Nvidia Ion - ny plattform för Atom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
"Vanligtvis brukar batteritiden bli lidande när man höjer prestandan på bärbara datorer. Nvidia hävdar dock att den ska vara fullt jämförbar med Intels motsvarighet."

Bah, bättre kan ni Nvidia!

Mmmh jag håller med.
Vi är inte nöjda förrän vi får ett chipset som alstrar ström, så vi kan driva hela burken på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
945 är byggd på 130nm. Drar cirka 4-5 gånger mer än processorn det är fan inte ok. Bra att Nvidia tar initiativet och ger datorerna en värdig krets och inte det gamla skräpet.

Känns jävla surt jag köpte en Netbook åt min flickvän nyligen för 4000:- nu, men som vanligt utvecklingen går framåt

Går ju alltid att returnera den, jag väntar på 2core+denna

MvH Humper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Varken Vista eller Windows 7 är intressant för mig ändå..

Bra, då vet vi!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Kommer säkert att sitta i kommande Eee Box från Asus. Perfekt HTPC!

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=204896

Oh, ska vi spela Wii!

Nee, det där är en ASUS!

Permalänk
Medlem

Gött, då får ju netbooks ganska mycket bättre spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Varken Vista eller Windows 7 är intressant för mig ändå..

Kan kanske vara en sån där liten detalj som intresserar "main stream"?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Varken Vista eller Windows 7 är intressant för mig ändå..

Vad har detta med notisen att göra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kommer köra på Via's alternativ till att sätta i bilen.. detta är bara en ripoff från Via från början.

du e bara en rippof av din pappa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Varken Vista eller Windows 7 är intressant för mig ändå..

ja tycker inte om hundar så mycket, dommåste man bara ut och gå med och plocka deras skit i påsar
katter e bättre, tar hand om sig själva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kommer köra på Via's alternativ till att sätta i bilen.. detta är bara en ripoff från Via från början.

Jag får mig alltid ett gott skratt av dina "geniala" inlägg. Keep doing what you are good at.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag får mig alltid ett gott skratt av dina "geniala" inlägg. Keep doing what you are good at.

Det är det jag säger, man måste ju ge han creds för hans kreativitet i att komma på nya sätt att kritisera nvidia och intel. Inte ens sossarna är lika konsekventa på att kasta skit på de borgerliga

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kan inte Nvidias grafikchip decoda innehållet i matroskafiler?

Matroska är bara en container..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Bra, då vet vi!

Varsegod !
God jul

Permalänk

System baserade på Intel Atom får, än så länge, inte ha digital videoutgång så denna lösning får vi nog inte se i en HTPC på ett tag.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk

Hehe, sanslöst roligt att se alla som lyckas hitta negativa vinklar på en nyhet som bara anger att det kommit en bättre plattform till Atom än gamla 945.

Hur lyckas man? Känns som om vissa inte har annat för sig än att försöka hitta fel på prylar som kan förknippas med deras favorithatobjekt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Hoppas att detta blir tillgängligt som "moderkort" i samma stil som VIAs PicoITX/NanoITX. Jag kommer i så fall ställa mig först i kön till butiken...

Tänk en uppdaterad u-Machine med HD-stöd och integrerad 720p-panel med touchfunktion... [drömmer].

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hur lyckas man? Känns som om vissa inte har annat för sig än att försöka hitta fel på prylar som kan förknippas med deras favorithatobjekt.

Det är väl precis där problemet ligger.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Varsegod !
God jul

God Jul!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst är sådana här datorer läckra att ha bredvid TVn. Men vad är den egentliga poängen med att man ens ska kunna se HTPCn?
Göm den bakom TV-bänken eller en bit därifrån, inget är så snyggt som en dator som inte syns - åtminstone i vardagsrummet. Och i sådana fall är det väl rätt onödigt att lägga pengar på en liten dator med massa kompromisser.

... och visst är det rätt så mycket enklare att gömma undan en liten, strömsnål dator som inte blir speciellt varm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC

"Vanligtvis brukar batteritiden bli lidande när man höjer prestandan på bärbara datorer. Nvidia hävdar dock att den ska vara fullt jämförbar med Intels motsvarighet."

Bah, bättre kan ni Nvidia!

