Permalänk
Medlem

Installera på MBR

Hej!

Jag är en nybörjare inom linux-världen, men jag skulle gärna vilja installera linux på datorn, tillsammans med windows.

Jag har hört någon om MBR, är inte helt säker på vad det är dock. Men som jag förstått en hårddiskdel som bootas först? :S

Jag har en DELL dator och har en speciell knapp på tangentbordet för att starta upp deras egna mediacenterprogram MediaDirect. Som jag har förstått så finns det programmet på MBR, och kan därför starta utan att windows startar.
Jag skulle vilja kunna starta någon version av linux med den knappen. Gärna någon linux-mediacenter.

Däremot skulle jag vilja kunna starta windows som vanligt med den vanliga startknappen.

Vilka linuxdistrubitioner kan installeras på MBR, och har någon här på på forumet något tipps till mig?
Säg gärna om detta går över huvudtaget om någon vet.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Jag förstod inte riktigt det där med MediaDirect. Men i vanliga fall låter man MBR peka mot en bootloader som startar innan operativsystemet där man får välja vilket operativsystem som ska starta.
Detta fixar de allra flesta distributioner ajtomatiskt vid installation.

Permalänk
Medlem

okey,

Det är så att jag har en speciell knapp som jag kan starta ett mediacenter program som Dell har som sitt eget. Totalt värdelöst enligt mig.
Jag har läst i några forum om att MBR bestämmer vad som ska starta när jag trycker på den knappen istället för vanliga on/off-knappen.

Det låter faktiskt som att det kan vara så, i mina simpla ögon och huvud. Jag har en osynlig hårddisk tror jag på datorn där Mediadirect finns. Jag ska installera norton ghost och se om jag ser den via det programmet.
Eller kan det vara så att det finns 2 operativsystem på en hårddisk, varan den ena är osynlig.
Det jag känner till om dualboot är att man får välja under uppstart vilket operativsystem man vill köra.

Jag kanske även ska säga att mediadirect kan köras i windowsmiljö.

Jag vill starta ett annat operativsystem med denna speciella knapp, det är det jag är ute efter.
Och jag är rädd att jag kommer att förstöra windows om jag installerar linux.

Permalänk
Avstängd

Här är andra som diskuterar frågan och de har tydligen lyckats:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=180795

Men jag tycker att det verkar onödigt. Kör du vanlig bootloader (typ GRUB eller liknande) så kan du göra så att windows startar om du inte trycker på någon knapp på låt oss säga tre sekunder när GRUB startar (en meny med alla dina operativsystem)

Windows kommer inte förstöras, GRUB kommer att hitta igen det och lägga till det i bootmenyn. Sabba bara inte partitionen där windows ligger så ska det inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha windows som "första" operativsystem om det går. Men menyn där man väljer operativsystem för dualboot hos microsoft går väl inte ändra? Tidsgränsen tänkte jag innan första alternativet är valt. Om ni förstår.

tack för länken!

Men har MBR något med linux att göra, eller kan jag ha windows xp och vista på olika knappar likaså?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Jag skulle vilja ha windows som "första" operativsystem om det går. Men menyn där man väljer operativsystem för dualboot hos microsoft går väl inte ändra? Tidsgränsen tänkte jag innan första alternativet är valt. Om ni förstår.

Jadå, det går absolut att ha windows som första allternativet i GRUB, och det går lätt att fixa så att det första allternativet startar automatiskt om man inte gör något när GRUB startar.
Den bootloader som windows har är inte så kraftfull, det blir bara en massa krångel om du ska få till så att linux ska kunna starta från den.
Den kommer att ersättas av GRUB (eller liknande bootloader).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Men har MBR något med linux att göra, eller kan jag ha windows xp och vista på olika knappar likaså?

MBR är för litet för att göra allt det du vill göra, så man pekar bara MBR mot GRUB (eller liknande).
Som det är nu så pekar MBR mot windows bootloader, även den är för stor för att ligga i MBR (tror jag).

Det är inga problem med att ha flera windowsversioner installerade, GRUB ska hitta dem alla och lägga in dem i menyn... inklusive linux.

Permalänk
Medlem

Är inte GRUB installerat när jag har Ubuntu t.ex?
Linux måste även det ha en bootloader som standard menar jag.

Kan man inte konfiguera MBR utan att installera om allting?

Jag skulle vilja veta vilken linuxdist som startar snabbast, vill nämligen starta så fort som möjligt och senare starta XBMC som autostart.

Permalänk
Medlem

MBR är hårddiskens första sektor. MBR:s 446 första byte innehåller en primär bootloader, som oftast pekar på den sekundära bootloadern grub,lilo eller ntldr (Windows). Följande 16 byte är den primära partitionstabellen (max. fyra partitioner, varav en kan vara utökad). Resterande 2 byte är MBR:s signatur.

Av GRUB installeras endast steg 1 i MBR. Resten installeras i sektorerna direkt efter MBR. Är du osäker på om du klarar att åstadkomma dualboot rekommenderar jag att du först gör en säkerhetskopia av MBR. Starta datorn med en live-CD linux. Kör kommandot:
dd if=/dev/sda of=*/mbr_kopia bs=512 count=1 (värdet på of anger vart kopian sparas, ersätt * med rätt sökväg)

Har du Ubuntu installerat så har du GRUB (eller lilo) installerat. Du kan byta bootloader utan att installera om OS.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem