Klarade du körningen/teorin på första försöket? (B-körkort)

Permalänk

Körde upp privat. Klarade både B och C på första.
Vart kuggad på första försöket på A. Tändningen brann!!!

Permalänk
Medlem

snälla hela körkorts teorin går ut på att "tjata" in det i skallen på dom som pluggar den, fråga din körlärare.
Nån som säger att praktiken stämmer "delvis" måste vakna upp! Du är ute på vägen bland annan trafik där gäller bara erfarenhet, det är inte svårare än så. Du kan inte läsa dig till en oförutsedd händelse, isåf är du en dålig förare som förväntar dig till att alla kör sin "roll".

lille vän...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kattskit
snälla hela körkorts teorin går ut på att "tjata" in det i skallen på dom som pluggar den, fråga din körlärare.
Nån som säger att praktiken stämmer "delvis" måste vakna upp! Du är ute på vägen bland annan trafik där gäller bara erfarenhet, det är inte svårare än så. Du kan inte läsa dig till en oförutsedd händelse, isåf är du en dålig förare som förväntar dig till att alla kör sin "roll".

lille vän...

Lille vän, jag förväntar mig inte att alla kör enligt en bok. Jag säger bara att problemet är att många, även jag underskattar teorin. Jag hade en massa lektioner där läraren sa att om jag hade läst på teorin bättre hade jag inte missat att det var den regeln där eller att jag skulle ha den uppsikten där.
Praktiken är mycket viktigt ja, men kan man inte teorin gör praktiken inte mycket för att lära dig skyltar och regler osv osv.
Många kör som idioter för att dom helt enkelt inte bryr sig....

Permalänk
Avstängd

Klarade både A och B första gången på teoriprov samt uppkörning. Var lite skakigt med A i början innan jag fick köra då jag verkligen inte ville kugga. Det är mer en hobby och inte mer som ett måste som med B. Gick dock galant.

Permalänk

Första på B. Dock funderar jag på A .. hur är det kan man ta Tung motorcykel utan att ha taigt lätt?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag klarade både teorin och uppkörningen i första försöket. Om jag minns rätt hade jag 58/65, men det var 7 år sedan.

Permalänk
Medlem

Tog B kortet på tredje försöket på teorin och första på körningen, har aldrig gillat att läsa ;E

har mc tung... tog på 1a försöket på både teori och körning.

Fullmoon
klart du tar tung motorcykel direkt om du har åldern för det.

Tog själv tung mc 2007 och då var jag 22. sen köpte jag en mc och körde hela nästa sommar sen sålde jag. fan dyr i försäkring och dyr att tanka för skojjkörning! så de så. även om jag vill ha en ny framöver men blir inte nu.

beror ju på vilken mc du köp, eftersom jag just tagit kortet och köpt en sporthoj suzuki 750 gsxr billigast trafikförsäkring 700kr mån.. he he

körkort A + kläder gick på 10.000kr för mig

Permalänk

Jaaaaaa fixade körkortet idag på andra uppkörningen.

Fan vilken härlig känsla när inspektören sa "din körning är godkänd".
Jag har i pricnip kört bil hela dagen sedan kl 12 och det är sjukt härligt att kunna åka med polarna och lyssna på musik.

Nu slipper man äntligen handskas med vv o allt det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Första på B. Dock funderar jag på A .. hur är det kan man ta Tung motorcykel utan att ha taigt lätt?

Det du få gratis från lätt motorcykel är bedömningen av trafiksituationer, dvs körning i trafik.
Banan med bland annat kryp körningen få de som tagig lätt innan lägga nästan lika mycket tid på. teorin har de ju redan gjort.

personligen så tycker jag en lätt motorcykel är närmare moped körning än vad lätt mc och tung mc är.

så är du över 18 år så finns det ingen anledning att ta lätt först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jaaaaaa fixade körkortet idag på andra uppkörningen.

Fan vilken härlig känsla när inspektören sa "din körning är godkänd".
Jag har i pricnip kört bil hela dagen sedan kl 12 och det är sjukt härligt att kunna åka med polarna och lyssna på musik.