Har du missat att Nvidias grafiklösning är i grova slängar typ femdubbelt så snabb som Intels kretsar? (om inte mer) Känns då helt OK att den då i slutändan drar ungefär lika mycket ström IMHO! (så länge nu användningsområdet gör att man har nytta av den prestandan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

jag kan tänka mig denna i en netbook med 11"-12" skärm och högre upplösning än dagens netbook, 1280*800 hade varit perfekt! då hade jag nog kunnat byta ut min nuvarande 15.4" laptop helt och hållet mot en sådan. den har all prestanda jag behöver.
självklart ska den ha hdmi och batteritid på 6-8 timmar utan att ha ett alltför stort batteri..
*drömmer*

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom förser datorerna med klistermärken "Självantändligt"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

All hail da small computaas!

Kul med datorer som ryms i handflatan och stödjer HD, trenden kommer förhoppningsvis fortsätta och snart blir vi översvämmade av dessa som vi blir med Eee rip-offs. Hoppas de lyckas hålla priset lågt så kanske man kan skaffa en så småningom

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Svar till anton och bajuka: Om man får en HDMI-utgång så kan man koppla datorn till TV:n och köra den som en HTPC om man har lust, eller hur?

Dock så lär ju hårdiskarna behöva bli lite större om man vill ha HD film lagdrad.

Man kan ju ha en extern hårddisk.. men då försvinner ju iofs portabiliteten hos en netbook :/

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Matroska är bara en container..

självklart, poängen är dock att (så vitt jag vet) finns det ingen programvara som spelar upp innehållet i sådana containers direkt som kan dra nytta av hårdvaruaccelerationen..

hur som helst är processorn för klen för gaming (är väl det som är hela poängen, en ultraportabel lanburk vore hur kul som helst, förutsatt att den är BILLIG) och de flesta har väl vid det här laget redan en htpc? detta moderkortet med en tvåkärnig celeron eller bättre i 2 ghz vore mkt mer attraktivt.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

femkantig, jag ser ingen anledning till att ett program inte skulle kunna spela upp h264 via *.mkv och dra nytta av VDPAU. Just nu är det så pass nytt, så vänta en stund, jag hoppas på att mplayer kommer stödja detta inom kort.

De flest har nog INTE en HTPC vid det här laget. Faktum är att jag inte känner en enda person som har det, och mina kompisar är alla ett gäng nördar.

Edit: Lite googlande så har jag uppfattat det som att MythTV och mplayer redan har stöd för detta, fast buggigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
... och visst är det rätt så mycket enklare att gömma undan en liten, strömsnål dator som inte blir speciellt varm?

Mjovisst, men samtidigt begransande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
självklart, poängen är dock att (så vitt jag vet) finns det ingen programvara som spelar upp innehållet i sådana containers direkt som kan dra nytta av hårdvaruaccelerationen..

Själv sitter jag just nu och kollar på en "matroska" (h264) med hårdvaruavkodning. Har både MPC-HCs inbyggda och Cyberlinks h264-avkodare att välja bland, och det finns nog fler där ute.
Att det är en .mkv-fil är helt irrelevant.

Håller själv på att bygga en "ultra-liten" HTPC/inspelningsdator. Då den måste innehålla hårddisk, optisk enhet, två PCI-kort samt kraftig CPU (C2D@3.2) så blir den inte mindre än 28x28x5 cm oavsett hur litet moderkortet är.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reageade på bilden? Styrchippet är 4 ggr så stort som processorn. Kan man inte bara integrera båda kiselbrickorna på samma platta så sparar man väl en massa pengar och sådant. De flesta ledarna kopplar ju ändå bara ihop dessa två med varandra. (Så gjorde ATI med sina älder grafikchip)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Oh, ska vi spela Wii!

Nee, det där är en ASUS!

jag skulle tro att de flesta asus eeeboxar monteras på vesa fästningen på skärmen för att den inte ska upptäckas.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Bara jag som reageade på bilden? Styrchippet är 4 ggr så stort som processorn. Kan man inte bara integrera båda kiselbrickorna på samma platta så sparar man väl en massa pengar och sådant. De flesta ledarna kopplar ju ändå bara ihop dessa två med varandra. (Så gjorde ATI med sina älder grafikchip)

Så du menar att Atom och nvidias styrkrets ska tillverkas tillsammans?
Atom är ju tillverkad i 45nm och nvidias är troligen tillverkade med 65 eller 55nm därav storleken.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Så du menar att Atom och nvidias styrkrets ska tillverkas tillsammans?
Atom är ju tillverkad i 45nm och nvidias är troligen tillverkade med 65 eller 55nm därav storleken.

Inte på samma kisel men på samma platta. Köp in kiselplattorna och montera samtidigt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu