På jakt efter en dyrare kompaktkamera

Permalänk
Medlem

På jakt efter en dyrare kompaktkamera

Hej.
Jag är på jakt efter en dyrare kompaktkamera då jag tycker att systemkameror är en aning för klumpiga.
Jag har kikat på ett par olika, Men jag har nu fastnat för Panasonic Lumix LX3. Jag dock fortfarande osäker.

Så vilken hade du köpt och varför?

Jag är tacksam för alla svar.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Helt klart en bra kompaktkamera, men personligen hade jag gjort
lite avkall på kvalitén och köpt en Lumix DMC-TZ5.

Inte heller den är dålig, men den har 10x zoom och är det nåt
som stör mig så är det 2.5x zoom.

Permalänk
Medlem

Jo, 2,5 gångers zoom är lite begränsande. Dock så upplever jag det som att vidvinkeln och den snabba linsen väger upp för det.
Men jag är fortfarande ute efter fler åsikter så jag kan bilda mig en bättre uppfattning om det hela.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Jag får nog hålla med SUMI om att man måste lägga någon form av pristag när man kollar på kompaktkameror. Men när vi ändå talar denna prisklass tycker jag att du skall titta på Olympus E-420

Låt dig inte luras av produktbilden på prisjakt, 25/2.8-objektivet är riktigt smidigt.

Typ så. Möjligheterna är större med ett riktigt system!

Storleksjämförelse (Canon 5D).

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

En systemkamera hade ju inte varit helt fel, Jag är dock rädd för att jag inte kommer använda den. Pga av dess storlek känns det som om den vore jobbig att ta med sig. Jag ska funderar över hurvida det är ett allternativ. Men jag ska antagligen åka och klämma på ett par kameror imorgon, Så jag får se om det är någon jag fastnar för då.
Men fortsätt komma med åsikter och föslag.

Mvh Linus.

Permalänk
Avstängd

Har denna som reserv http://prisjakt.nu/produkt.php?p=213252 tar sjukt bra bilder

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits som dig förra veckan och bestämde mig till slut för lx3 och är nöjd. Visst hade det varit bra med bättre zoom men jag körde ett program som presenterade ett antal diagram med t.ex. vilken zoom man använt och det visade sig att väldigt få bilder var tagna med hög zoom trots att möjlighet fanns på min förra kamera

Läs testet http://www.dpreview.com/reviews/Q408enthusiastgroup/page13.as...

(det här är mina snabbt nerkrafsade "pros and cons".)

min kravspec:
lagom stor kamera som man får med sig
bra bilder
<5000 kr
hellre vidvinkel än zoom (beskära funkar ju bättre än att återskapa vidvinkeln)
möjlighet till manuella inställningar

Kombatanterna var
panasonic lx3
"Whatever shortcomings they might have had with the LX1 model didn't seem to make much difference. It produced the best images of any compact digital camera I've owned to date. The LX3 looks to be a huge improvement ... It's almost in the "must buy" category on my list of "nice cameras to work with".
+ mkt bra optik
+ bättre än g9 enl flera test (och i något test även bättre än g10)
+bra vidvinkel
+ bra ljuskänslighet
- dålig zoom
+ hd film

panasonic fx37
+ liten, bra zoom, bra pris
- sämre optik
-sämre bilder inomhus
- färre (inga?) manuella inställning

canon G10
+ bra bilder
+ bra zoom
- större än lx3

pana tz5
+ bra zoom
- gammal (lanserad 080131)

Permalänk
Medlem

Jag har en Ricoh GR Digital II. Riktigt trevlig vidvinklig och snabb lins. Extremt välbyggd, dubbla inmatningshjul och helt manuella inställningar. Så nära en "proffskompakt" du kan komma. Ett klockrent val om man inte absolut måste ha zoom.

Visa signatur
Permalänk

Hm, min far har en leica d-lux 3, lumix'en har väll leica objektivet tror jag. Men det är en riktigt fin kamera, har lånat den ett par gånger.

Permalänk
Medlem

köpte en Panasonic Lumix DCM-FX35. kan bara säga att jag är helt nöjd med den. är dock ingen storfotograf. trevligt också att den kan filma i hd så jag har filmkameran med mig samtidigt.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Hej.
Det blev en LX3 tillslut, Det var den som passade mina behov bäst trots allt.
Mina första intryck är hitintills positiva, Jag har dock inte hunnit ta så många bilder än.

Tack för all hjälp.
Mvh Linus