Vill inte ha grafisk inloggning till Ubuntu, hur?

Permalänk

Vill inte ha grafisk inloggning till Ubuntu, hur?

Ja, jag vill inte att Ubuntu ska starta den grafiska inloggningen, utan en vanlig textbaserad, hur gör jag?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

"update-rc.d -f gdm remove" fixar biffen.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem

Bättre att ändra runleveln.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Bättre att ändra runleveln.

Beror på om han vill starta i textläge eller bara logga in i textläge och sedan automatiskt starta X. Framgår inte av originalposten dock.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jag vill logga in i textläge, sen om jag vill bara starta X efteråt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag vill logga in i textläge, sen om jag vill bara starta X efteråt.

sudo apt-get remove gdm, eller något liknande? Då tas GDM bort och du loggar in i terminalläge och får sedan manuellt starta X.

Visa signatur

must!

Permalänk

Det går också skriva in en ogiltlig displaymanager i /etc/X11/default-display-manager. Det fungerar iaf i Debian Woody, har inte testat i Ubuntu.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konkret piket
"update-rc.d -f gdm remove" fixar biffen.

Är nog säkrast!

Permalänk
Medlem

Att ändra runleveln är väl för helvete det säkraste?!

Permalänk

Ubuntu gör ingen skillnad mellan runlevel 2-5 olikt många andra distar vilka är konfigurerade så att t ex en runlevel används för multiuser mode och en annan används för multiuser mode + X11. Det finns alltså ingen annan runlevel att byta till för att köra utan grafisk inloggning om man inte själv sätter igång och joxar med vad som startas i varje runlevel.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konkret piket
Ubuntu gör ingen skillnad mellan runlevel 2-5 olikt många andra distar vilka är konfigurerade så att t ex en runlevel används för multiuser mode och en annan används för multiuser mode + X11. Det finns alltså ingen annan runlevel att byta till för att köra utan grafisk inloggning om man inte själv sätter igång och joxar med vad som startas i varje runlevel.

Det är lite fult måste jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem

http://doc.gwos.org/index.php/Speed_up_boot

Här står om ett sätt man kan lösa det på.

Det snyggaste i min mening vore att fixa till runlevelsen (det där kan inte vara ett riktigt ord) så att t ex runlevel 3 är multiuser utan start av X. Jag är nästan lite förbluffad att det inte görs någon skillnad på runlevel 2-5 i Ubuntu, det ska ju vara hårt baserat på Debian, och vad jag har för mig så använder de "rätt" inställningar för runlevels (eller kommer jag ihåg fel så att jag själv meckat till det nån gång i tiden?).

Men som sagt, snyggast är att fixa runlevel 3 på ett eller annat sätt och ändra /etc/inittab.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konkret piket
Ubuntu gör ingen skillnad mellan runlevel 2-5 olikt många andra distar vilka är konfigurerade så att t ex en runlevel används för multiuser mode och en annan används för multiuser mode + X11. Det finns alltså ingen annan runlevel att byta till för att köra utan grafisk inloggning om man inte själv sätter igång och joxar med vad som startas i varje runlevel.

här är joxet för att ta bort gdm för runlevel 3 som någon föreslog:

/etc # ls rc?.d/*gdm* rc0.d/K01gdm rc1.d/K01gdm rc2.d/S13gdm rc3.d/S13gdm rc4.d/S13gdm rc5.d/S13gdm rc6.d/K01gdm /etc # update-rc.d -f gdm remove Removing any system startup links for /etc/init.d/gdm ... /etc/rc0.d/K01gdm /etc/rc1.d/K01gdm /etc/rc2.d/S13gdm /etc/rc3.d/S13gdm /etc/rc4.d/S13gdm /etc/rc5.d/S13gdm /etc/rc6.d/K01gdm /etc # update-rc.d gdm start 13 2 4 5 . stop 1 0 1 3 6 . Adding system startup for /etc/init.d/gdm ... /etc/rc0.d/K01gdm -> ../init.d/gdm /etc/rc1.d/K01gdm -> ../init.d/gdm /etc/rc3.d/K01gdm -> ../init.d/gdm /etc/rc6.d/K01gdm -> ../init.d/gdm /etc/rc2.d/S13gdm -> ../init.d/gdm /etc/rc4.d/S13gdm -> ../init.d/gdm /etc/rc5.d/S13gdm -> ../init.d/gdm /etc # ls rc?.d/*gdm* rc0.d/K01gdm rc1.d/K01gdm rc2.d/S13gdm rc3.d/K01gdm rc4.d/S13gdm rc5.d/S13gdm rc6.d/K01gdm /etc #

