Permalänk
Medlem

Asus N10 eller Lenovo X61 eller .... ?

Söker en smidig liten bärbar.

Tjejen har en Mac Air, men jag tycker formatet är nästan klumpigt...

Hur som helst. N10 lockar pga grafikkortet, men den är ganska "stor" för att vara så liten, mkt mkt döutrymme runt skärmen.

X61 är gammal men prisvärd.

Vad säger ni? Fler alternativ. Max 12K är budgeten och max 12"

Permalänk
Inaktiv

Eftersom jag är lite av en Lenovo-fanboy och ägare till en x61:a så röstar jag givetvis på en sån :). Men ärligt talat så beror de lite på vad du ska ha den till, HDMI,fetare disk och bättre graffekort står ju till Asus fördel, nackdelen är en ganska klen propp (typ hälften av vad en i x61s:an c2d klarar), sämre tangentbord och sämre garantier.

Storleksmässigt är de nästan identiska gissar jag (med Asus feta ram runt skärmen) och vikt/batteritid likaså (6:e i auss vs 8:a cellare i x61s). Att proppen är långsammare i Asusen kan ju vara en fördel också då den tar mycket mindre ström.

Om du bara ska ha den för surf/chatt/osv så hade nog helst satsat på en "riktig" netbook (typ eee 1000h el S10) så spar du 8.000 o göra nåt annat för, ska du lira så är N10:an kanske lämplig (dock mycket tveksam om den klarar de alla spelen pga proppen men jag är ingen gamer).

Ska du inte spela, vill ha en driftsäker,tålig reskamrad som du flyttar runt på ofta och vill ha lite större skärm än en netbook (och högre kvalitet/kvalitetskänsla) så satsa på x61s:an. Den är utgående och har ett mycket smakligt pris på bla Dustin såg jag häromdagen (8k).

Permalänk
Medlem

Antar att jag vill kunna spela lite "ibland". Frågan är väl hur spelupplevelsen blir på 10" med dålig upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maltemus
Antar att jag vill kunna spela lite "ibland". Frågan är väl hur spelupplevelsen blir på 10" med dålig upplösning.

Det du kallar låg upplösning blir mycket snyggt på en 10" skärm. Jag kan säga att spel ser jättesnygga ut i 640*480 på min Eee pc 701 (7" skärm)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Så N10 är det "bästa" valet vid ultra portable + lite spel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört på X61.
Jag har en Thinkpad T60 och efter nästan 3år så ser den nästan ut som ny, när jag kollar på mina kompisars Asus/acer laptops är de totalt förstörda, lacken lossnar, sprucken osv...

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske, men jag har tittat en hel del på x61s som säljs billigt. Tyvärr är det så att den modell som säljs billigt endast har 4-cells batteriet, och att köpa ett 8-cells går på runt 1500kr vad jag har sett, helt plötsligt är den inte så prisvärd längre.. :/ Med 4-cells batteriet skall man enligt tester kunna få ut runt 2h, på tok för lite.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju iaf säga att min T61 är känsligare än min Inspiron 1520 så jag tycker inte de har så bra kvalité.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Jag skulle ha kört på X61.
Jag har en Thinkpad T60 och efter nästan 3år så ser den nästan ut som ny, när jag kollar på mina kompisars Asus/acer laptops är de totalt förstörda, lacken lossnar, sprucken osv...

Kan bara hålla med dig. Thinkpad kvalite när det är som bäst. Enda som slits är blanka tangenter och touchpad.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Tittat lite på Sony Vaio TZ31 ikväll. Landar på ca 16k, men jag kan dra momsen.
Antar att den inte går att spela på alls, men den ser läcker ut...lagom stor.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en X61s för ca två veckor sedan och jag är mycket nöjd än så länge. Har uppgraderat till 4 GB ram och stoppat i en 320 GB 7200 rpm hårddisk. Kör Vista x64 och jag tycker den känns väldigt rapp. Prestandan räcker till det mesta förutom just nya spel. Fyracellsbatteriet som någon skrev om ovan ger ca 2,5-3h drifttid för mig. Det enda som jag inte gillar med min X61s är skärmen, men den duger helt klart och man vänjer sig snabbt. Det är mest om man ställer den bredvid en bättre skärm som man verkligen ser att den inte är den bästa.

Bara en sån sak som tre års garanti och Hardware Maintenance Manual med utförlig information om datorns ingående delar hittar man inte hos många andra tillverkare..

Permalänk
Medlem

2,5-3h låter faktiskt duligt. Är redigt sugen på att inhandla en x61s, men hur är ljudnivån? Har tänkt att den skall få agera ljudserver till min Squeezebox emellanåt. Helst skall fläkten vara helt avslagen eller i varje fall praktiskt taget ljudlös när datorn idle:ar. Hur den låter under load är mindre viktigt. Hur pass dålig är skärmen, är det mkt värre än förra generationens macbook?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrm
2,5-3h låter faktiskt duligt. Är redigt sugen på att inhandla en x61s, men hur är ljudnivån? Har tänkt att den skall få agera ljudserver till min Squeezebox emellanåt. Helst skall fläkten vara helt avslagen eller i varje fall praktiskt taget ljudlös när datorn idle:ar. Hur den låter under load är mindre viktigt. Hur pass dålig är skärmen, är det mkt värre än förra generationens macbook?

