Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
Sen fick jag lite fler funderingar:
de db ägare som gick in med 7milj, vilken prioritet har dom? (om dom har någon dvs)

och det är helt klart att det är konsumenterna som ska skyddas, det är ju VI som är rötterna till allt!
vi ger bankerna pengar.
vi ger företagen pengar. som dom sedan ger bankerna.
vi ger staten pengar.
men vi hamnar sist i prioritet.

och alla ni som försvarar den nuvarande situationen, jag gissar att ni inte har förlorat något...

edit:
btw, var i kontakt med hamilton och dom sade att det inte fanns några som helst produkter på datorbutikens lager.
Min hårddisk hade statusen (minns ej exakt) "reserverad, i lager",
jag antar att detta var hos leverantören (dvs den hade inte skickats till db).

Ägarna får inte tillbaks några pengar de har investerat skulle jag tro. Nu är jag ingen expert inom området, men jag vet inte hur de skulle skjuta till pengar och ändå vara garanterade att få tillbaka dem vid en konkurs utan att bryta mot lagen.

Att se det som om konsumenterna är de enda aktörer som ger pengar är inte helt rätt. Pengarna vi spenderar får vi ju från någon också, och för det flesta är det lönen de tjänar genom att arbeta. Alltså är det ett kretslopp av pengar. Ett överskott av pengar skapas genom att man genererar ett slags mervärde genom att producera någonting, d.v.s. det man gör på arbetet. Därför ses företagsamheten som viktigare än konsumenternas spenderande. Om det inte finns några företag så går Sveriges ekonomi långsamt och vi producerar mindre mervärde, men de pengar vi tjänar spenderas ju ändå förr eller senare. Jag tror inte någon som förlorat pengar på den här konkursen kommer att sluta köpa dator/datordelar.

Nej, jag har inte förlorat någonting nu, men när jag var ung och dum gjorde jag det någon gång. Inte fan blev jag förbannad för det, jag drog lärdom av händelsen och lärde mig hur jag skulle agera i framtiden. Det kanske inte är så lätt när det handlar om så stora summor som det gjort i detta fall, men jag tycker ändå att det är viktigt att inse att staten/bankerna/föräldrarna kommer inte alltid att hålla en i handen.

Dock vill jag tillägga att det enda som skrivits i tråden som jag inte håller med om är snacket om våld, om att ägarna skulle ha tjänat på det hela och snacket om att staten alltid ska vara där och skydda en. När man gör affärer tar man alltid en risk. Om man inte gillar de gällande lagarna tycker jag att man ska lobba för att en lag liknande den danska om att företagen inte får ta betalt förrän varan levereras, men jag tror inte någon kommer att lyfta ett finger och istället sitta och gnälla.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
Är du på riktigt? Om ingen dragit vinning av detta, var i hela helvetet är mina 16541 jävla kronor då för på mitt konto är de inte.

En konkurs innebär att ett företag har mer skulder än det har tillgångar, d.v.s. de har faktiskt inte medel att betala alla skulder. Det beror på att det har förbrukat mer pengar än det har dragit in, och att Datorbutiken har gjort det är väl inte så svårt att förstå med tanke på att de nyss hade byggt ett nytt lager. Sedan har ju ett företag andra utgifter, som t.ex. löner. Egentligen är det väl ingen som långsiktigt drar vinning av en konkurs, men de som har tagit del av dina pengar är väl t.ex. de som byggde lagret, företagets leverantörer och dess anställda.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Phod, det där är rätt komplicerat i den meningen att det brukar finnas ganska delade meningar beroende på hur djupt det går, jag menar alltså hur man kan tänkas resonera om vill applicera det på en konkurs. Vilket egentligen inte är så konstigt eftersom alla skulle göra likadant om det var enkelt utöver själva ytan.
I vilket fall tror jag tror hur tillgångar fördelas i grunden baseras på enklare mer relativa resonemang.

Som sagt, det finns antagligen, eller bör inte finnas vinnare på en konkurs på kort sikt, förutom konkurrenter. Kan till exempel tänkas att VDn hade väldigt hög lön men personen borde inte tjäna mer på konkurs än de anställda som blev av med jobbet med tex uteblivna löner som följd etc. Sen är det ju givetvis alltid möjligt att det förekommer oegentligheter.
Visst det går naturligtvis att göra vad som helst, till exempel göra det straffbart att gå i konkurs men vi vill ju ha visst risktagande för att vårat ekonomiska system förhoppningsvis ska vara framgångsrikt.
Men saker tenderar att förändras och med tiden förbättras så vi kanske kommer på mycket bättre sätt för att minska risken för konkurser eller så glider vi över till helt andra typer av system.