Nu slipper man äntligen handskas med vv o allt det där.

Grattis! Kommer ihåg känslan. Jag hade med min svärfar när jag klarade körkortet (han satt i en bil och väntade vid VV). Jag klarade inte att köra hem, så han fick ta över. Jag skakade så jävla mycket

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
Det du få gratis från lätt motorcykel är bedömningen av trafiksituationer, dvs körning i trafik.
Banan med bland annat kryp körningen få de som tagig lätt innan lägga nästan lika mycket tid på. teorin har de ju redan gjort.

personligen så tycker jag en lätt motorcykel är närmare moped körning än vad lätt mc och tung mc är.

så är du över 18 år så finns det ingen anledning att ta lätt först.

Är det 18-20? man får ta för tung? isf tar jag evt det till våren om pengar finns ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Grattis! Kommer ihåg känslan. Jag hade med min svärfar när jag klarade körkortet (han satt i en bil och väntade vid VV). Jag klarade inte att köra hem, så han fick ta över. Jag skakade så jävla mycket

Tack

Jo, jag var också sjukt nervös när körningen började. Jag hade svårt att hålla dragläget med kopplingen för mitt ben skakade så mkt, men det gick vägen

Permalänk
Medlem

Tog A som 16 åring 1982 (tyngsta klassen nu) och klarade på första.
B tog jag 1984 och klarade på första.

BE C* DE tog jag 1987.

Om jag inte minns fel så kostade mitt B körkort runt 1500:-

Dom tunga korten tog jag på dåvarande AMU center`s yrkesförarutbildning = betald utbildning

Permalänk
Hedersmedlem

precis tillbaka ifrån VV och gjort teorin.. uppkörning imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
precis tillbaka ifrån VV och gjort teorin.. uppkörning imorgon.

Grattis:) Ska skriva mitt imorron, Hur många rätt måste man ha, hur många frågor är de ?

Permalänk
Hedersmedlem

52 av totalt 70 frågor. 5 frågor är testfrågor som inte räknas med så det blir i slutändan 52 av 65.

Jag hade 59 rätt

Det var en tråd uppe förut där folk skrev inför uppkörningen. Det var flera som skrev hur otroligt nervösa de var. Jag känner inte alls så. Det finns väl någon liten nervös känsla, men jag ser det bara som normalt att inte vara helt överkaxig över att man kommer klara sig. Jag vill ju gärna klara mig men det är ingen absolut katastrof om jag inte gör det. Jag klarar mig absolut i trafiken men jag vill bara inte göra någon löjlig tabbe som får mig kuggad. Man har ju hört en massa skräckhistorier om folk som blir kuggade för små eller löjliga fel dom gör. Sen om det faktiskt är så eller att de inte vågar erkänna att de gjort fel är väl en annan sak

Jag har en lektion innan. Så det blir en lektion och sen direkt till VV.

Någon som har en strategi för hur man ska bete sig mot inspektörn? Här finns ju också historier om vissa som blir behandlade schysst när de är nervösa och motsatsen. Ska man vara väldigt pratglad eller väldigt fokuserad på körningen? Jag hade tänkt försöka prata en del och få det hela att passera kvickt.

Permalänk

Lycka till med uppkörningen. Ju lugnare man är desto bättre går det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
52 av totalt 70 frågor. 5 frågor är testfrågor som inte räknas med så det blir i slutändan 52 av 65.

Jag hade 59 rätt

Det var en tråd uppe förut där folk skrev inför uppkörningen. Det var flera som skrev hur otroligt nervösa de var. Jag känner inte alls så. Det finns väl någon liten nervös känsla, men jag ser det bara som normalt att inte vara helt överkaxig över att man kommer klara sig. Jag vill ju gärna klara mig men det är ingen absolut katastrof om jag inte gör det. Jag klarar mig absolut i trafiken men jag vill bara inte göra någon löjlig tabbe som får mig kuggad. Man har ju hört en massa skräckhistorier om folk som blir kuggade för små eller löjliga fel dom gör. Sen om det faktiskt är så eller att de inte vågar erkänna att de gjort fel är väl en annan sak

Jag har en lektion innan. Så det blir en lektion och sen direkt till VV.

