Nvidia uppgraderar Geforce GTX 200 i hemlighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Egentligen förstår jag inte folket här.

Jag menar..
Ni på Swec kommer ju knappast ta fel, dels tack vare nyheten och dels tack vare att vi faktiskt förstår lite mer än Svensson. Så vad är problemet, rädda att ni får ett bättre kort?

Allt detta låter som AMD fanboys som snackar gojja.

Egentligen förstår jag inte dig här.

Jag menar..
Du tycker alltså att det är helt okej att tre grafikkortsmodeller med olika specifikationer har samma namn? Och det här snacket om att det "bara är en bonus" om man råkar få ett 55nm-kort, det är ju bara goja. Försök applicera samma tankebanor på en bil, säg att alla Volvo V70 heter just Volvo V70 oavsett vad de har för utrusning/motor/etc. Är det då "bara en bonus" om du råkar få en med lite mer utrustning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Asså, vad fan är det för idioter som jobbar på nVidias marknadsföringsavdelning? Att förvirra sina kunder på detta viset är ju bara korkat. För oss som har koll spelar det ju ingen roll men alla de som inte har det riskerar ju att bli blåsta på ett bra kort. Mycket dåligt. Man får hoppas att tredjepartstillverkarna åtminstone har vett nog att sätta nya namn på korten.

Ja och Gainward får sätta namn på alla för att förvirra.
Tex. Gainward Limited Edition “Golden Sample” Goes Like Hell Ultra 3000+++ GTLE Extended OC.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Mer regel än undantag nu snart eller?

Puckoflimrar!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Egentligen förstår jag inte folket här.

Jag menar..
Ni på Swec kommer ju knappast ta fel, dels tack vare nyheten och dels tack vare att vi faktiskt förstår lite mer än Svensson. Så vad är problemet, rädda att ni får ett bättre kort?

Allt detta låter som AMD fanboys som snackar gojja.

Vi vet ju att det finns flera olika kort, men det kan vara riktigt jobbigt att ta reda på vilket kort som är vilket. Och sedan är inte alla så egositsika att de bara bryr sig om sig själv. Det är taskigt mot alla som inte läst att det är skillnad mellan korten. Någon som bara läser recensioner innan ett köp, så kollar han i januari vad han ska köpa och ser att GTX 260 minsann var snabbt och strömsnålt. Och sedan hittar han ett i lagom pris. När han sedan har 192 shaders och ett varmare kort så är han nog inte lika glad.

Permalänk

Läs nyheten en gång till:

Citat:

... utan det är upp till partnertillverkare att döpa om grafikkorten och utnyttja de nya kretsarnas potential för högre klockfrekvenser.

Jag har väldigt svårt att se att tillverkarna inte kommer att döpa om de kort som får 55nm för att kunna konkurera med de andra tillverkarna.

Permalänk
Medlem

antingen kommer partnertillverkare sälja dom som vanliga för att tjänna extra pengar ( skulle inte 55nm vara billigare?) för att också få slut på dom gammla 65nm lr är dom ärliga å ger dom kortet ett nytt namn å gör dom billigare men det tror jag inte..

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

De som inte tar tid att ta reda på information när de betalar 3000kr+ får väl skylla sig själva.
Missförstå inte jag säger inte att detta är bättre än att döpa om korten, det jag säger är bara, att vi är ändå ett överklockningsforum vi kan vår grej inte mycket och grina över.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Suck jag skulle inte köpa ett gtx kort förens dom gamla är utsålda iaf. så dååligt av nvidia som vanligt

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Men kom igen nu..
Tre versioner av 260, dom har helt missat att folk blir irriterade på dom?
Eller är det helt enkelt så att även om några blir lack så spelar det inte så stor roll, bara dom kan förvirra den mindre insatta massan och suga ur mer pengar där.

Det är jobbigt för oss som redan har de gamla versionerna av 260(jag)/280.
Visst om dom hade släppt med ett års mellanrum men dom bajsar ut nya versioner med bättre tillverkning, mer streamproc. osv... Det är inte kul när det är samma kort som jag har som förbättras precis efter jag köper det, känns som om dom vill jävlas med en. Förstår nu hur det känns att vara nvidia kund. Kommer dock inte klaga på kvalitet:) fast blir nog inte mer av dom.
Man har inte tillräckligt med pengar för att uppgradera så ofta

Permalänk
Avstängd

Dom vill ju att deras gammla kort ska säljas lika mycket som innan.
Att märka produkten med t.ex. "New better 55nm architecture" kommer innebära att försälningen av de gammla korten kommer att upphöra i princip.

Det är klart att det är fult att försöka tjäna ännu mer pengar genom att undanhålla information i vinstsyfte, fast det är likamed mer pengar i detta fall.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h_enke_trollis
Läs nyheten en gång till:

Jag har väldigt svårt att se att tillverkarna inte kommer att döpa om de kort som får 55nm för att kunna konkurera med de andra tillverkarna.

Men det kommer fortfarande stå t.ex. GTX 260, sedan är det alltid massa mumbo jumbo namn efter det, typ XXX Gold-edition UltraFetagrym! Så man kommer fotfarande inte veta vilken som är ny eller gammal bara av namnet.

Citat:

De som inte tar tid att ta reda på information när de betalar 3000kr+ får väl skylla sig själva.
Missförstå inte jag säger inte att detta är bättre än att döpa om korten, det jag säger är bara, att vi är ändå ett överklockningsforum vi kan vår grej inte mycket och grina över.

Du ser det ut ett väldigt egoistiskt perspektiv. Du bryr dig bara om att du köper rätt, men du tänker inte på alla som inte är lika insatta som du. Massa människor som inte dagligen sitter på hårdvarusidor kommer aldrig veta att det finns så olika versioner. De kan luras till köp de annars inte hade gjort.

Och även för oss som tittar så är det självklart jävligt omständigt att söka igenom varje modell om den är 55nm eller 65nm. Det är liksom inget som garanterat basuneras ut på komplett.se.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Det är inte kul när det är samma kort som jag har som förbättras precis efter jag köper det, känns som om dom vill jävlas med en.

Dock kan man, genom att endast uppgradera till exempel en gång om året, få samma effekt som om de hade släppt nya kort endast en gång om året. Om man å andra sidan vill ha maximal prestanda hela tiden är det givetvis roligare om uppdateringarna sker oftare.

Permalänk
Avstängd

Något nytt? Att Nvidia gör så? Är Nvidia de enda? Nej långtifrån... men det verkar vara extra populärt att klanka ner på just Nvidia tydligen?

Permalänk
Medlem

Ett billigt trick för att bli av med gamla produkter på konsumenternas bekostnad.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

fy fan för nvidia. Istället för att lansera som ett nytt kort med prishöjning så lanserar de prestandaboostade kort till samma pris och den fria marknaden får göra vad den anser vettigt med korten. (har en känsla av att prestandaskillnaden kommer att vara minimal).

Tänk på dom som köper fel och får 1-2% mindre prestanda så att de kanske betalat en hundralapp för mycket. De lurade har det nästan värre än datorbutikens konkursoffer. (De kan iofs kolla upp hastigheten på förpackningen men vissa har ju lässtörningar.)

Det hade varit bättre om de fortsatt spotta ut dyra elätande 65nm kort nåt år till så ingen förvirrats. Skäms nvidia!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
fy fan för nvidia. Istället för att lansera som ett nytt kort med prishöjning så lanserar de prestandaboostade kort till samma pris och den fria marknaden får göra vad den anser vettigt med korten. (har en känsla av att prestandaskillnaden kommer att vara minimal).

Tänk på dom som köper fel och får 1-2% mindre prestanda så att de kanske betalat en hundralapp för mycket. De lurade har det nästan värre än datorbutikens konkursoffer. (De kan iofs kolla upp hastigheten på förpackningen men vissa har ju lässtörningar.)

Det hade varit bättre om de fortsatt spotta ut dyra elätande 65nm kort nåt år till så ingen förvirrats. Skäms nvidia!

Hahahaha....ironi??...nähä

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Va? Inget nytt modellnamn?! Inte ens ett extra +?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Nån mer än jag som reagerat på att det är en ung Yoda med kniv på kylaren?