Observera att jag kör "stop" på kdm för runlevel 3 ifall man vill byta tillbaks till enbart text. kanske inte något önskat beteende...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
http://doc.gwos.org/index.php/Speed_up_boot

Här står om ett sätt man kan lösa det på.

Det snyggaste i min mening vore att fixa till runlevelsen (det där kan inte vara ett riktigt ord) så att t ex runlevel 3 är multiuser utan start av X. Jag är nästan lite förbluffad att det inte görs någon skillnad på runlevel 2-5 i Ubuntu, det ska ju vara hårt baserat på Debian, och vad jag har för mig så använder de "rätt" inställningar för runlevels (eller kommer jag ihåg fel så att jag själv meckat till det nån gång i tiden?).

Men som sagt, snyggast är att fixa runlevel 3 på ett eller annat sätt och ändra /etc/inittab.

Enligt mina erfarenhet gör inte Debian (åtminstone inte Woody) någon skillnad mellan runlevels 2-5 när det gäller X. Debian kör runlevel 2 som default och startar då X om det är installerat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Enligt mina erfarenhet gör inte Debian (åtminstone inte Woody) någon skillnad mellan runlevels 2-5 när det gäller X. Debian kör runlevel 2 som default och startar då X om det är installerat.

Mm, nu när jag började tänka på det så tror jag att jag modiferat mina runlevels själv för att inte starta någon inloggningshanterare på level 2-3. http://www.debian.org/doc/manuals/debian-faq/ch-customizing.e... verkar tyda på att Debian inte tar så hårt på skillnaden mellan runlevel 2-5.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
mm, nu när jag började tänka på det så tror jag att jag modiferat mina runlevels själv för att inte starta någon inloggningshanterare på level 2-3. http://www.debian.org/doc/manuals/debian-faq/ch-customizing.e... verkar tyda på att debian inte tar så hårt på skillnaden mellan runlevel 2-5.

Hur väljer du vilken runlevel du startar med. Går det att skicka argument till init via kärnan vid boot?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Hur väljer du vilken runlevel du startar med. Går det att skicka argument till init via kärnan vid boot?

Redigera /etc/inittab:
# The default runlevel.
id:2:initdefault:

Bara att byta ut tvåan mot önskad level.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

apt-get remove gdm

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av inloggningen, Ubuntudatorn står i sovrummet som mini-HTPC, ingen anledning att ha nån inloggning.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Redigera /etc/inittab:
# The default runlevel.
id:2:initdefault:

Bara att byta ut tvåan mot önskad level.

Jag tänkte mig ett alternativ där jag kan välja run-level vid boot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Jag har stängt av inloggningen, Ubuntudatorn står i sovrummet som mini-HTPC, ingen anledning att ha nån inloggning.

Hur stänger man av inloggningen? Jag kör ubuntu 8.04.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av felldin
Hur stänger man av inloggningen? Jag kör ubuntu 8.04.

Gissar att du menar att du vill logga in automatiskt?

isf:
1. System --> Administration --> Login Window
2. Password [...]
3. Security Tab
4. [x] Enable Automatic Login
5. User: [<username>]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Gissar att du menar att du vill logga in automatiskt?

isf:
1. System --> Administration --> Login Window
2. Password [...]
3. Security Tab
4. [x] Enable Automatic Login
5. User: [<username>]

Lysande! Precis vad jag sökte. Tackar!