Permalänk
Relik 📜

ffdshow med quadcore?

Tjena!

En snabb och enkel fråga som jag inte hittat något kristallklart svar på: kan ffdshow utnyttja fyra kärnor på ett bra sätt?

Sitter med en 4850e i min HTPC nu och den har lite problem med visst 1080p-material, speciellt med lite postprocessing. Båda kärnorna används i princip fullt ut, CPU-användningen ligger på 90%+ när bilden och ljudet hackar.
På grund av detta funderar jag på att köpa en Phenom X4, närmare bestämt en 9150e, men för att det ska bli bättre måste ju ffdshow klara av fyra kärnor. Det jag hittat på nätet är att ffdshow stödjer TVÅ kärnor bra (vilket jag själv vet), dock hävdar vissa att endast två kärnor utnyttjas även på en quadcore och då en 9150e är långsammare per kärna skulle det vare ett rejält nerköp.

Att byta till CoreAVC är tyvärr inget alternativ i dagsläget då de plugins till MCE för subttitles och liknande jag hittat endast fungerar med ffdshow.. Har någon en alterntiv plugin som fungerar bra är jag idel öra!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har för mig att FFDshow använder flertrådiga avkodningar men inte lika effektivt som CoreAVC, alternativet är att köra MPC HC där grafikkort tar smällen.

Håller också på och laborerar och försöker få CoreAVC att acceptera subtitles till MKV filer.
Återkommer om jag finner lösning.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
*ändrat inlägg*

Well, som jag skrev i mitt inlägg fungerar de plugins jag har för subtitles och liknande endast med ffdshow, det gör att jag är ovillig att byta.

MPC HC funkar givetvis bra med level 4.1-filer, utan detta ger det ju inte så mycket. Man kan väl köra codecet från MPC HC separat, men då är det samma problem som med CoreAVC, pluginsen funkar inte.

Jo, jag har också läst att det ska gå, men även motsatsen. Vill därför gärna hitta någon som faktiskt kör ett sådant system så man får säkra svar. Två kärnor vet jag som sagt att det funkar utmärkt, men det kan ju vara hårdkodat för max två trådar..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Löste mina problem själv nu iaf som jag hade.
CoreAVC + postprocessing Directvobsub i Mediaportal fungerar bra.
MKV +subs inbillar mig att bilden "tearar" lite nu, av nån anledning.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade upp ämnet så kör ffdshow endast filters på den andra kärnan. Att då fyra kärnor skulle hjälpa får ses som föga troligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Sist jag kollade upp ämnet så kör ffdshow endast filters på den andra kärnan. Att då fyra kärnor skulle hjälpa får ses som föga troligt.

Precis den typen av info jag vill ha!
Vet du någonstans där man kan läsa mer om detta?
Alternativet är att satsa på en snabbare dualcore-CPU, vilket om det du säger stämmer skulle vara smartare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Precis den typen av info jag vill ha!
Vet du någonstans där man kan läsa mer om detta?
Alternativet är att satsa på en snabbare dualcore-CPU, vilket om det du säger stämmer skulle vara smartare.

Ja forum.doom9.org kan du läsa allt som kan läsas om ffdshow, m.m.
FAQ: http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/html/en/faq.htm#multith...

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Ja forum.doom9.org kan du läsa allt som kan läsas om ffdshow, m.m.
FAQ: http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/html/en/faq.htm#multith...

Jag fick för mig att den FAQ:en var ganska gammal?
Nåja, ska man gå på den är ju inte x264-decodern multitrådad, då är det alltså en snabbare dualcore som är svaret.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Njae, finns inget att uppdatera den med iaf.

Doom9 forumet är inte gammalt iaf.