Alla Point Of View grafikkort med two-slot kylning har en Yoda med kniv som bild :D:P

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Nvidia är tydligen intresserade att minska förtroendet för sitt bolag. Ytterligare att "genidrag" för att förvirra massan. Nu ska man köpa grisen i säcken tydligen. Hur kan man veta om det är 55nm eller inte?

Det är ju upp till tillverkarna. Går det inte särskilja dom är det deras fel, inte nvidias.

Förutom att det var dom lade över bördan på tillverkarna vill säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Alla Point Of View grafikkort med two-slot kylning har en Yoda med kniv som bild :D:P

Hm, Har han tappat svärdet:D

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig på just nu är hur fruktansvärt fula korten är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Det är jobbigt för oss som redan har de gamla versionerna av 260(jag)/280.
Visst om dom hade släppt med ett års mellanrum men dom bajsar ut nya versioner med bättre tillverkning, mer streamproc. osv... Det är inte kul när det är samma kort som jag har som förbättras precis efter jag köper det, känns som om dom vill jävlas med en. Förstår nu hur det känns att vara nvidia kund. Kommer dock inte klaga på kvalitet:) fast blir nog inte mer av dom.
Man har inte tillräckligt med pengar för att uppgradera så ofta

Tänkte faktiskt ta upp det, men kände att jag ville begränsa min bitterhet.. Visst, inte kan man egentligen klaga på dom för att dom uppgraderar sina kort, men sättet dom gör det på känns lite väl magstarkt ibland.

Men det är väl kanske framförallt faktumet att dom inte ens gör skillnad på grejerna som irriterar mest. När korten hette 7-serien var det inte nåt problem att ge dom nya nuffror?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Sneaky av Nvidia.
De borde informera bättre om det.

Permalänk
Medlem

Nice! Då väntar jag nog med mitt Core i7 köp tills dessa kommer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Skulle vilja träffa personen/personerna på nvidia som bestämmer namnen. De måste ha allvarliga psykiska problem..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Men vad håller de på med!? Hoppas inte Nvidiasjukan smittar av sig på andra företag inom branschen.

Haha, dagens skratt!
Det som är tragiskt är ju dock att det inte är något skämt, utan fullständig sanning!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men det kommer fortfarande stå t.ex. GTX 260, sedan är det alltid massa mumbo jumbo namn efter det, typ XXX Gold-edition UltraFetagrym! Så man kommer fotfarande inte veta vilken som är ny eller gammal bara av namnet.

Du ser det ut ett väldigt egoistiskt perspektiv. Du bryr dig bara om att du köper rätt, men du tänker inte på alla som inte är lika insatta som du. Massa människor som inte dagligen sitter på hårdvarusidor kommer aldrig veta att det finns så olika versioner. De kan luras till köp de annars inte hade gjort.

Och även för oss som tittar så är det självklart jävligt omständigt att söka igenom varje modell om den är 55nm eller 65nm. Det är liksom inget som garanterat basuneras ut på komplett.se.

Ja precis, helt ärligt så bryr jag mig inte om Svensson köper fel, är jag en hemsk människa?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Ironi är den bästa sötma.

De flesta verkar falla in i sina gamla spår med att klanta ner på nVidia utan att änns reflektera över fördelar med denna nyhet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ironi är den bästa sötma.

De flesta verkar falla in i sina gamla spår med att klanta ner på nVidia utan att änns reflektera över fördelar med denna nyhet.

Vadå fördelar? Att namnge en ny serie behöver inte betyda att priset skulle gått upp.

Hur svårt kan det vara att ha en konsekvent namnstandard?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vadå fördelar?

Då inte så mycket har hänt förutom att tillverkningsprocessen har minskats tycker tydligen inte nvidia att kortet är värt ett nytt namn. Gör likadant, förträng att något har hänt och bli eventuellt förvånad av att temperaturerna visar sig vara lägre än väntat.

Permalänk
Medlem

Herregud måste sitta ett gäng förvirrade galningar på nvidia i möte och dra upp planer.

Hur kan vi förvirra hugade spekulanter på mesta möjliga vis, och få dom tugga fradga av galenskaper vi kan hitta på.....suck

Nåja när tänker dom släppa ett dubbelkort av 260 eller 280 egentligen med 55nm, är ju det ända som kan rå på ett ATI 4870x2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300