undrar över bara.

Är texten väldigt liten på skärmen med den högre upplösningen?
Blir det stor skillnad på kvalitet på bilden om man kör lägre upplösning i spel med den skärmen? Tänkte spela lite äldre spel som Warcraft III på den.

Blir den varm? För varm för att ha den i knät o t ex lira lite spel sittandes i sängen?

Låter den mycket? Som jag förstår så har den 2 fläktar.

Tycker ni den ser bra ut? Måste säga att jag tycker den ser på gränsen till ful ut på bilderna. Hur är den i verkligheten?

Känns den stor och klumpig? Laptopen jag har nu väger lite mer än ett kilo mindre än en Inspiron 9400, borde väl inte bli så stor skillnad tycker man.

Är 4500 ett bra pris för en begagnad? Tyckte först att det kändes som lite väl mycket, men man får väl rätt bra med prestanda för pengarna egentligen.

Den jag kollat på har följande spec:

Intel Core Duo - 2,0GHz, 2048Mb DDR2-667 Minne, 100Gb Hårddisk, DVD-RW, modem, grafikkort GeForce Go 7900GS 256Mb , nätverkskort, ljudkort, firewire, bluetooth, trådlöst lan, väska, . : 17" Wide UXGA, minneskortläsare

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken garanti killen har så kan det bara en bra eller dålig dator, 4500kr låter ok på gränsen dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Precis som för många andra verkar det som att mitt grafikkort lagt av. Datorn köptes in för 2 år och 3 månader sedan…. så nån garanti har jag inte kvar.

Det hela började när jag installerat ett nytt spel. Spelade i typ 10 sekunder innan jag fick blåskärm. Fick blåskärm även vid omstart av datorn. Dock funkade den i felsäkert läge.

Errorkoden pekade på att det skulle kunna vara ett minnesfel så jag köpte ett nytt minne men inget hände. Formaterade om datorn och installerade allt på nytt. Allt gick bra tills jag skulle installera drivrutinerna till grafikkortet, då blev det blåskärm igen…

Sitter nu med VGA-upplösning eftersom jag inte lyckas installera några drivrutiner och det är något irriterande.

Dessutom har jag nu även artefakter som uppstår redan under uppstartsprocessen!
Är det lätta att byta grafikkortet själv? Är det skruvar som gäller eller måste man löda och ha sig? Vart kan man få tag på ett nytt graikkort?

Vad säger sen konsumentköplagen. Datorn är yngre än 3 år, men felen uppstod mer än 2 år efter köp…

Danne

Permalänk

Hade liknande fel. Kontaktade supporten (även om garantin går ut kan man få support på nåt jävla vänster), och de gav mig en lista med saker att göra. Här är vad de skickade mig: (OBS! Ni innefattas naturligvis inte av den extra garanti Dell gav mig)

Citat:

A: Starta om datorn och tryck <F2> när Dellogon dyker upp på bildskärmen. Du kommer då in i bios. Ser du samma linjer på skärmen där?

B: Uppdatera drivrutinen för ditt grafikkort via länken här nedan. Hämta hem filen, dubbelklicka på den och följ instruktionerna.

http://ftp.us.dell.com/video/R158348.EXE

C: Prova också att ta bort och sätta tillbaka den kabel som förbinder lcd-skärmen med grafikkortet. Du gör så här:

1: Stäng av datorn, koppla ur eventuell extern bildskärm och ta bort all strömförsörjning.

2: Öppna upp bildskärmen maximalt, dvs 180 grader.

3: Ovanför tangentbordet sitter den list som bland annat innehåller knappen som du startar datorn med. Denna list sitter enbart tryckt på. Använd en liten skruvmejsel och bänd försiktigt upp listen från vänster eller höger sida. Arbeta dig inåt mitten och lyft sedan försiktigt bort hela listen. Du behöver inte ta bort sladden på höger sida om det finns en sådan.

4: Lossa de skruvar som håller fast tangentbordet och ta försiktigt bort detta. Inte heller här behöver du ta bort den kabel som förbinder tangentbordet med moderkortet.

5: Du skall nu kunna se den kabel som kommer från LCD skärmen, och som slutar i en s.k connector. Denna connector skall du kunna dra upp från grafikkortet. Ta bort och sätt tillbaka connectorn. Sätt tillbaka listen, starta upp datorn och kontrollera om du får någon bild på din lcd-skärm.

Jag vill också informera dig om att du är fullständigt skyddad av garanti när du utför ovanstående, då du har blivit ombedd av Dell att göra det.

