Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig!

Nu har min dator börjat krångla igen och jag har inte den blekaste om vad det kan vara som är fel med den. Nu är det så att datorn "fryser sig", allt stannar helt plötsligt bara och man får då starta om datorn. Provade med att formatera om hddn och instalera om Vista, men detta hjälpte inte. Grafikkortet borde vara rätt uteslutat eftersom jag bytte det gammla för ca 2 månader sen pga. att kondensatorerna på det gammla hade spruckit. Är det nån här som har någon anning om vad problemet kan bero på? Otroligt störande problem!

Permalänk
Medlem

Du får nog ge lite mer info. Har du överklockat. Kollat så att kylare och allt sånt sitter som de ska. Tillräckligt starkt nätagg o.s.v.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

överklockat har jag inte gjort och kylarna skall sitta ordentligt eftersom jag inte varit och pillat på dom sen jag satte ihop datorn.
Nätagget borde vara tillräckligt starkt, är ju inte helt 100 på det, Kommer ihåg att jag köpte ett ganska billgt nätagg när jag byggde den, finns det nån sida som man räknar ut hur starkt nätagg man skall ha?

Permalänk
Medlem

Om du skriver vad du har för nätaggregat så blir det enklare.

Permalänk
Medlem

350 watt max står det på nätagget. märket heter Vikings ser det ut som

Permalänk
Medlem

Och det är datorn som du har i din signatur vi snackar om?

Permalänk
Medlem

njae den är nog rätt gammal, har inte uppdaterat den på ett tag

AMD Athlon 64 3800+, 2047 MB ram, ASUS EAH3450 256MB, 500GB SATA hd.80 GB HD

Permalänk
Hedersmedlem

Att kondensatorer på grafikkort eller moderkort spricker och börjar läcka beror många gånger på ett dåligt nätagg som skickar ut en massa skräp (ripplar).
Mitt råd är att byta ut det snarast eftersom det inte verkar vara varken speciellt nytt eller av något bra märke.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kasst nätagg som ovanstående säger.
Och jag tror inte 350W är rekommenderat till din dator. Satsa på ett bra Crosair nätagg istället (kostar en smula, men du får vad du betalar för).

Annars skulle jag säga att du borde ge fan i att använda datorn överhuvudtaget tills du har ett nytt, eftersom ditt förra grafikkort gick sönder så finns risken att ditt nya också gör det, eller andra komponenter.

Permalänk
Medlem

aj då=/ Får helt enkelt ta och byta nätagget snarast, Låter nått sjukt mycket ändå så de blir väl bara skönt att slippa ljudet från fläkten på den Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

FSP annars om du har tight budget som finns på bl.a https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/400w-fsp-at... för 294:- + frakt 49:- och FSP får bra kritik bl.a här http://www.sweclockers.com/nyhet/7320-anonyma_medlemmar_kartl... annars ett Corsair 400W som tyvärr var slut på Inet när jag kollade men det finns säkert på fler ställen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett nytt FSP enligt olircs rekommendation är som balsam för din dator oavsett, så har du tajt budget ta det, men byt snarast, det är det viktigaste.

Corsair är klart bättre och kommer hålla längre, samt är effektivare vilket spar ström. Har du råd, välj ett sådant istället. Helst VX450 annars CX400 om föregående är över din smärtgräns.

Tyvärr kan du få vara beredd på att även ditt moderkort tagit stryk, precis som grafikkortet. Det beror mycket på hur bra kondensatorer som satt på respektive del. Har du tur har moderkortet bättre kvalité och de har klarat tortyren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

fan det låter ju mindre bra det här =/ Om dom har gått sänder, felsöker jag detta genom att kolla om kondensatorerna har läckt på korten? Eller finns det något mer som bör undersökas? Hoppas värkligen inte jag behöver byta ut både moderkortet och grafikkortet. Detta förklarar ju helt klart iaf. varför mitt ljudkort slutat fungera efter ominstallationen av operativsystemet, trodde det var något fel på drivrutinderna först

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att kontrollera så att inte kondensatorerna på moderkortet är svullna på ngt sätt, de ska ha platt topp och raka sidor, samt ligga an mot kretskortet i botten (de kan nämligen skjuta ut botten istället beroende på konstruktion).
Läckage är absoluta slutstadiet, det börjar med att de sväller upp.