Den är mycket tyst, även under last med bara ett svagt fläktljud som man knappt märker om man inte lägger örat mot fläktutblåset. Jag kör 2 st paddor ur T-serien 24/7 och har kört så i över 4 år och är mycket nöjd, de hanterar fil/print/web/mail/rdp mm och de märks inte att dom är påslagna i min bokhylla.

Skärmen är väl inte direkt dålig utan medelmåttig skulle jag säga, dock ganska ljussvag, de nya med LED är en dramatisk mycket bättre på ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem

Zzzandman har du koll även på just x61s ? Paddorna från T-serien förstår jag kan vara tysta, dom är ju byggda i ett större chassi med bättre möjligheter för effektiv kylning etc.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrm
Zzzandman har du koll även på just x61s ? Paddorna från T-serien förstår jag kan vara tysta, dom är ju byggda i ett större chassi med bättre möjligheter för effektiv kylning etc.

Ja jag äger en X61 så de kan jag väl säga. De som skiljer X61 och X61s är att s-modellen är vikt och energikonsumentionsoptimerade med LXXXX prop istället för TXXXX som sitter i X61:an. S-serien har också en lättviktsskärm som den vanliga X61an saknar men sammanfattningsvis så tycker jag min X61:a är mycket tyst och x61s bör vara ännu tystare då den har LV-proppen. TDP ligger ju på 34w för T-proppen och 17w för L-serien så du kan nog räkna med rejält sänkt värmeutveckling.

Jämförelser jag läst på nätet säger också att skärmen ska vara aningen vassare på x61s men som nån sa tidigare så är de väl ingen chockbra skärm, jag skulle vilja säga medelmåttig standardskärm. En x61/x61s köper man ju för att den är ultraportabel med bra batteritid och inte för stora PS-jobb.

Det man ska vara medveten om och som x61/x61s fått mycket skäll för är att wifi-kortet sitter under höger handlovsstöd och skapar *mycket* värme, ska du köra den som server över wifi får du kanske räkna med rejält mer fläktljud men oftast kör man ju server över trådad ethernet.

Permalänk
Medlem

För att få ut 2,5-3h vill det till att man drar ner på ljusstyrkan ordentligt och utför lättare grejer som internetsurfande.

Jag upplever datorn som tyst. Fläkten går oftast hela tiden fast med ett lågt varvtal som knappt går att uppfatta. Då låter min 7200 rpm hårddisk klart mer. Vid hård belastning varvar den upp men jag tycker det aldrig är störande. Personligen tycker jag det känns tryggt att fläkten ofta går och skapar luftgenomströmning som motverkar eventuell överhettning och förlänger livslängden på komponenterna.

Att det blir varmt under höger handledsstöd som Zzzandman skriver har jag också upplevt. Att man oftast har handen precis där när man sitter och surfar och använder trackpointen gör nog sitt också. För att motverka det har jag skapat några olika "power plans" där det trådlösa kortet är inställt på "maximum power saving". Jag inbillar mig att det gör lite skillnad.

Medelmåttig är nog en bra beskrivning av skärmen som även Zzzandman skriver. Den funkar och gör sitt jobb men knappast med någon större finess. Nu var det ett tag sedan jag såg en Macbook (förra generationen) men vad jag kan komma ihåg så är den inte bättre i alla fall (X61s än Macbook alltså).

Permalänk
Medlem

Thinkpad är det bästa man kan ha, sen tycker jag att dell har jätte fina bärbara... ta en titt på dom.
Själv äger jag en Dell D620 och skulle inte kunna tänka mig byta mot nåt annat förutom en Thinkpad.
Fördel med Thinkpad och Dell är att du kan byta is stort sett allt på dom.. Finns otroligt mycket på Ebay.

Permalänk
Medlem

Okej tack för all input! blir troligtvis en x61s, x200 mfl känns det inte riktigt som jag kan motivera kostnaden för, kostar ju över 13k. Får bli ny dator oftare istället.

Lär bli extern skärm stora delar av tiden, så att skärmen är dålig är inte så illa, bara den inte är obehagligt dålig, och så verkar ju inte vara fallet. Värmen kan jag nog stå ut med. Blir nog mycket körning utan wlan aktiverat ändå så.