För att köra diagnostik:
Du behöver den cd som medföljde datorn, och som heter "Drivers and Utilities", alternativt "Dell Resource CD". Den innehåller förutom drivrutiner också ett diagnostikprogram som kan startas från CD.

1: Starta datorn, och när Dellogon dyker upp på bildskärmen trycker du på tangenten F12.
Du kommer då in i en meny som heter "One time boot menu", dvs en meny där du vid ett enskilt tillfälle kan boota datorn på ett annat sätt än det traditionella. Sätt därefter in cd-skivan nämnd ovan.

2: I menyn använder du piltangenterna till att markera alternativet "CD-rom/dvd drive" (eller något liknande), och trycker därefter på tangenten <Enter>. Du blir sedan ombedd att bekräfta ditt val genom att trycka på valfri tangent inom tre sekunder.

3: Nu kommer applikationen "Dell Diagnostics" att starta.

4: En ca två minuter lång snabbtest görs nu av datorn, och därefter kommer du till huvudmenyn för Dell Diagnostics. Här hittar du fyra val, Express Test, Extended Test, Custom Test och Symptom Tree.

5: "Express Test" är en snabbtest av datorns hårdvara, den tar ca 15-20 minuter. Använd dig av detta val om du snabbt vill kontrollera datorn.

6: Vill du göra en fullständig diagnostik av datorn väljer du alternativet "Extended Test". Observera att detta test tar ett antal timmar på sig, och att du då och då behöver interagera genom att trycka "Yes" eller "No" som svar på vissa frågor som kommer upp på skärmen.

7: Vill du istället testa en specifik hårdvara, väljer du alternativet "Custom Test", markerar den hårdvara du vill testa, och klickar slutligen på knappen "Run tests".

8: Slutligen kan du använda dig av "Symptom Tree" om du misstänker att någonting inte fungerar som det skall.

Om det finns hårdvaruproblem på din dator, kommer dessa att generera en felkod. Skriv ner felkoden och felbeskrivningen och tryck <Y> för att fortsätta testerna.

Hoppas det kommer till nån nytta, för mig försvann i alla fall problemen.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Dell har livstid telefonsupport på sina datorer, så någon specialsupport har du inte fått, utan det är standard

Permalänk
Medlem

Dell har ej livstids support på alla datorer, Om du är en EPP kund alltså köpt datorn via ditt företag alltså avbetalning där man köper en företags dator så har du endast support den tiden du har avtal"garanti" sedan får du ingen support. Men är du privat kund eller köpt datorn som en företagare så kan du få hjälp även om garantin gått ut dock får du ingen service på datorn kostnadsfritt. Tänk på att dell endast har hårdvaru garanti och inte garanti på program som outlock eller liknande.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Dell har ej livstids support på alla datorer, Om du är en EPP kund alltså köpt datorn via ditt företag alltså avbetalning där man köper en företags dator så har du endast support den tiden du har avtal"garanti" sedan får du ingen support. Men är du privat kund eller köpt datorn som en företagare så kan du få hjälp även om garantin gått ut dock får du ingen service på datorn kostnadsfritt. Tänk på att dell endast har hårdvaru garanti och inte garanti på program som outlock eller liknande.

ok, testa ring Dells support som EPP kund så får du se

Naturligtvis ingår inte service i detta, utan där gäller den tid man betalat för, alltså garantitid.

Permalänk
Medlem

Uppdatering till mitt inlägg lite längre upp:

Vid uppstart är nu skärmen helt svart.....
Jag ser att den "lyser upp" när jag startar datorn men får igen bild, varken vid uppstart eller när Windows laddat klart, det är liksom bara dött....

[EDIT]

Har nu beställt ett nytt grafikkort och ska ge mig på att försöka byta det själv... Är det någon som har gjort det och kan säga om det är lätt/svårt om man fäljer den guide som finns på Dells hemsida. Har aldrig meckat med en bärbar innan och lite nervös är man allt...

Permalänk

Eftersom det var snart två år sedan jag uppdaterade Bios i samband med en felsökning av DVDn tänkte jag göra det nu igen.

- På Dells supportsida finns Bios A09 (MP061A09.exe), daterad 070705. Finns det verkligen ingen nyare? Känns knappt lönt isåfall.
- Om jag väl gör det, bara att tuta och köra eller? Behöver jag skapa en återställningspunkt att rulla tillbaka till om nåt går galet?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Är det många av Er som bytt minne i 9400? Funderar på att klämma i 2x2 gb nu när minnena ändå är hyfsat billiga...

Är det svårt, dvs klarar man det själv eller ska man lämna bort den?
/Daniel