Samsung 245B, Benq FP241W eller Eizo S2431WSE?

Permalänk
Medlem

Samsung 245B, Benq FP241W eller Eizo S2431WSE?

Hej!

Jag har lite problem med skärmval och skulle uppskatta er hjälp.

Blir det en 24" så hänger det som sagt mellan Samsung 245B, Benq FP241W eller Eizo S2431WSE. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av dessa skärmar?

Samsungen har en kollega och han är mkt nöjd. Benqen har ju fått bra reviews och Eizo är ju det alla här talar om.

Jag kommer att sitta rakt framför skärmen (pun intended) och tillbringa klart mest tid med att spela då jag arbetar med datorer och är vansinnigt trött på att göra annat framför datorn. Det kan väl hända att jag kollar på något filmklipp etc när jag inte orkar flytta mig till soffan men jag prioriterar helt klart spelandet. Just nu spelar jag Warhammer Online men jag gillar att testa det mesta, kör även lite CS då och då.

Det är mycket snack om att TN är värdelöst men överallt jag har läst står det att TN är bättre än de andra för spel, antar att det beror på snabbheten. De har tydligen dåliga betraktningsvinklar men man sitter ju inte och kollar från sidan liksom. Om man inte sitter 10cm från skärmen borde väl inte vinklarna göra så mycket, eller? Vad gäller? På prad.de t ex så får Samsungen bättre och Eizon bara good/average betyg i de båda "suitable for gamer"-kategorierna?

Jag kör idag på en ViewSonic VP930 och kommer nog behålla den som andra display. Har alltid tyckt om den men vill ha en widescreen skärm och lite hetare upplösning, dessutom borde väl panelerna ha utvecklats en del i övrigt med på de år som gått.

Ändrar jag mig helt och går ner i storlek så är nog Benq X2200W mitt val. Ska åka och kolla på skillnaden 22"/24" idag.

Permalänk

Jag tycker också att hade varit intressant att veta!

Ingen som har någon av dessa skärmar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisseberra
Jag tycker också att hade varit intressant att veta!

Ingen som har någon av dessa skärmar?

Köp inte 245B. Den är riktigt gammal nu och bygger på föråldrad teknik. Sedan dess har två uppföljare släppts. Först 245+ och nu i dagarna 2443BW. Jag skulle självklart ta 2443BW om jag fick välja mellan dessa.

TN är vad du gör det till. Personligen stör jag mig inte på det över huvud taget. Tycker TN är perfekt så länge man inte ska ägna sig åt professionellt grafiskt arbete då är viktigt att exakt rätt färger visas. Men surfar man och spelar spel så spelar det ingen roll.

Gå in i en butik och kolla in några skärmar så får du väl se om du gör det. I prinip alla skärmar som finns på Elgiganten, On Off och liknande är TN.

Permalänk
Medlem

Jepp. Jag är lite dålig på det där men jag har försökt kolla lanseringsår enl prisjakt, det måste väl stämma något sånär.

Valet står just nu mellan 2443BW och 2493HM, vad är skillnaden på dessa, någon som har sett/testat båda?

2493 har ju HDMI vilket känns som ett plus, den har dessutom fått många bra recensioner vad jag kan se. Finns det någon fördel med 2443? Är det kanske tom så att det är i stort sett samma skärm med andra anslutningar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0mand0
Jepp. Jag är lite dålig på det där men jag har försökt kolla lanseringsår enl prisjakt, det måste väl stämma något sånär.

Valet står just nu mellan 2443BW och 2493HM, vad är skillnaden på dessa, någon som har sett/testat båda?

2493 har ju HDMI vilket känns som ett plus, den har dessutom fått många bra recensioner vad jag kan se. Finns det någon fördel med 2443? Är det kanske tom så att det är i stort sett samma skärm med andra anslutningar?

Tror de är ganska likvärdiga frånsett att 2493HM har HDMI.

Fördelarna med 2443BW
- Drar mindre och måste därför bli mindre varm än 2493HM
- 2493HM är inte helt ljudlös och vad man hört om 2443 så är däremot 2443BW det.

Fördelar med 2493HM
- Har HDMI
- Har varit ute längre och man vet mer vad man får. Många positiva recensioner.

Om jag vore dig skulle jag ta den med vars utseende du skulle trivas med bäst. 2493HM har glossy ram medan ramen på 2443BW är matt.

Angående 2443BW så ska Felix komma med en recension i dagarna då han får sin skärm ikväll.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Perfekt. Lutar redan mot 2443BW dock då jag tycker ljudlös och matt ram låter bra.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Kan kort berätta om mina två skärmar som jag stod och velade mellan när jag skulle köpa min första. (nu mera äger jag båda två)

Har själv en Eizo S2431W samt en dell 2407 och kan säga att jag är hur, nöjd som hällst med eizon, jag spelar väldigt mycket och har också jobbat en hel del med design. Eizon har aldrig givit mig några anledningar att klaga på varesig hastighet eller färger. Nu på senare tid (så sent som i helgen) köpte jag mig en dell 2407 som står brevid eizon, men första jag kom att klaga på var att den inte hade lika underbar färgåtergivning som eizon (notera att detta är inget jag skulle klaga på troligen utan att ha haft eizon brevid för referens) men också är den i svagaste läget ljusstarkare än eizon men samtidigt ljussvagare än eizon när båda står på max.

Först tyckte jag eizon var på gränsen till jobbigt ljusstark även på lägsta (kör alltid på 0% ljusstyrka) men får eizon att blekna på den delen

Mer roligt är att eizon också har automatisk ljusinställning, den känner altså av ljuset i rummet och justerar sig därefter.

Därefter är det mycket lättare att växla mellan olika profiler på skärmen medans på dellen måste man gå in i menyn och gräva. ( Eizon har också programvara som automatiskt kan ändra skärmprofilen efter vilket program som är markerat)

Lite snabbt och enkelt vill jag avrunda med att säga att Eizon ger mer, men kostade där efter också, Dellen hade lite lös plastram (klämmer man på den så rör den sig lite) altså inte helt 100% perfekt som jag tycker eizon är.

Det som fick mig att slutligen välja eizo före dell var 5 år 0 döda pixlar garantin, att överhuvudtaget våga erbjuda sådan garanti är nog bevis för att den kommer hålla. Eftersom jag sitter såpass mycket vid datorn som jag gör anser jag att man definitivt kan lägga ner stora summor på en skärm.

Visa signatur

Björn.