Permalänk
Medlem

[C++]Undermenyer

Jag har en meny med tre val. Under varje val ska det finnas ytterligare en meny. Kan man köra med en switch i switchen som styr den första menyn eller finns det något annat sätt man kan göra det på?

Permalänk

Vad jag vet så finns det inga menyer i c++

Informationsflödet verkar vara tämligen begränsat åt vårt håll. Vilket API är det du använder för att skapa menyer? Windows API, GTK, Qt...

Permalänk
Medlem

#include <vector>
#include <string>
#include <iostream>
class topic;
class topic {
topic(std::string mytext, bool isRoot) : mytext(mytext), isRoot(isRoot) {}
std::vector<topic *> subtopics;
std::string mytext;
bool isRoot;
};
int main() {
topic *atopic;
topic meny("Mitt namn visar vi inte för jag är root",true);
atopic = new topic("Arkiv",false);
topic.subtopics.push_back(atopic);
atopic = new topic("Nytt fönster",false);
topic[0]->subtopics.push_back(atopic);
atopic = new topic("Ny flik", false);
topic[0]->subtopics.push_back(atopic);
}

void print_meny(topic *atopic) {
if(!atopic->isRoot) std::cout<<atopic->mytext<<" :"<<std::endl;
for(int i=0;i<atopic.size();i++) {
print_meny(atopic[i]);
}
}

Ifall jag förstår din fråga rätt så skulle jag gjort nått sånt här, har jag missförstått dig så är rätt svar antagligen istället "ja men en map med pekare är nog trevligare"