Mionix Saiph och Sidewinder X5

Permalänk
Melding Plague

Mionix Saiph och Sidewinder X5

Medan stora företag släpper allt fler modeller har Steelseries bevisat att det egentligen bara behövs en bra spelmus för att entusiaster ska bli intresserade. Nu tar vi en närmare titt på två svenska nykomlingar, och en konkurrent från jätten Microsoft.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow^^ Mionix Saiph 1800 såg intressant ut, min deathadder har börjat haka sig så blir nog en 1800 när den gett upp helt:D

Permalänk

Lite besviken över att Logitech's G9a inte var med i jämnförelsen bland dom här mössen fast den lirar i samma liga.
Om någon vet en butik där man kan testa Mionix-mössen får ni gärna posta här eller skicka ett PM.
Jag provade Sidewinder på Mediamarkt i Västerås men jag vart inte imponerad, troligtvis det sämsta grepp jag stött på hittills.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_troll
Lite besviken över att Logitech's G9a inte var med i jämnförelsen bland dom här mössen fast den lirar i samma liga.
Om någon vet en butik där man kan testa Mionix-mössen får ni gärna posta här eller skicka ett PM.
Jag provade Sidewinder på Mediamarkt i Västerås men jag vart inte imponerad, troligtvis det sämsta grepp jag stött på hittills.

Håller med. Sidewinder är den absolut minst ergonomiska musen jag testat. G9 är dock silkeslen i handen

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Köpte ju den "gamla" Sidewindern för 270:- på Webhallen nyligen. Får ju ses som ett riktigt bra pris. Jag gillar musen skarpt, särskilt att den är så stor som den är. Jag har nog inte särskilt stora händer men jag tycker ändå den ligger skönt i handen.
Sen grejen med tumknapparna fattar jag inte att någon annan inte har tagit efter, det är suveränt! Man behöver inte ändra tumplacering alls, bara vicka den lite uppåt eller neråt.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_troll
Lite besviken över att Logitech's G9a inte var med i jämnförelsen bland dom här mössen fast den lirar i samma liga.
Om någon vet en butik där man kan testa Mionix-mössen får ni gärna posta här eller skicka ett PM.
Jag provade Sidewinder på Mediamarkt i Västerås men jag vart inte imponerad, troligtvis det sämsta grepp jag stött på hittills.

Jadu, det finns en datorbutik i Växjö som heter everlast, där säljer de mössen men du kanske syftade på internetbutik?

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter testet på roccatmusen eller har jag missat det? I övrigt verkar Saiphmössen jäkligt intressanta.

Permalänk

nackdelar som hög med högt satt scrollhjul kan lika gärna ses som fördelar då det är beroende på vilken person som använder musen. Själv ogillar jag låga möss. Nackdelar och fördelar bör vara saker som är objektiva i ett test.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv

Håller mig till Microsoft Habu ett tag till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig köpa den billiga mionix musen.
Själv så tycker jag att viktbyte är rätt så oviktigt när det gäller möss. Alla möss är olika och man kan helt enkelt inte göra musbytet bättre/enklare genom att justera vikten med 27 gram. När man har vänt sig vid en mus så spelar knappast 27 gram någon roll.
Sen så tycker jag att det saknas bilder direkt ovanifrån på alla möss. :/

Permalänk
Avstängd

Nej jag lär nog sitta på min ikari laser ett bra tag till,det fanns inget som tilltalade mig i testet utom mjukvaran till sidewinder,hade den varit lika bra tilll min ikari laser så hade jag köpt 10 stycken till:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker helt ärligt att företaget verkar lite halvt oseriöst. Jag har försökt få kontakt med dem via formuläret på deras hemsida 2 gånger med någon veckas mellanrum. Nu har det gått ca 3 veckor och fortfarande inget svar. Något sett att nå dem vi telefon finns inte häller.

kör en G5 och denna börjar bli ikarin som är favorit nu

http://www.olgn.net/wp-content/uploads/2007/08/steelikarilase...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Hej MichaSWE!