Om de hade mer än 100 anställda kan man tänka sig att ett antal hamnat i en mycket dålig sits ekonomiskt, hör ju till de så kallade bubblornas natur att det skaffas utgifter efter inkomster och mer därtil. Så jag gissar att de personer som blivit värst drabbade är ett antal före detta anställda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
vilken/vilka banker?
vilka betalmetoder var i fråga?
finns det något pressmeddelande eller liknande?

Vad gäller just db-konkursen vet jag inte men vid exv Sterling-konkursen så ersatte bl a SEB (via SEB-kort) de kunder som hade betalat med kort.
På hemsidan eller via telefon/personligt möte brukar info lämnas.

Exempel Sterlingkonkursen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
Är du på riktigt? Om ingen dragit vinning av detta, var i hela helvetet är mina 16541 jävla kronor då för på mitt konto är de inte.

Suck.

Tyvärr är det inte så enkelt. Det kan givetvis vara så att någon har tjänat pengar på konkursen men bara för att du inte får tillbaka dina pengar så behöver det innebära att någon gjort något olagligt. Dina pengar kan gå till att betala de skulder företaget har; till leverantörer, banker, kostnader för lokaler, löner mm. Har de dock ett överskott när kvarvarande inventarier är sålda och skulder lösta (mm) så kan du få tillbaka en del eller hela ditt kapital. Tyvärr är den chansen ganska liten ...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
Precis vad jag sa. Bedrägeri.

Och sen skiter jag i om nån forumledare på denna sidan ber om skärpning, jag säger prick vafan jag vill och om det inte passar så kan du blockera mig/radera kontot/börja steppa. Jag överlever det med. Du kan vara lugn för att jag fortfarande tycker folk kan hålla käften ang hur dumt det är med förskottsbetalning, bla bla... Vi vet det. Jävligt väl.

Om du nu "skiter i" våra anvisningar så kan du ta denna häxjakt mot fd datorbutiken.com på något annat forum. Håll detta på en sansad nivå i fortsättningen tack. Att vara otrevlig och spydig gör inte att du får tillbaka några pengar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jösses vad trött jag blir när jag läser alla era inlägg.
Ni har ingen som helst verklighetsinsikt, whatsoever. Ni spenderar alldeles för mycket tid på internet och på sweclockers. Ni vet, man blir som man umgås.
Ni har ingen aning om hur världen fungerar, ni vet inte hur ett företag drivs, hur ekonomi fungerar, och framförallt kan ni INGENTING om konsumenträtt. Ni har antagligen bara tittat på Sverker och kommit fram till att ni är mäktigast i världen. Det är ni inte.
Vem som helst hade kunnat lista ut med röven att DB skulle konka, själv har jag väntat på det i ett halvår.

Ni har så himla höga tankar om er själva. Det är dags att inse att ni är väldigt väldigt oviktiga i hela den här historien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Jösses vad trött jag blir när jag läser alla era inlägg.
Ni har ingen som helst verklighetsinsikt, whatsoever. Ni spenderar alldeles för mycket tid på internet och på sweclockers. Ni vet, man blir som man umgås.
Ni har ingen aning om hur världen fungerar, ni vet inte hur ett företag drivs, hur ekonomi fungerar, och framförallt kan ni INGENTING om konsumenträtt. Ni har antagligen bara tittat på Sverker och kommit fram till att ni är mäktigast i världen. Det är ni inte.
Vem som helst hade kunnat lista ut med röven att DB skulle konka, själv har jag väntat på det i ett halvår.

Ni har så himla höga tankar om er själva. Det är dags att inse att ni är väldigt väldigt oviktiga i hela den här historien.

