Koppla aldrig in en OJORDAD dator till din TV?

Permalänk

Koppla aldrig in en OJORDAD dator till din TV?

Tänkte höra om någon vet hur det är med OJORDADE och JORDADE datorer när det gäller anslutning till t.ex Stereo och tv.
Jag har en dator som jag anslute med DVI --> Komponent(Röd, Grön och Blå) kabel till tv:n (1024x768 plasma tv).
Grafikkortet pajjade och fungerar inte längre.
Provade med en ny dator som jag anslöt med DVI --> HDMI adapter och HDMI kabel till tv:n.
Där pajjade moderkortet..

Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Tänkte att kolla hur vägguttaget ser ut när jag kommer hem.
Är det så att det kan va obalans mellan komponenter om det ena är jordad och det andra är ojordad?

Länk:
http://www.leifline.com/reptips/Dokument/Varning.htm

Visa signatur

Antec Three Hundred, AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, 640GB Western Digital Caviar Black, 4GB RAM, Gigabyte GA-MA790X-UD4LK, Cooler Master Silent Pro M700w Modular, Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA Svart

Permalänk
Medlem

Absolut kan det bli skador på utrustning med olika jordpotential. Det är inte alltid säkert att det kan hända, men risken finns alltid. Samma sak gäller även med att koppla samman utrustning som är kopplade till två olika byggnader, med seperat jord. Fenomet kallas för jordströmmar, och uppkommer även vid koppling av skärmat nätverk, då främst med störningar som symptom, men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

okej!...men är det ett vanligt problem att det blir så här?...fattar inte att jag har dödat två datorer, genom att bara kopplat in tv:en. Det funkade att köra med S-video som då jag gjorde först, innan jag bytte kabel till HDMI och DVI-Component. och då slutade allt att fungera!

Visa signatur

Antec Three Hundred, AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, 640GB Western Digital Caviar Black, 4GB RAM, Gigabyte GA-MA790X-UD4LK, Cooler Master Silent Pro M700w Modular, Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA Svart

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en platt TV är den jordad. Det kan dock vara antennkabeln som spökar om du exempelvis kör kabeltv. Det finns dock så kallade galvaniska avskiljare som stoppar jordströmmar inuti antennkabeln.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

okej!...men Plasma tv:en som jag har är av mdel: Panasonic TH-42PX8E.

men om jag ansluter datorn och tv:en till ett jordat utag, skulle då antennkabeln kunna slå ut komonenterna i datorn än då?

Visa signatur

Antec Three Hundred, AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, 640GB Western Digital Caviar Black, 4GB RAM, Gigabyte GA-MA790X-UD4LK, Cooler Master Silent Pro M700w Modular, Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA Svart

Permalänk

kolla med en voltmeter mellan chassi på dator och jord på antennkabelns yttre hölje. Kan vara 110V om du har otur. Om det är det, pröva att vända stickkontakten till tv'n 180 grader.

Permalänk

okej!.. men kan någon förklara lite mer om vad som kan ha osakat felet. förstår inte riktigt varför antennkabeln är ett problem?

Visa signatur

Antec Three Hundred, AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, 640GB Western Digital Caviar Black, 4GB RAM, Gigabyte GA-MA790X-UD4LK, Cooler Master Silent Pro M700w Modular, Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA Svart

Permalänk

Om datorn är ojordad kan det ibland resultera att chassi och annat som egentligen borde vara jordat lägger sig på en potential på 115V. Det är inget skadligt för datorn i sig, och förmodligen inte för dig heller om du inte har hjärtproblem, men självklart borde det inte vara så. Problem som kan uppstå av sånt här märks främst när du kopplar datorn till stereon eller TV'n som i sin tur är kopplade till en centralantenn. Där har de sin egen jord, och du riskerar att höra en massa brum i högtalarna och få störningar när du kollar TV-ut. Det viktiga är bara att du inte får för dig att jorda datorn genom en kabel till närmsta element. Det är olagligt och kan vara livsfarligt för en hjärtsjuk granne.

Om du har datorn inkopplat i ett nätverk (trådbundet) med en annan dator som kanske är inkopplad till jord kan du få samma problem.

Vad har den hjärtsjuke grannen med elementet att göra då?

Normalt har datorer, tv-apparater och dyl flytande jord om man inte jordar dem. De flesta TV-apparater är byggda för att anslutas utan jord och är därför skärmade etc, men man kan fortfarande få stötar om man kommer åt chassiet.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stig_ulla
okej!.. men kan någon förklara lite mer om vad som kan ha osakat felet. förstår inte riktigt varför antennkabeln är ett problem?

Jag tru nästan att din Strömnät är dåligt uppbyggd.Hör med en Elektrika,det kan hända mycket Oträffligheta.Husägare måste ordna detta..Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Jag är elektriker och tror inte att det har med strömuppbyggnaden att göra i fastigheten. man har ju gjort en slut besiktinig på kåken.

för att vara hundra procent säker så koppla datorn til ett jordat-uttag och koppla ur antenn kabeln till tv:en.

Har du provat med reset av BIOS?

Hastighet på AGP-bussen kan har höjts och man kan få konstiga effekter, med reset återställer till fabrikinställningarna

Kolla strömtillförseln till grafikkortet. Det är ganska lång sök att det var den, men ändå. Kanske grapp...

Har du Kollat om BIOS temp stiger efter start?

Har du gått igenom inställningarna för grafikkortet?

DVI-anslutningarna på de flesta plasmakärmar behöver som lägst 3,50 volt kontinuerlig jord. Grafikkort eller DVD spelare med HDMI ut kan ligga under 3,50 volt dvs 3,40 vilken resulterade att plasmaskärmen tappade signalen.

Flera lösningar som kan hjälpa:

Kolla instruktionsboken eller informationer för skärmen och se om den verkligen accepterar Native upplösningen in i form av progresiv. Kolla även om 1366x768 i progressiv 50 eller 60 Hz stödjs. I så fall är det ditt bästa val för att köra PC till skärm. Om inte du borde prova med 1280x720 i 50 eller 60Hz.

För att förhindra omskalning så måste du mata den med 1366x768 som är panelens upplösning. Det är ingen standardupplösning och därför är det inte säkert att TV accepterar den upplösning.

Vissa TV som Samsung stödjer inte PC-upplösningar via DVI/HDMI, men går med VGA

En mer permanent lösning är att inskaffa en jordavskiljare för antennkabeln

Ta kontakt med tillverkaren och fråga om den modellen klarar av datorupplösningar/signaler genom HDMI eller om det är VGA som gäller..Troligtvis är det så att TVn inte gillar dator på HDMI-ingången

Med en extern S/PDIF kabel som man ansluter till VGA-uttaget i grafikkortet.

Varför bild via S-VHS = Ditt kort skickat en analog signal måste Tv:n klara analog den med

Prova med VGA om du vill köra bilden från en dator