Intressant diskussion det här!
Jag håller helt och hållet med Sumitomo – det är vår skyldighet att vara lite medvetna som konsumenter!
Jag har själv jobbat med försäljning i många år och det är ganska vanligt att kunderna inte frågar sig vad de verkligen behöver eller hur produkten verkligen kan användas, utan bara köper något som ser bra ut (utseendet på prylarna spelar en MYCKET STOR roll för köparna). Sedan kommer de tillbaka med varan och hävdar att det är fel på den eftersom den inte fungerar som de själva hade trott att den skulle fungera ...
Alltför få ställer verkligen frågan om produkten är rätt för deras egna behov eller verkligen kan användas på det sätt som de själva tror!
Alltför många kunder tror faktiskt på fullaste allvar att en vara av allra enklaste sort och ”no-name”-märke ska ha samma prestanda, precision och hållbarhet som den allra bästa märkesvaran som kostar 10–15 gånger så mycket och kanske t.o.m. är avsedd för professionellt bruk! De kan t.ex. bli upprörda över att en miniradio för 69 kronor inte har perfekt mottagning eller ljud. (Jag skojar verkligen inte – jag får ta liknande diskussioner flera gånger varje dag!)
Öppet köp innebär att du lämnar tillbaka en vara enligt exakt de villkor som det säljande företaget kräver. Det finns inga lagregler om öppet köp, så varje butik gör precis som de själva vill och om du vill kunna utnyttja öppet köp måste du följa säljarens krav. En del säljare kräver oöppnad förpackning, medan andra är ganska generösa så länge som varan är i absolut nyskick.
Några tips till alla här i forumet.
Varför inte alltid tänka på följande när ni köper något så blir det mycket lättare när ni tar tillbaka en vara till butiken:
• Fråga alltid innan köpet vad som gäller så slipper du ta en tråkig diskussion efteråt.
• Öppna förpackningen så försiktigt du någonsin kan, släng inte kartongen eller något förpackningsmaterial alls, bryt inga programvarukuvert (om du inte måste för att kunna använda prylen) och var mycket försiktig med varan.
• Torka gärna av varan innan du lägger tillbaka den i kartongen för att lämna tillbaka den.
Om varan är det minsta repig kan den inte säljas till fullt pris och du kan bli nekad till att utnyttja öppet köp, eller inte få hela summan tillbaka eftersom varan då måste säljas som fynd- eller demoex. Det är ditt ansvar som kund att ta väl hand om varan om du vill kunna lämna tillbaka den.
Citat:
Så jag undrar hur lagligt det är att sälja datorer till folk med en utlovad prestanda som sedan inte går att utnyttja? Speciellt när jag har kontaktat deras support som inte heller kan assistera mig med att få ut den fulla prestandan på den dator som jag köpt.
Att fundera över om något är för väl tilltaget är ett lyxproblem! Det hade väl varit värre om det var tvärtom? Datorn har prestanda som kan utnyttjas fullt ut av den aktuella konfigurationen.
Om man gjorde denna liknelse med bilar skulle varenda bil som säljs i Sverige vara olaglig att sälja till kunden eftersom bilen är snabbare än vad man lagligt får köra.
Att datorn har just 4 GB internminne handlar säkert om att det helt enkelt är billigast att installera den konfiguration som sitter i datorn. Då finns det bara en enda sorts minnen att beställa, hantera och montera i stället för två sorter (1 GB + 2 GB). Det hade kanske t.o.m. blivit dyrare för HP att installera 3 GB istället för 4 GB p.g.a. all extra hantering!
Beroende på vilken grafikkrets som sitter i datorn kan denna kanske även utnyttja en del av överskottsminnet, om den kan använda sig av internminnet. På de flesta tidigare laptopdatorer kunde en del av internminnet inte användas ”normalt” eftersom det reserverades för grafikkretsen.
Citat:
Är det möjligt att lämna tillbaka datorn på öppet köp pga av dessa anledningar och sedan välja att häva köpet och på så vis slippa betala återställningsavgift (jag borde väl ändå få en ny helt återställ dator)?
BaSii:
om datorn är felaktig blir det automatiskt en reklamation, och då kan du inte längre hävda öppet köp. Öppet köp gäller endast om varan är helt felfri. Eftersom det handlar om en dyr produkt skickas den troligen för reparation. Efter två reparationsförsök kan du begära att få en ny vara istället för den du köpte.
Följande gäller om det är fel på en vara (kopierat från Konsumentverkets hemsida: http://www.kov.se ):
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
• kräva att felet avhjälps,
• kräva omleverans av en ny, felfri vara,
• få prisavdrag,
• få ersättning för reparation,
• häva köpet och få pengar tillbaka,
• hålla inne betalning,
• få skadestånd.
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.
Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen.
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.