Du är inte ensam om att ha listat ut detta för när DB började spegla leverantörenas lager så förstod jag att deras kreditvärdighet var låg och handlade därigenom ingenting hos dom så då är vi två som vet nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Jösses vad trött jag blir när jag läser alla era inlägg.
Ni har ingen som helst verklighetsinsikt, whatsoever. Ni spenderar alldeles för mycket tid på internet och på sweclockers. Ni vet, man blir som man umgås.
Ni har ingen aning om hur världen fungerar, ni vet inte hur ett företag drivs, hur ekonomi fungerar, och framförallt kan ni INGENTING om konsumenträtt. Ni har antagligen bara tittat på Sverker och kommit fram till att ni är mäktigast i världen. Det är ni inte.
Vem som helst hade kunnat lista ut med röven att DB skulle konka, själv har jag väntat på det i ett halvår.

Ni har så himla höga tankar om er själva. Det är dags att inse att ni är väldigt väldigt oviktiga i hela den här historien.

Du bör nog läsa alla inlägg en gång till, du har tydligen missuppfattat det mesta.
Folk är arga därför att de inser att en vanlig Svensson inte har ett dugg att säga till om vad som skall hända, och att han till och med hamnar som o prioriterad kreditor Därför ilskan.

Permalänk
Medlem

Någon som fått bekräftelse från konkursförvaltaren att de mottaget er förfrågan/krav?. Har bett om en bekräftelse att de mottaget mina krav 2 ggr men det är stendött. har använt den mailadress som står på "datorbutikens hemsida".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
Är du på riktigt? Om ingen dragit vinning av detta, var i hela helvetet är mina 16541 jävla kronor då för på mitt konto är de inte.

Suck.

Snälla, gå tillbaka till skolan, där kanske du lär dig ett och annat så du inte framstår som en åsna...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken tur man kan ha. Jag låg på som tusan och fick faktiskt mina prylar levererade en vecka innan konkursen. Hade torskat 6500kr annars.

Har inte varit aktiv på forum/datorsajeter på flera år så jag hade faktiskt ingen koll på de rykten som cirkulerade kring DB.com innan jag beställde.

Visa signatur

Har en dator maskin!

Permalänk
Medlem

1, Ni har inte en chans i en civilrättslig process mot DB. Vill ni bli av med ännu mer pengar på juridiska kostnader så kör hårt.

2, Istället för att gnälla på SweC om svensk lagstiftning tycker jag ni ska skriva brev till justitieminister Beatrice Ask. Där förklarar ni att ni vill ha en ändring i lagen. Ni vill att postorderföretag inte längre ska erbjuda sina kunder valmöjligheten kring betalningssätt. Motivet till detta är att ni själva och många andra är för korkade för att kunna hantera detta.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
1, Ni har inte en chans i en civilrättslig process mot DB. Vill ni bli av med ännu mer pengar på juridiska kostnader så kör hårt.

2, Istället för att gnälla på SweC om svensk lagstiftning tycker jag ni ska skriva brev till justitieminister Beatrice Ask. Där förklarar ni att ni vill ha en ändring i lagen. Ni vill att postorderföretag inte längre ska erbjuda sina kunder valmöjligheten kring betalningssätt. Motivet till detta är att ni själva och många andra är för korkade för att kunna hantera detta.

Sådan är verkligheten.
konkurslagen lär inte ändras för att ett gäng
datornördar känner sig blåsta.
Sanningen är besk.

Permalänk
Medlem

Dom som har förskottsbetalt med kort får tillbaka sina pengar,så är det!..det är bara ett jäkla gnäll på folk här.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem

Fick ni mailet idag?

Grejen är att jag trodde att det var deras egna lager. Jag visste inte att de speglade leverantörens lager innan jag läste på Sweclockers. Hade det varit deras lager så hade man haft ett visst "skydd". Man hade haft möjlighet att få sin vara alltså oavsett konkurs. Genom att inte vara tydlig med att det inte var deras lager så har de vilselett kunderna. Har de inte?

I mailen man får så kan man läsa att varan reserverats. En vara de alltså inte haft. Det har alltså inte funnits någon vara som reserverats. Det är ju inga nyheter men ändå.

"Kunder som har beställt och betalt för vara med bank-/kreditkort men ej erhållit varan
För konsumenter gäller 49§ konsumentköplagen, men för att en köpare skall ha separationsrätt (rätt att få ut en vara eller egendom) krävs att varan avskiljts eller märkts upp. Eftersom Datorbutiken inte haft eget lager avseende försäljning via nätet utan outsourcat den verksamheten finns inte ens något lager hos bolaget. Det lager som konkursförvaltning nu skall sälja ligger i bolagets butiker. Där finns inga märkningar ej heller har något avskiljande gjorts."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Dom som har förskottsbetalt med kort får tillbaka sina pengar,så är det!..det är bara ett jäkla gnäll på folk här.