Mitt namn är Calle Conradsson och är en av de som ligger bakom Mionix. Tråkigt att höra att du inte fått något svar från formulären som du skickat, kan bara beklaga då service och tillgänglighet är något som vi prioriterar högt, vilket jag tror att många av alla de personer som jag varit i kontakt med den sista tiden kan instämma med.

Om nu formuläret inte fungerat så undrar jag varför du inte använt någon av de andra kontaktvägarna som finns på vår webbsida? bland annat ligger telefonnumret till kontoret utlagt, vilket jag tycker symboliserar öppenhet och seriositet.

Det hade gått att använda någon av de andra e-post adresserna som finns utskrivna på webbsidan också, men som sagt kan inte mer än att be om ursäkt att det inte har fungerat.

MVH

Calle Conradsson
Mionix Gaming Gear
www.mionix.net

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Jag tycker helt ärligt att företaget verkar lite halvt oseriöst. Jag har försökt få kontakt med dem via formuläret på deras hemsida 2 gånger med någon veckas mellanrum. Nu har det gått ca 3 veckor och fortfarande inget svar. Något sett att nå dem vi telefon finns inte häller.

kör en G5 och denna börjar bli ikarin som är favorit nu

http://www.olgn.net/wp-content/uploads/2007/08/steelikarilase...

Permalänk
Medlem

Lite komiskt:

Nackdelar:

* Något hög som försämrar precisionen
* Högt satt skrollhjul

Saiph 3200 kostar cirka 500 kronor. Lägsta pris just nu: 449:-.

Nackdelar:

* Stor bakdel
* Relativt dyr

Microsoft Sidewinder X5 kostar cirka 500 kronor. Lägsta pris 420:-.

Borde inte Saiph vara "relativt dyr" isåfall när den kostar mer än ms musen? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Saiph 1800 verkar ju riktigt bra, önskar bara man hade pengar *suck*

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conradsson
Hej MichaSWE!

Mitt namn är Calle Conradsson och är en av de som ligger bakom Mionix. Tråkigt att höra att du inte fått något svar från formulären som du skickat, kan bara beklaga då service och tillgänglighet är något som vi prioriterar högt, vilket jag tror att många av alla de personer som jag varit i kontakt med den sista tiden kan instämma med.

Om nu formuläret inte fungerat så undrar jag varför du inte använt någon av de andra kontaktvägarna som finns på vår webbsida? bland annat ligger telefonnumret till kontoret utlagt, vilket jag tycker symboliserar öppenhet och seriositet.

Det hade gått att använda någon av de andra e-post adresserna som finns utskrivna på webbsidan också, men som sagt kan inte mer än att be om ursäkt att det inte har fungerat.

MVH

Calle Conradsson
Mionix Gaming Gear
www.mionix.net

Hej Calle,

Det verkar ju klart seriöst att du svara så snabbt i forumet i alla fall

Det är säker jag som har missat, men jag hittar verkligen inte något nummer till er på:

http://www.mionix.net/index.asp

Jag kör senaste firefox det kanske inte funkar ihop men med ert formulär?

Har själv uplevt lite problem med att få webbformulär att funka med vissa webbläsare, fast i vårt fall var det ie6 som bråkade.

Jag ber om ursäkt å mina vägar att jag kanske var lite väl hård i tonen i mitt först inlägg Men blev lite frustrerad av att inte få något svar alls efter flera försök

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Jodå, om du går in under "about" ( http://www.mionix.net/about.asp ) så hittar du våra adress uppgifter där.

Tror nog att problemet med formulären har berott på att webbservern inte fungerat som den ska, det är dock åtgärdat nu sen några veckor tillbaka.

Du var inte hård i tonen, jag hade säkert reagerat likadant om jag inte fått svar efter flera försök.

