Permalänk

Grovt resonansljud

Mitt dator chassi ger ifrån sig ett störande resonansljud ner i golvet. Egentligen stör jag mig inte på det men dessvärre gör mina föräldrar det. Mitt rum är rakt ovanför deras sovrum och allting hörs rakt igenom golvet. Om jag lyfter datorn så försvinner det. Jag har försökt att dämpa det genom att sätta möbeltassar på datorn och ställt den på en dörrmatta, men utan framsteg...
Är det någon som kan ett bra knep som funkar bra för att dämpa resonans så skriv!

Permalänk
Medlem

Gummifötter/gummi matta.
(typ något sådant: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hoegtalare/val... )

Annars kan du prova att hitta den vibrerande komponenten och byta den (någon chassi fläkt troligt vis)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jag tror att det är en fläkt som sitter i chassit som kyler grafikkortet perfekt. Men ändå så är den bara på 11dB (Fractal Design). Chassit fungerar som en resonanslåda för fläkten och golvet som en för chassit. Jag vill helst inte ta bort fläkten då jag har överklockat grafikkortet. Btw, jag har också en vibrationsdämpare i silikon mellan chassit och fläkten...

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar hade samma problem med sin maskin och då var det hårddisken. Lät ända ner till undervåningen trots att lådan stod på ett skrivbord och hade gummifötter. Prova att ta loss disken och lägga den utanför på en hopvikt handduk eller något annat mjukt.

Köpte en hårddiskvagga: http://www.partman.se/product/product.asp?id=3713 Sedan var det tyst.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

japp hårddisken var det som lät, eller rättare sagt låter. det fick bli en tillfällig tvättsvamp som åtgärdade problemet

Permalänk
Medlem

Själv löste jag problemet genom att köpa ett liggunderlag och skära till en lagom bit som dämpmatta under datorn. Funkar väldigt bra tycker jag.