Permalänk
Avstängd

router

vad finns det för router som klara av ca 100- 150 användare som sitter och spelar mot varandra har ett stjärn nätverk en dom routrar jag har inte klart trycket utan packat i hopp efter några timmar:mad:

vi har lan helger på den skola jag jobba och får jämt klago mål på routern

Permalänk
Medlem

Dator med pFsense eller liknande helt klart.

Permalänk
Medlem

Precis, en dator som agerar router och sedan en fet switch.

Permalänk
Medlem

Re: router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas35l
vad finns det för router som klara av ca 100- 150 användare som sitter och spelar mot varandra har ett stjärn nätverk en dom routrar jag har inte klart trycket utan packat i hopp efter några timmar:mad:

vi har lan helger på den skola jag jobba och får jämt klago mål på routern

Vad är det för en router ni har nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

vi har en

D-Link DGL-4300 GamerLounge Wireless 108G Gaming Router

glömde att fylla i det en miss av mej och 3com switchar 6 st och där i mellan så är det 1 Gbits .. och 10/100 Mbits ut till datorerna

Permalänk
Medlem

pFense,m0n0wall eller en bsd/linux burk med dhcp server på.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Router har inget med saken o göra om ni bara lirar lokalt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Förmodlingen sitter en hel del & tankar/lirar på nätet med, kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det går ju att köra en Windows 2003 Server med internet sharing aktiverat. Klarar vem som helst att administrera.

Gratisalternativen är ju m0n0wall och pfsense, där datorn sätter begränsningen på throughput. Desto kraftigare burk, desto kraftigare router blir det.

Jag tror inte D-Link har en möjlighet att klara av 150 användare, det krävs mer professionella grejer.

Permalänk
Avstängd

vad finns det för professionella grejer då att välja på?????

och vad prata vi för priser...????

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

pfsense eller monowall = gratis = 0 sek i kostnad

1x Gammal stationär dator (t.ex P2a eller P3a) + Fin switch på det blir bra. för er, ta rediga Gbit nätverkskort och switch/ar.

Nåt direkt pris har jag inte men nån borde väl ha en dator till övers?

Permalänk

Som sagt, så länge ni bara lirar lokalt och inte sitter på olika Vlan så har inte routern någon betydelse.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar