Permalänk
Medlem

Deneb lanseras 14:e november!!!

De senaste källorna säger att AMD kommer lansera Deneb redan nu den 13:e november tillsammans med serverprocessorn Shanghai.

Om detta stämmer är det oerhört glädjande nyheter.

AMD ser ut att släppa två Denebmodeller denna månad. Dessa har en klockfrekvens på 2,8 GHz respektive 3.0 GHz.

Varför AMD kan lansera Deneb tidigare än 8:e januari 2009 kan man fråga sig, men i och med att Intel lanserar Core i7 inom kort har pressen ökat ytterligare på AMD.

Nu återstår att se hur mycket Deneb kommer kosta hos de svenska återförsäljarna.

Länk: http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.hard...

Edit: Ska vara 13:e november och inte den 14:e.

Permalänk
Avstängd

Och möjligen när den faktiskt finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Låter bra om det stämmer.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Ah, det ltåer som bra nyheter.
Nu gäller det att få se benchmarks. Förhoppningsvis är det minst 15% ökning för att vara värt mot Phenom.

Vet någon om det kommer gå att köra Shanghai på Am2+ Ungefär som Opteron gick på 939 och AM2? Finns ju program som mår bra av mer Cache.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

ska bli kul och se vad den hamnar i för prisklass!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Fan då, ja som köpte en av de nya 5600 för en vecka sedan, därför att ja inte ville köpa något dyrt förs deneb kom i januari! Skulle kunna väntat 3 veckor istället ! .. fast iofs, köpte nästan allting nytt. Och datordelar har blivit dyrare veckan efter jag beställde =/ .. Beställde dom fredagen när sweclockers rapporterade att de skulle bli dyrare..

Ljudkortet för musikgrejs gick också upp från 8000 till 9300 (!!!!), helvete säger jag bara, skulle kunna dragit skiten på avbetalning och ändå tjänat på det !! ^^

Aja, blir ändå att vänta tills i vår, tills AM3 systemen kommer, då antar jag att AM2+ phenom sjunker rejält i pris. Men ska ändå bli kul att så snabbt som möjligt se prestanda skillnaden.

6 MB cache, högre frekvenser, 45 nm teknik, med samma effekt(W) krav som tidigare. Det är ju dock ett helt nytt chip, så de må hända att de presterar grymt mycket bättre än de förra, om de lärt sig av misstagen. Men detta är ju trots allt en brygga så konsumenterna har det nya chippet innan nya systemet AM3. Då väntar nog mycket gott, kanske USB3 och nya SATAIII (eller något liknande, läste en artikel förut om det) som en standard till nya systemet

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

Tycker dock inte vi ska ta lanseringsdatumet som fakta.
Och att se det som att det ändrats på grund av Nehalem tycker jag är lite fel. AMD har vetat om när Nehalem släpps i många månader. Så jag skulle snarare se ändringen som oväntat bra produktion. Om det ens är en ändring. AMD kanske siktat på 13:e november hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker dock inte vi ska ta lanseringsdatumet som fakta.
Och att se det som att det ändrats på grund av Nehalem tycker jag är lite fel. AMD har vetat om när Nehalem släpps i många månader. Så jag skulle snarare se ändringen som oväntat bra produktion. Om det ens är en ändring. AMD kanske siktat på 13:e november hela tiden.

Det har du rätt i -Boris-. Dock så pekar allt på att Deneb åtminstone lanseras under november månad även om man kanske ska ta det specifika datumet med en nypa salt. Kanske får vi i alla fall veta prisbilden för Deneb den 13:e november. Vem vet?

Jag undrar dock vad som hände med "embargot" och hur det kommer sig att AMD nu kan släppa Deneb tidigare än 2009-01-08.

Permalänk
Medlem

Viceroy: Kanske därför att AMD haft dålig försäljning och behöver snabbt få upp något som kan konkurera bättre. Om de inte händer snart så kommer de förlora ännu mer konsumenter. Bara en teori =/

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om det ens är en ändring. AMD kanske siktat på 13:e november hela tiden.

Det tror jag, men de har inte kunnat gå ut med det för då skulle de förmodligen sänka en del av sin egen försäljning, är det kort tid kvar så kan en del vänta med att köpa.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Viceroy: Kanske därför att AMD haft dålig försäljning och behöver snabbt få upp något som kan konkurera bättre. Om de inte händer snart så kommer de förlora ännu mer konsumenter. Bara en teori =/

Jag tror det kan vara något sånt som spelar in. Kan vara en kombination av flera faktorer.

Permalänk
Inaktiv

Det är viktigt att vara med i julförsäljningen. Att AMD har lyckats fixa detta är riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att man inte blir lika besviken som man blev när Phenom släpptes första gången

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hoppas att man inte blir lika besviken som man blev när Phenom släpptes första gången

Omöjligt Den enkla förklaringen är helt enkelt att Deneb är en förbättrad Phenom.

Permalänk

Är det redan dags att byta ut min 2 månaders Phenom ? aja, får väl se vad priserna hamnar på först

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

vad tror ni på sweclockers att prisklassen kommer att vara
mellan 1000-3000 eller som i7 mellan 3000-9999

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Inaktiv

1000-3000 kr skulle jag tro iaf.