Ser allt ok ut där bör moderkortet ha klarat sig någorlunda.

Ljudkortet kanske har med druvrutinerna att göra? Behöver inte måla den onde på väggen direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag tror att fläkten till cpu:n har lossnat.
Man behöver inte "pilla" på vissa datorer kan det räcka att den får en liten smäll.

Permalänk
Medlem

Kollade i datorn idag och såg att en del kondensatorer på ljudkortet och moderkortet satt lite snett och väldigt löst, ungefär som om dom spruckit på botten sidan. Är inte riktigt säker på om det beror på att dom har spruckit, men dom va så pass lösa att man lätt skulle kunna "vicka" bort dom från kortet. Är detta något att oroa sig för? detta såg jag på en kanse 4-5 st kondensatorer, kanse mer, så de behöver ju inte vara så att dom ahr spruckit. Finns det nåt enklare sett att kolla upp om dom spruckit på undersida? Utöver det så var det ingen av kondensatorerna som hade spruckit på toppen eller sidorna, tror inte heller dom var svullna.

Permalänk
Hedersmedlem

En del kondensatorer kan sitta en bit upp i luften pga slarvig montering, inget problem i sig (om du inte vickar loss dem;)).

Skaffa ett vettigt nätagg först och testa ett tag. Krånglar det fortfarande får du fundera vidare då.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tummen ur och köpt mig ett nätagg, visserligen ett billigt, men ändå ett på 400w så problemet borde inte kvarstå. Bytte även ut chassifläkten för att vara på säkra sidan.
Så jag satte igång och formatera datorn än en gång och allt värkar fungera som det ska, men icke. Samma problem uppstår idag när jag startat datorn och har haft igång den en halvtimme, den fryser sig. Ser även nu att min SATA hdd som jag inte har operativsystemet på kopplas ur och den får man inte fram igen innan man startat om datorn. Vad är det jag borde felsöka denna gången? Är det moderkortet som spökar eller är det så att grafikkortet kan ha gjort sitt? Kunde nämligen inte kontrollera kondensatorerna på grafikkortet eftersom en stor kylfläns sitter över dom, får isf. skruva loss den för att kolla =/

Permalänk
Hedersmedlem

VILKET nätagg köpte du?

Har du kontrollerat att CPU-flänsen sitter ordentligt som danielinterius förslog?

Läser du vad som skrivs? Jag påpekade att saker tyvärr kan bli permanent skadade av ett trasigt/skadat nätagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag köpte ett Axpertec Xion 400W Version 2.20 för 299:- Orkade inte slänga iväg en beställning på ett bättre, hade tagit flera veckor innan man får skiten, så jag gick och köpte ett i affären istället. Tänker ändå byta ut datorn inom ett halvår så jag nöjde mig med det

Jag har inte kontrolerat att den sitter som den ska, den låter väldigt mycket dock, ska ta och kolla det. Den borde sitta där den ska, men det skadar ju inte att kolla

Självklart läste jag det du skrev om permanenta skador, det var de jag var rädd för, men har detta skett så måste man ju kolla upp var det har hänt så man kan åtgärda just den delen på datorn.

Tycker det är väldigt konstigt dock att sata disken försvinner, kan det bero på att kontakten sitter löst? märkte att kontakten mellan hddn och moderkortet satt väldigt löst i disken, kan det vara glapp i kabeln?

Permalänk
Hedersmedlem

Att byta från en koblaffa till hästskit gör ingen skillnad, bortkastade pengar.

Eftersom du hellre lyssnar till dig själv än råden du får (varför be om hjälp här isf?) så önskar jag dig bara lycka till!:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen, värkligen jätte trevligt av dig

Någon annan här på forumet som kan hjälpa mig med mitt problem med att just sata disken försvinner från datorn när den fryser till sig. Den fryser altså till i några minuter, sen återgår allt till det normala, bara det att sata disken har försvunnit och kommer inte tillbaks för än man startat om datorn. Värkar inte som om datorn fryser till sig när disken inte är tillgänglig heller, så nogot samanträfande måste dom ju ha

Permalänk
Medlem

Sata kablar hela och sitter som dom ska?

Permalänk
Medlem

japp. Bytte ut den som satt löst till moderkortet, bytte även port som den satt i, fortfarande kvarstår problemet :/