Permalänk
Medlem

Knäckt sata

Vad ska jag gjöra knaäckte nyss en Sata kontet på hårdisken och pinnarna gick åt h****e i mitt vrede. täcker garantin det eller ska man lämna in den.Isåfall hur mycket lär det kosta. MOdellen är en hitach deskstar 4 gammal.

Permalänk
Medlem

pinnarna? på en sata-hårddisk? bild på det hela? så kan man avgöra vad som är billigaste lösningen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Du tänker inte på Pata disk?

Sata disk har ju inga pinnar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Nej det täcks inte av garantin, helt garanterat.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Du tänker inte på Pata disk?

Sata disk har ju inga pinnar.

Jag vet vad jag pratar om och det är en SATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperDator_92
Jag vet vad jag pratar om och det är en SATA.

Låter inte som om du pratar om en SATA disk i alla fall? Vad är det för pinnar?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

det är nog plastbiten som styr stiften. köp en hårddiskbay typ hotswap. gjorde det med min raptor, funkar perfekt.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

exakt vad jag menade men stiften gick åt helvete och bröts av.

Permalänk
Medlem

Men stiften gör ju inget, vissa hårddiskar har dte för sata 150 spärr men inget som jag tror behövs i vilket fall.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Är det dom stiften som det oftast sitter en jumper på så är det ju absolut ingen fara om de gått sönder. De ska ju funka fint utan de, precis som P-NILZ säger.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

nej det är stiften till sata kontkten som gått av.

Permalänk
Sötast

Tips:

Lär dig skriva korrekt svenska.
Lär dig hur man förmedlar det man vill säga.
Lär dig att beskriva vad du menar och sluta skriva vad du tänker!
Vi ser INTE vad du ser. Det är helt omöjligt att förstå något du säger.

Permalänk
Avstängd

SATA-kontakter har väl ändå inga stift

En kontakt har de, men inga stift.

där har du stift.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

DET ÄR VÄLL SJÄLV KLART JAG VET ATT DET ÄR SATA JAG PRATAR OM!!!!
DET HÄR KALLAR JAG STIFT.

Permalänk
Avstängd

Jag håller faktiskt med om att det är stift. Bara för att de har stöd av en plastbit så förändras det inte att det är just stift. Eller kontaktbleck om ni föredrar det. I vilket fall sticker de ut när man råkat slita bort plaststödet, fast i detta fallet hade även dessa gått av.

Om ni som läser detta tänkte efter lite samtidigt som ni läste så skulle ni förstå utan problem. Om någon säger att de knäckt kontakten på en satadisk och i samma andra påstår sig ha brutit av stiften, hur många saker kan då egentligen åsyftas?

Jag brukar vilja klaga när folk inte skriver tydligt, men i detta fallet var det som sagt solklart. Förutsatt att den läsande parten verkligen är kunnig nog att ge ett vettigt svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag håller faktiskt med om att det är stift. Bara för att de har stöd av en plastbit så förändras det inte att det är just stift.

Om ni som läser detta tänkte efter lite samtidigt som ni läste så skulle ni förstå utan problem. Om någon säger att de knäckt kontakten på en satadisk och i samma andra påstår sig ha brutit av stiften, hur många saker kan då egentligen åsyftas?

Joo du har helt rätt där

Permalänk
Avstängd

Förresten, det täcks inte av garantin. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl om möjligt försöka löda ihop det med en liten elektronik lödpenna, och sen försöka få igång det på det viset, jag antar att du vill ha datan på hårdisken?, och flytta över på en ny disk, och sen slänga den trasiga.
Behöver du inte datan är ju problemet löst redan, skaffa ny och släng den gamla, då eventuell repration eller datarädning kostar väldigt mycket mer än en ny disk.

Kanske går om man slaktar en satakabel och löda in direkt också på rätt ställen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Taget från Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Stift

Stift
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Pins, grammofonstift, häftstift
Pins, grammofonstift, häftstift

Stift har flera betydelser:

* ett kyrkligt förvaltningsområde under ledning av en biskop, se stift (kyrkligt förvaltningsområde). Ordet är besläktat med stiftelse.
* ett avlångt och spetsigt föremål, som en nål eller en liten spik, till exempel ett häftstift, ett grammofonstift eller ett blyertsstift.
* inom botaniken en del av växternas fortplantningsorgan, pistillens mellersta del som bär upp märket.

Dvs det finns inga stift på en sata disk men däremot kontaktbleck men för att återgå till ämnet så gör som tidigare föreslagits nämligen löd dit en satakabel så kanske det funkar sen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperDator_92
DET ÄR VÄLL SJÄLV KLART JAG VET ATT DET ÄR SATA JAG PRATAR OM!!!!
DET HÄR KALLAR JAG STIFT.
http://img512.imageshack.us/img512/4108/hddsataconnectedfs0.t...http://img512.imageshack.us/images/thpix.gif

ärligt talat skiter jag i vad du vill kalla det. Säger du att det sitter stift på dina SATA-disk antar jag direkt att du inte har en aning om vad du pratar om. Lär dig ta en bild eller sök fram en bild som jag gjorde åt dig och fila på din svenska så blir nog alla nöjda nästa gång.

Speciellt jag, som kommer låta bli att hjälpa dig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Detta händer mig med kl 2 på morgonen när jag gjorde underhåll i en äldre filserver. Jag fick storpanik då disken var en del av en stor RAID5 som jag var kraftigt beroende av.

Stiftena han snackar om är de små kontaktytorna som sitter på plastbiten som går in i satakontakten på kabeln. De följer inte med plasten när den går av utan bara korvar ihop sig.

Det jag gjorde var att pilla ut plastbiten från satakabeln där den fortfarande satt kvar och sen superlimma skiten tillbaka. Inte enbart till plasten utan även till kontaktytorna så att även de hjälpte att ge stadga.

Det blev djävla pillande och jag fick borsta kontaktytorna riktigt rena efteråt då det fastnar massa fett och lim på dem vid den tiden de är klara och de ser inte så fina ut längre som innan. Men tro det eller ej så funkade skiten perfekt och med en enormt lättnad som följd.

We live to suck another day!!!

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970