Permalänk
Medlem

går det spela ngt alls på x61:an, det är därför jag funderar lite på N10:an.
inte för att jag lirar mkt, men lite warcraft är aldrig fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maltemus
går det spela ngt alls på x61:an, det är därför jag funderar lite på N10:an.
inte för att jag lirar mkt, men lite warcraft är aldrig fel

Ett och annat game DotA har man allt lirat på den minstingen. Inga större klagomål på den fronten men det beror så klart på vad man har att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Kollade på Mediamarkt idag. Fanns en Sony Vaio 11" storlek 28*20 cm. Storleken kändes perfekt, som en mini-pc fast en "riktigt dator". X61:an har jag aldrig sett live men enligt micros är den 26*21, trots att den är 12". Är den verkligen så liten? Låter perfekt isåfallat, tyckte sonyn var lagom stor fast den kostade 20k, lite mkt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maltemus
Kollade på Mediamarkt idag. Fanns en Sony Vaio 11" storlek 28*20 cm. Storleken kändes perfekt, som en mini-pc fast en "riktigt dator". X61:an har jag aldrig sett live men enligt micros är den 26*21, trots att den är 12". Är den verkligen så liten? Låter perfekt isåfallat, tyckte sonyn var lagom stor fast den kostade 20k, lite mkt.

Ja måttet stämmer, 268x211x20 mm. Lägger jag min x61:a på min x200t så är x61:an dramatiskt mycket mindre. Bra bild med x61 överst, sen kommer x200 och längst ner x300:

http://www.notebookreview.com/picture.asp?f=34765

Tror inte du blir besviken på storleken, den är bara aningen större än en netbook men med bättre tangentbord.

Permalänk
Medlem

maltemus, vad är det som säger emot köpet av en X61/-s om man får fråga? Du vill ha en ultraportabel dator som håller i ett x antal år framöver antar jag? Du vill dessutom ha möjligheten för spelande öppen men sen kikar du helt plötsligt på en 11" Vaio, hur nu det går ihop. Den enda nackdelen med X61/-s är såvitt jag vet det integrerade grafikkortet och att upplösningen är något låg men det kan jag lova att man vänjer sig rätt snabbt vid.

Permalänk
Medlem

Usb: Jag har bara beslutsångerst. Alltid samma visa när jag ska köpa ngt Asus N10 tycker jag verkar schyst, men så tjockram runt skärmen är hemskt. X61 känns "gammal", men det lutar åt köp då alla verkar gilla den, fattade inte att den är riktigt så liten som den faktiskt är tidigare (såg min gamla ibm 15" framför mig;))

EDIT: Alla sidor säljer med 2h batteriet, verkar få köpa till ett för ca 1500. Finns de billigare på ebay och funkar de?

Permalänk
Inaktiv

tyvärr verkar de som om den bara finns med 4-cellaren till de priset som sagt.
Visst finns de finns piratbatterier för en billig peng men de brukar sällan vara av bra kvalitet:

http://cgi.ebay.com/8-cell-Battery-for-IBM-Thinkpad-X60-X60s-...

Föreslår att du satsar på ett orginal, ganska bra att ha 2 batterier då kan du ha ett "till vardags" när du inte behöver jättelång batteritid och endast "nöta" på 8-cellaren vid behov. På så sätt sabbar du inte 8-cellarens livslängd mer än nödvändigt och får dessutom en mycket lätt padda när du inte behöver extra lång batteritid.

Permalänk
Medlem

Detta ständiga tjatter om "gammal hårdvara". Datorn kommer dig vara en trogen tjänare de kommande åren. Andrahandsvärdet på en padda är inte heller usch och fy.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Detta ständiga tjatter om "gammal hårdvara". Datorn kommer dig vara en trogen tjänare de kommande åren. Andrahandsvärdet på en padda är inte heller usch och fy.

Japp, kan jag skriva under på, sålde min gamla ögonsten (T42p) för 4500 kr på Blocket för ett par månader sedan. Vi snackar en modell som var över 3 år gammal och med säkert 10.000 timmar påslagen. Såg ut som ny förutom lite matt slitage på tangentbordet och med grym IPS/flexview UXGA-skärm, såldes till en annan thinkpad-entusiast skoj. Kommer säkert snurra 10.000 timmar till i hans ägo.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en X61s. Vart rekommenderar ni att man handlar? Köpt en del på micros tidigare och de har varit snabba. Verkar vara samma konf överallt.

Permalänk
Medlem

Det var roligt att höra! Jag köpte min från ClickOK men efter att ha läst omdömen på bl.a. Prisjakt om ClickOK hade jag inte gjort det i dagsläget (sånt ska man givetvis göra innan man beställer från en nätbutik men jag var lite snabb där). Datorn kom i alla fall efter två dagar så för min del fungerade det fint.

Både Misco och Dustinhome har samma pris så det är väl mest en smaksak vilken man väljer där. Jag ser båda som seriösa butiker. Är du student har du gratis frakt från Dustinhome och 5% rabatt hos Misco också.

Permalänk
Medlem

Sitt inte och vänta för länge, X61an är nästan slut och har ersatts av X200 och X300. Dessa har utvecklats av Lenovos egna designteam till skillnad från X61an och IMHO är inte alls lika gedigna i sitt utförande.