Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

HD4870-frågor

Hej,

Jag köpte GTAIV här om veckan och insåg att det nog är dags att byta grafikkort (x1950GT). Jag tänkte köpa ett HD4870, men har först några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

* Mitt moderkort är ett ECS Elitegroup P965T-A. Är det helt säkert att det klarar av GDDR5-minnen om jag uppdaterar moderkortets BIOS?

* Det kort som jag har tänkt köpa är det här: http://www.computercare.se/item_show.php?code_no=SP4815
Vad tror ni om det? Jag känner att min smärtgräns ligger runt 2000. Skulle jag märka stor skillnad om jag köpte ett kort med 1GB istället för 512MB när jag spelar i 1608x1050?

Min processor är en C2D E6300 1,8Ghz och jag har 4GB DDR2 800.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Avstängd

GDDR5 kräver ingen BIOS-updatering och nej, 512mb kommer inte vara långsammre än 1gb.

Överklock processorn en del och du kommer få en väldigt trevlig spelupplevelse.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Okej, då missuppfattade jag det någon annan skrev angående GDDR5-minnena.

Vågar man köpa Sapphire trots att de verkar ha haft endel problem med sina 4870-kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Dolmades
Okej, då missuppfattade jag det någon annan skrev angående GDDR5-minnena.

Vågar man köpa Sapphire trots att de verkar ha haft endel problem med sina 4870-kort?

sapphire levererar nya kylare på korten nu kallad Silent Efficiency...
som är grymt bra...
dessutom så kommer dom nya korten med ny bios utan problem...
kör på ett själv och är grymt nöjd efter krångel med 2st asus 4870 RMA

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Kommer fungera fint vad jag vet, det är viss skillnad mellan 512MB och 1GB korten, syns inte så mycket på benches men skillnaden finns där i vissa spel. Sen är det ju en fråga om det är värt pengarna beroende på priserna... med tanke på att resten av din dator inte är den nyaste och kommer hålla tillbaka ditt 4870 så skulle nog ett 512-kort passa dig bäst om du inte kommer över ett 1GB kort för nån hundring extra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Kommer fungera fint vad jag vet, det är viss skillnad mellan 512MB och 1GB korten, syns inte så mycket på benches men skillnaden finns där i vissa spel. Sen är det ju en fråga om det är värt pengarna beroende på priserna... med tanke på att resten av din dator inte är den nyaste och kommer hålla tillbaka ditt 4870 så skulle nog ett 512-kort passa dig bäst om du inte kommer över ett 1GB kort för nån hundring extra.

du skrev precis de jag tänkte klockrent

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

Tror ni att det är värt att lägga till 400 för ett Toxic Edition?

Permalänk
Hedersmedlem

Kylaren är lite bättre på Toxic modellen och den kommer även klockad fast inte med mycket. Jag hade lagt pengarna på 1GB istället då det ger lite bättre spelupplevelse.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
sapphire levererar nya kylare på korten nu kallad Silent Efficiency...
som är grymt bra...
dessutom så kommer dom nya korten med ny bios utan problem...
kör på ett själv och är grymt nöjd efter krångel med 2st asus 4870 RMA

Sen när började dessa "nya" kort levereras med Silent Efficiency och ny BIOS?
Jag har en ny dator sedan 3 veckor tillbaka och ett Sapphire 4870 kort i denna, och det har mer eller mindre endast uppstått problem när jag spelar, framförallt i GTA IV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honke
Sen när började dessa "nya" kort levereras med Silent Efficiency och ny BIOS?
Jag har en ny dator sedan 3 veckor tillbaka och ett Sapphire 4870 kort i denna, och det har mer eller mindre endast uppstått problem när jag spelar, framförallt i GTA IV

öppna lådan å kolla vad det är för kylare då...
om det är reference kylaren eller den nya...
här finns bild på båda http://www.sapphiretech.com/sn/products/products_overview.php...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Jag har inte den svart-blå versionen (toxic?), utan den jag har är den röde sapphire 4870

Permalänk

Har alla Silent Efficiency-kort det nya BIOSet?

Permalänk
Avstängd

Ja.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"