"6 stages of grief"

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Fick ni mailet idag?

Grejen är att jag trodde att det var deras egna lager. Jag visste inte att de speglade leverantörens lager innan jag läste på Sweclockers. Hade det varit deras lager så hade man haft ett visst "skydd". Man hade haft möjlighet att få sin vara alltså oavsett konkurs. Genom att inte vara tydlig med att det inte var deras lager så har de vilselett kunderna. Har de inte?

I mailen man får så kan man läsa att varan reserverats. En vara de alltså inte haft. Det har alltså inte funnits någon vara som reserverats. Det är ju inga nyheter men ändå.

"Kunder som har beställt och betalt för vara med bank-/kreditkort men ej erhållit varan
För konsumenter gäller 49§ konsumentköplagen, men för att en köpare skall ha separationsrätt (rätt att få ut en vara eller egendom) krävs att varan avskiljts eller märkts upp. Eftersom Datorbutiken inte haft eget lager avseende försäljning via nätet utan outsourcat den verksamheten finns inte ens något lager hos bolaget. Det lager som konkursförvaltning nu skall sälja ligger i bolagets butiker. Där finns inga märkningar ej heller har något avskiljande gjorts."

Det hade väl iofs inte varit så stor skillnad om DB hade haft sitt egna lager kvar? Avskiljandet sker ju först när ordern plockas. Reservationerna som skett fungerar ju likadant oavsett om det är på eget eller leverantörens lager, ingen märkning av en enskild vara sker.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det hade väl iofs inte varit så stor skillnad om DB hade haft sitt egna lager kvar? Avskiljandet sker ju först när ordern plockas. Reservationerna som skett fungerar ju likadant oavsett om det är på eget eller leverantörens lager, ingen märkning av en enskild vara sker.

Som jag tolkar det så behövs det egentligen ingen märkning. Det krävs ett "avskiljande" och det bör ske i och med reservation. Hade de haft lager så hade troligen reserverade varor skickats ut till kunderna och resterande lager sålts.

Shoppingsajterna Svenska AB är förresten ett dotterbolag.
Moderbolaget heter Bigmarket i Sverige AB och det är också ett dotterbolag som i sin tur har ett moderbolag som heter Frangema AB. Där tar det slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Som jag tolkar det så behövs det egentligen ingen märkning. Det krävs ett "avskiljande" och det bör ske i och med reservation. Hade de haft lager så hade troligen reserverade varor skickats ut till kunderna och resterande lager sålts.

Shoppingsajterna Svenska AB är förresten ett dotterbolag.
Moderbolaget heter Bigmarket i Sverige AB och det är också ett dotterbolag som i sin tur har ett moderbolag som heter Frangema AB. Där tar det slut.

De hade förmodligen inte så stor koll på sitt lager att de hanterade de enskilda varorna i sitt system, vilket krävs för att man ska kunna avskilja en enskild vara. En reservation innebär ju i de flesta fall att man helt enkelt anger att det finns en vara färre tillgänglig för försäljning, och sedan kan vilken vara som helst av de i lager plockas till ordern.

Det finns litet mer information om detta i en liknande tråd på Minhembios forum:
Konkurs: Netsuperstore Baltic AB (Netsuperstore.se), Alla frågor kring detta här.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas Shoppingsajterna Svenska AB är förresten ett dotterbolag.
Moderbolaget heter Bigmarket i Sverige AB och det är också ett dotterbolag som i sin tur har ett moderbolag som heter Frangema AB. Där tar det slut. [/B]

interesting...
vad händer med dom bolagen då?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
De hade förmodligen inte så stor koll på sitt lager att de hanterade de enskilda varorna i sitt system, vilket krävs för att man ska kunna avskilja en enskild vara. En reservation innebär ju i de flesta fall att man helt enkelt anger att det finns en vara färre tillgänglig för försäljning, och sedan kan vilken vara som helst av de i lager plockas till ordern.

Det finns litet mer information om detta i en liknande tråd på Minhembios forum:
Konkurs: Netsuperstore Baltic AB (Netsuperstore.se), Alla frågor kring detta här.

Jo, jag förstår men en reservation säger ju egentligen att min vara skall ligga på deras lager.. om de har något.
Läste svaret i på Minhembio och där fick man det förklarat. Då går det rätt till.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
vad händer med dom bolagen då?

Förmodligen ingenting.

Permalänk
Medlem

betalade min order med visa kort för 4.5 veckor sen ungefär (ca 4500kr), då dom var söliga att leverera cancla jag ordern för 3.5 veckor sedan, sen har dom inte betalat ut några pengar. Är det min banken som Visa't e kopplat till jag ska vända mig i första hand?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osborn
betalade min order med visa kort för 4.5 veckor sen ungefär (ca 4500kr), då dom var söliga att leverera cancla jag ordern för 3.5 veckor sedan, sen har dom inte betalat ut några pengar. Är det min banken som Visa't e kopplat till jag ska vända mig i första hand?

Där finns nu utökad information på http://www.shoppingsajterna.se/ hur du ska gå till väga.

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Snälla, gå tillbaka till skolan, där kanske du lär dig ett och annat så du inte framstår som en åsna...

Försvinn, idiot.

Jag är klar med mina synpunkter här. Lekledaren/Forumchefen/Stepparen kan radera mitt konto. Till er som uppenbarligen fattar nåt, sköt om er. Kampen går vidare.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Konsumentskydd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
Försvinn, idiot.

Jag är klar med mina synpunkter här. Lekledaren/Forumchefen/Stepparen kan radera mitt konto. Till er som uppenbarligen fattar nåt, sköt om er. Kampen går vidare.

Attitydproblem 'r' us?
Du kan kalla folk idioter hur mycket du vill, det förändrar inte någonting (utom möjligen att folk blir irriterade på dig)
Lycka till med kampen, kom gärna tillbaka och berätta hur det gick.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Kan det ha varit så pass illa att DB visste att konkursen var en faktum och outsourca sitt lager?

Tänker speciellt på det här svaret som finns på deras hemsida

"Eftersom Datorbutiken inte haft eget lager avseende försäljning via nätet utan outsourcat den verksamheten finns inte ens något lager hos bolaget. Det lager som konkursförvaltning nu skall sälja ligger i bolagets butiker. Där finns inga märkningar ej heller har något avskiljande gjorts."

Genom att "sälja" ut sitt lager till ett tredje part slapp man betala en liten slant till alla dessa människor som beställt och betalar saker i förskott.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kan det ha varit så pass illa att DB visste att konkursen var en faktum och outsourca sitt lager?

Tänker speciellt på det här svaret som finns på deras hemsida

"Eftersom Datorbutiken inte haft eget lager avseende försäljning via nätet utan outsourcat den verksamheten finns inte ens något lager hos bolaget. Det lager som konkursförvaltning nu skall sälja ligger i bolagets butiker. Där finns inga märkningar ej heller har något avskiljande gjorts."

Genom att "sälja" ut sitt lager till ett tredje part slapp man betala en liten slant till alla dessa människor som beställt och betalar saker i förskott.

Hur tänker du nu? De outsourcade ju lagret i augusti.
http://www.sweclockers.com/nyhet/8131-datorbutiken_lagger_ut_...

Ingen som beställde innan dess blev ju utan varor, det är ju tre månader innan konkursen. Eftersom företaget gått med förlust sedan dess så vore givetvis det rimligaste att sälja företaget eller lägga ner det , om de hade vetat om att de skulle gå i konkurs. Inte att driva det vidare i flera månader och förlora ännu mer pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Genom att "sälja" ut sitt lager till ett tredje part slapp man betala en liten slant till alla dessa människor som beställt och betalar saker i förskott.

Det ligger inte heller i deras intresse att undanhålla pengar från kunderna, det är knappast roligare att betala pengar till banker och underleverantörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kan det ha varit så pass illa att DB visste att konkursen var en faktum och outsourca sitt lager?

Tänker speciellt på det här svaret som finns på deras hemsida

"Eftersom Datorbutiken inte haft eget lager avseende försäljning via nätet utan outsourcat den verksamheten finns inte ens något lager hos bolaget. Det lager som konkursförvaltning nu skall sälja ligger i bolagets butiker. Där finns inga märkningar ej heller har något avskiljande gjorts."