Permalänk

vill de vara prisvärda får de lägga sig runt 2k

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tror mer på 1500 - 2500. AMD kan inte ha höga priser då det inte skulle gå att konkurrera med Intel då

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag har läst någonstans att de första Deneb-processorerna kommer att hamna runt 2500 kr.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Phenom kändes som en självklarhet att köpa för den kändes lite budget osv. Så egentligen tycker jag AMD gör lite fel. De har varit sega nu med utvecklingen av Processorer. Skulle vara bra om de satsade mer på en processor. Helst inte slänga ut ett budget alternativ av en bra processor som Phenom x3. Utan hellre satsa bara på x4. Sen tyckte jag det var bra med en x2 till men den kommer tydligen inte till EU ganska tråkigt.
Nu har ju AMD avskedat 500 st personer till. Så de måste nu börja göra saker ordentligt. Så hoppas nu efter så lång tid att Deneb kommer vara AMD:s början till räddning.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Jag tycker inte Phenom kändes som en självklarhet att köpa för den kändes lite budget osv. Så egentligen tycker jag AMD gör lite fel. De har varit sega nu med utvecklingen av Processorer. Skulle vara bra om de satsade mer på en processor. Helst inte slänga ut ett budget alternativ av en bra processor som Phenom x3. Utan hellre satsa bara på x4. Sen tyckte jag det var bra med en x2 till men den kommer tydligen inte till EU ganska tråkigt.
Nu har ju AMD avskedat 500 st personer till. Så de måste nu börja göra saker ordentligt. Så hoppas nu efter så lång tid att Deneb kommer vara AMD:s början till räddning.

Att AMD gör en trekärnig version av Deneb beror endast på att man vill utnyttja de processorer som inte är tillräckligt bra för att bli fyrkärniga Phenom. De trekärniga Phenom-processorerna är egentligen fyrkärniga med en kärna avstängd. Att man gör så är av ekonomiska skäl. Istället för att kasta de processorer som inte duger till fyrkärniga så stänger man av en kärna och säljer dem som trekärniga. Är inte det smart?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Att AMD gör en trekärnig version av Deneb beror endast på att man vill utnyttja de processorer som inte är tillräckligt bra för att bli fyrkärniga Phenom. De trekärniga Phenom-processorerna är egentligen fyrkärniga med en kärna avstängd. Att man gör så är av ekonomiska skäl. istället för att kasta de processorer som inte duger till fyrkärniga så stänger man av en kärna och säljer dem som trekärniga. Är inte det smart?

Mvh Johan

Det visste jag inte. Men om det är så är det bra. Men sen förstår jag inte hur de lyckats göra processorer som inte är tillräckligt bra för 4:a kärnor?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Det visste jag inte. Men om det är så är det bra. Men sen förstår jag inte hur de lyckats göra processorer som inte är tillräckligt bra för 4:a kärnor?

Det blir alltid en massa defekta processorer när man producerar CPUs och GPUs som måste slängas. Samma gälla Nvidia och Intel också

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Vid tillverkning av processorer (och andra liknande kretsar) kommer man att få ett visst antal som funkar som det var tänkt. Resten kommer att ha fel av olika slag. Processorn kanske blir för varm eller räknar fel, lösningen klocka ner den och sänk spänningen. Resultatet blir en svalare processor eller en som räknar rätt. Alternativt så är processorn i så dåligt skick att den får kasseras. Har man flera kärnor får man ytterligare ett alternativ nämligen att stänga av en processor.

AMD och Nvidia gör detsamma med sina GPU:er. Sänk hastigheten och/eller stäng av en del streamprocessorer. Sälj den sedan som en billigare produkt.

RAM tillverkare skulle jag tro gör detsamma, bara ändra hastighet och/eller timing på minnena så har du en säljbar produkt.

EDIT
För långsam.

Naturligtvis så gör även Intel detsamma.

Eftersom industrin gör på detta sätt så dyker det ibland upp produkter som klockar bättre eller det går att låsa upp streamprocessorer som varit låsta. Dessa produkter är då gjorda med kretsar som är så nära att vara fullgoda att de oftast fungerar som det var tänkt. Men de går inte att sälja som det eftersom man kan råka ut för konstiga fel.

Permalänk
Medlem

Tror ni Deneb kommer vara bättre än intel Q9550 ?

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefkO
Tror ni Deneb kommer vara bättre än intel Q9550 ?

ytterst tveksamt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefkO
Tror ni Deneb kommer vara bättre än intel Q9550 ?

Det verkar som om IPC faktiskt kan komma ganska nära, ja rentav bättre är en möjlighet. Mycket av Denebs slutgiltiga prestanda beror ju på hastigheten de kan köra cachen i. Och i 3GHz så kan den faktiskt vara snabbare än hela Intels Core 2 serie med lite tur.

Med lite otur så är den bara marginellt snabbare än Agena per Hz, och klarar då inte alls att tävla med Core 2.

Permalänk
Medlem

Men då är det väll värt att vänta och se. (?)

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Avstängd

Japp det är det. Om ryktet stämmer att den släpps redan nästa vecka så är det ju definitivt värt det.