Calle Conradsson
Mionix Gaming Gear
www.mionix.net

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Hej Calle,

Det verkar ju klart seriöst att du svara så snabbt i forumet i alla fall

Det är säker jag som har missat, men jag hittar verkligen inte något nummer till er på:

http://www.mionix.net/index.asp

Jag kör senaste firefox det kanske inte funkar ihop men med ert formulär?

Har själv uplevt lite problem med att få webbformulär att funka med vissa webbläsare, fast i vårt fall var det ie6 som bråkade.

Jag ber om ursäkt å mina vägar att jag kanske var lite väl hård i tonen i mitt först inlägg Men blev lite frustrerad av att inte få något svar alls

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, tack

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Klarar mig bra med min Trust laser...

...japp, en Trust.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Lite komiskt:

Nackdelar:

* Något hög som försämrar precisionen
* Högt satt skrollhjul

Saiph 3200 kostar cirka 500 kronor. Lägsta pris just nu: 449:-.

Nackdelar:

* Stor bakdel
* Relativt dyr

Microsoft Sidewinder X5 kostar cirka 500 kronor. Lägsta pris 420:-.

Borde inte Saiph vara "relativt dyr" isåfall när den kostar mer än ms musen? =P

Håller med dig..konstigt

Permalänk
Medlem

Blir så ledsen när jag ser att alla nya möss har så få knappar Älskar min MX1000 som har 3 tumknappar, varför måste alla så kallade spelmöss bara ha 2 egentligen, blir det inte mer "spel" när man har möjlighet att binda fler funktioner till en mus? Man vill ju så att säga optimera användningen av högerhanden. Det enda som verkar prioriteras är att kunna ändra vikten några gram plus eller minus.

Permalänk

Vilken tur att de har guldpläterade kontakter! Verkligen!
Guld är ingen höjdarledare, dock så oxiderar det ínte men slits lätt bort vid många i och urkopplingar. Kan inte företagen ge en hållbar anledning att guldplätera USB-kontakten?

Blir nästa plätering rhodium?

Permalänk
Hedersmedlem

det är snyggt med guld? och vadå ingen bra ledare det räcker ju gott och väl för att leda i en usb kontakt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Ja för det är ju inga störningar alls i en oskärmad usb-kabel som kräver guldkontakter.

Och åter igen så känns inte recensionerna speciellt seriösa när de klagar på att microsoftmusen är dyr, men saiph 3200 kostar samma i rekommenderat pris och dessutom MER i butikerna nu. Lägg ner ert Microsofthat...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

När det kommer till möss håller jag mig helt klart till mer traditionell design och inte massor av knappar och bling och grejer. Logitech G3, det är grejer det.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Fluffster: Du missade att guld är mjukt och således så trycks kontaktytorna ihop bättre.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
När det kommer till möss håller jag mig helt klart till mer traditionell design och inte massor av knappar och bling och grejer. Logitech G3, det är grejer det.

http://cybermarche.ca/images/we/097855038845.jpg

<3

Permalänk
Inaktiv

3200 lungt den bästa musen jag har haft. ruggit skön att använda. och att man kan byta DPI undertiden man spelar e ruggit bra. sen det som jag själv tycker e bra e att man behöver inte installera programvaran. den e lika hög som Logitach 518 men inte lika bullig som den så den e skönare för mig

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på att skaffa mig 1800 men fan har ju egentligen inget behov av det och har redan bytt mus 3 ggr i år så känns som jag ska lugna mig lite xP

Permalänk
Avstängd

Detta med guldpläterade kontakter är ett miserabelt skämt...

I stort sätt alla USB-kontakter är guldpläterade det som är guldpleterat på den här kontakten är höljet som sitter runt kontaktytorna. Det är de fyra "pinnarna" (som är data I/O, jord och +5V) som är relavanta, ytan runt är bara en fysisk kontakt som gör det möjligt att använda kontakten i praktiken.

Det är samma sak som att guldplätera "den stora klumpen" på en vanlig stickkontakt (notera att det är en liten skillnad då det finns I/O på usb-pluggen).

Men ingen data går igenom "höjlet" så varför man skulle guldplätera denna är för mig ett mysterium.