Genom att "sälja" ut sitt lager till ett tredje part slapp man betala en liten slant till alla dessa människor som beställt och betalar saker i förskott.

Som nämts, hur tänker du att de skulle kunna "tjäna" något på det efter en konkurs? Det är en konkursförvaltare vi förenklat kan säga äger företaget nu. Allting kommer högst troligt att sluta på stort minus annars hade det förmodligen inte satts i konkurs.

Annars har du på sätt och vis en poäng i det det kan finnas stora summor att tjäna på ett litet lager.
Kan ta några simpla exempel.

Säg att du tänker bygga en liten kiosk med närlivsinriktning. Du tror du vet på ett ungefär hur mycket plus du kan gå i ren försäljning kontra inköpskostnad per dag månad eller vecka, då är den stora frågan hur mycket pengar som behövs för att få igång det hela. Vi säger att det fina är att du ärv lite mark och alla tillstånden redan var fixade och eftersom du råkar vara snickare fixar du byggandet etc för 50000kr och 4 helgers arbete.
Du fixar en kassa etc för säg 10000.

Då är vi uppe i 60 tusen, det var ju inte så farligt fast en del kanske tycker det är mycket i alla fall. MEN nu är det väl bara att köra i gång?
Problem: Du har ingenting att sälja.
Ok för att ta det försiktigt kör vi med bara 2 limpor cigaratter per sort till och börja med, inte kul om någon säger att de vill ha en limpa men ändå. 20 sorter * 2 * 400kr=16000kronor.
En låda per sort av chips och dylikt * säg 20 sorter eftersom det är ett av kioskens huvudåmråden, dricka, en låda av de flesta godissorterna, lite mjölk etc, säg att vi kommer up i 60tusen där med för enkelhetens skull.
Då är vi uppe i 60 tusen till och summan är uppe i 120k i kostnad för att kunna starta verksamheten.

Exempel 2: Du startar ett företag som säljer vitvaror eftersom du jobbat på ett liknande företag och vet hur det fungerar med grossister etc.
Du fixar en liten billig lokal i ett industriområde för 5000 i månaden och du får låna lite demonstrations exemplar av elektrolux etc så du har lite spisar, kylar, tvättmaskiner osv att visa upp så du kan köra i gång.

Vart eftersom märker du att det går mycket lättare att sälja saker du har hemma som folk kan få på en gång. Så du försöker köpa in 2-3 ex av det som säljer mest, och kanske hoppar på lite specialare när möjligheterna dyker upp, tex om du köper 10 ex av en spis som är utgående får du bättre pris.
Det är skitkämpigt första 6 månaderna att få ihop till hyran, elen, lite lön så du kan betala hyran för din lägenhet etc. Efter ett år så känns det stabilt du har till och med hyggligt med varor hemma.

Efter 4 år har du åtminstone ett exemplar av alla varor du visar i butiken hemma, betydligt mer av sådant du säljer mycket av och kör annonser på. Varorna du har i lager är värda säg 2 millioner och utöver din lön så gick du med 200 tusen i vinst senaste året. Inte illa va?

2 millioner är antagligen ett litet lager för den branshen men vilken betydelse har den summan i detta sammahang?
Jo det betyder till exempel att du har bränt 500000 per år i snitt endast på att ha grejor hamma. Hade du "bara" haft möjlighet att bränna 100000 per år hade det tagit 20 år att komma så här långt.
Här kan vi direkt se en kostnad, om det tagit 20 år har det fortfarande tagit 100000 av din vinst per år, eller det mer orealistiska 500000 i 4 år.
Om man vill göra det något mer komplicerat, vad kostar detta lager ungeför per månad? Det beror på vad man utgår från men jag tror inte någon kan påstå mindre än 10 tusen i månaden.

Fan vad långt det blev men faktum är att många små företag börjat ungefär som i de här examplen. I större företag handlar det givetvisom större summor, krediter och ofta stora lån men det betyder inte att tiden tex från att en vara byggts till den sålts kostar mindre pengar bara att det är mer komplicerat att illustrera.

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag det är helt rätt, värdelös och otrevlig support..
ovilliga att hjälpa till med supportärenden, tar betalt för support som de själva klantat till med mera..

hoppas bara att resterande butiker inte slår sig för bröstet och tror att de är
jättebra, för det är de inte.. men de är ändå fan så mycket bättre än DB varit de senaste 3 åren!