Någon som har en strategi för hur man ska bete sig mot inspektörn? Här finns ju också historier om vissa som blir behandlade schysst när de är nervösa och motsatsen. Ska man vara väldigt pratglad eller väldigt fokuserad på körningen? Jag hade tänkt försöka prata en del och få det hela att passera kvickt.

Du lär bli nervös när du väl sitter där Jag är aldrig nervös o va inte det innan, men när du väl börjar känner man av lite.

Jag skulle rekommendera dig att prata så mycket du kan utan att missa speglar eller något alls med körningen. Det gjorde jag, verkade visa att jag var säker på körningen eftersom jag inte behövde all min tankekraft till det. Dvs, om någon sitter i bilen med mig kommer jag inte krocka för att denna hostar

Klarade det som sagt direkt

Har funtat på att ta tung mc kort, men då förlängs la min prövotid även för B kortet? Nu när man inte har någon prövotid kvar kan det ju va skönt att inte dra på sig mer

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

ska sticka iväg till skolan om typ en kvart nu Det går nog bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du lär bli nervös när du väl sitter där Jag är aldrig nervös o va inte det innan, men när du väl börjar känner man av lite.

Jag skulle rekommendera dig att prata så mycket du kan utan att missa speglar eller något alls med körningen. Det gjorde jag, verkade visa att jag var säker på körningen eftersom jag inte behövde all min tankekraft till det. Dvs, om någon sitter i bilen med mig kommer jag inte krocka för att denna hostar

Klarade det som sagt direkt

Har funtat på att ta tung mc kort, men då förlängs la min prövotid även för B kortet? Nu när man inte har någon prövotid kvar kan det ju va skönt att inte dra på sig mer

Nej, prövotiden ändras ej. Om du har tagit A1 när du är 16, den 20 juni 2005, så går prövotiden ut 20 juni 2007. Om du sen i emellan har tagit B och A så det fortfarande bara första behörigheten som räknas.

Tog A1 när jag var sjutton, så det går ut i år när jag fyller 19. Tog B, BE och A när jag var 18, så när jag fyller 20 får jag A utan begränsning.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan nu rösta ja

Permalänk

Grattis!

Permalänk
Hedersmedlem

De kan ju vara rätt schyssta i alla fall. Tog i en kant med bakdäcket när jag skulle in på en parkering. Det var bilar som skulle ut samtidigt och det var trångt. Trodde nästan det var kört där.

Permalänk
Medlem

Fick 58 av 65:D Gött! Nästa tisdag blir det uppkörning!

Permalänk
Hedersmedlem

skjutsade ner lite bekanta till kebabhuset och bjöd på käk åt alla och sen till ett bageri så bjöd de på tårta. Ganska schysst känsla att köra omkring själv faktiskt. Ta bilen ur garaget och sånt också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Nästa tisdag blir det uppkörning!

Samma här Har dock teorin imorn. Hoppas fan jag klarar skiten, för nu orkar jag inte läsa mer

Hade iaf varit en trevlig julklapp till mig själv att äntligen få bränna ut på vägarna med bilen, utan någon som sitter och stirrar på mig i en spegel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har hört att om du klarar teoriprovet och uppkörningen på första försöken så blir din prövotid kortare... Detta kan väl inte vara sant?

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN
Nej, prövotiden ändras ej. Om du har tagit A1 när du är 16, den 20 juni 2005, så går prövotiden ut 20 juni 2007. Om du sen i emellan har tagit B och A så det fortfarande bara första behörigheten som räknas.

Tog A1 när jag var sjutton, så det går ut i år när jag fyller 19. Tog B, BE och A när jag var 18, så när jag fyller 20 får jag A utan begränsning.

Hmm, har bara B dock Skall kolla upp det, om prövotiden inte förlängs kan man tänkas ta det kanske.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Yesss, klarade teorin på första försöket idag Då har nedräkningen på 2 månader börjat!

Jobbigt att dom har gjort det så stressigt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro