Ändra hårddisk från master till slave utan jumper

Permalänk
Medlem

Ändra hårddisk från master till slave utan jumper

Går det att ändra en hårddisk från master till slave utan jumper?

Permalänk
Medlem

tja på mina slave har jag ingen jumper "har 3 stycken". jag har bara jumper på min master!!!! så ta bort den bara. jag tror du bara måste ha på mastern.

Permalänk
Medlem

men de är just de:P ja har ingen jumper på min master heller? håller på att formatera disken nu så får vi se efter. när ja köpte disken så satt där ingen jumper på den.

Permalänk
Medlem

men varför ska du ändra då? har du köpt en ny eller hittat en gammal? du kanske kan ta en från en gammal dvd eller så om du måste ha en.

Permalänk
Medlem

jag har köpt en ny, men fick ingen till. och ja antog att den satte sig som master, för den jag hade sen innan är master och den har ingen jumper. så ja antog att dom hade master från fabrik, men ja fick ett tips om att bara prova formatera den, så de är de ja gör nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontroll: Talar du om SATA-diskar (de med små kontakter)? Begreppet master och slave används inte på dem, de alla har varsin egen kanal till kontrollerkretsen på moderkortet/kontrollerkortet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okej, ja de kan stämma, för jag har på moderkortet 6 sata ingångar varav 4 är röda och märkta "master" och 2 är svarta märkta "slave" men hur blir de då om jag kopplar in 2 hårddiskar till? då måste ju en som kommer som slave att bara kopplad i en masteringång på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är bara att koppla in diskarna, det spelar liksom ingen roll för det begreppet existerar inte riktigt på SATA.
Föredrar du en viss disk eller RAID ska vara bootbara så sätter du dem på de första uttagen bara, där kommer BIOS POST-rutin att leta först.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred| MB: Gigabyte MA790X-DS4| Processor: AMD X2 5050e 2.6GHz| Minne: 4GB Corsair Dominator 1066MHz| Grafik: Radeon HD4650| Hårddisk: WD Caviar Green 500/640GB| Nätagg: Corsair VX450

Permalänk
Medlem

okej. tack så mycket för hjälpen:) för min del denna gången så räckte de med att formatera den för att ja skulle kunna hitta den, men jag är tacksam för alla svar. jag har lärt mig lie nya saker:)