Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Hmm.. Själv sitter jag med ett gammalt Radeon 9600 XT kort och en gammal dator med det, har länge velat uppdatera men nya versioner står ju alltid bakom dörren. Kommer minst sagt vänta på nya versionerna av 4870 och 50 men det lockar ju mkt med 40nm korten och då kanske iCore7 har gått ner i pris samt DDR3 minnen.

Bara att köpa nytt, men vänta tills efter nya korten kommer. Det även om du inte vill ha det absolut senaste då priserna på det som finns ute nu högst troligen sjunker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Bara att köpa nytt, men vänta tills efter nya korten kommer. Det även om du inte vill ha det absolut senaste då priserna på det som finns ute nu högst troligen sjunker.

Okej, ja jag får nog skippa i att vänta på iCore7 och de nya 40nm korten. Min dator klarar inte ens att lira The Witcher eller Call of duty 4.

Jag går för HD 4870 då (den nya versionen). Eller är det bättre med 4850? Stor skillnad?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Okej, ja jag får nog skippa i att vänta på iCore7 och de nya 40nm korten. Min dator klarar inte ens att lira The Witcher eller Call of duty 4.

Jag går för HD 4870 då (den nya versionen). Eller är det bättre med 4850? Stor skillnad?

Beror på skärmens upplösning, är den 1680x1050 eller uppåt kör med 4870, lägre, 4850 i mitt tycke.

Sedan beror det ju på om du ska maxa grafikinställningar med, då krävs det något snabbare än HD4850.

Permalänk
Medlem

när kommer de nya 4870 då? Hade tänkt köpa dator nu strax efter årsskiftet och är väldigt otålig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
när kommer de nya 4870 då? Hade tänkt köpa dator nu strax efter årsskiftet och är väldigt otålig

Tyckte mig läsa att de skulle komma ut typ den 8 januari.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte otålig och skulle lätt kunna vänta till priset på iCore7 sjunker och de helt nya graffe korten kommer.. Är dock rädd att finanskrisen snart sätter sina spår i priserna...

Permalänk

En trevlig tråd och Grillmeisters inlägg var enligt mig välformulerat och välavvägt. Dock är det en tveksamhet i det.

ATI/AMD har nog inte någon uppdatering av RV770 (4850/4870) på gång utan det som cirkulerar är en ny krets på 40nm som heter RV740 och gissas hamna runt 4830 i prestanda. Detta till ett förmodat väldigt behagligt pris.

Det som däremot är säkert är att nVidia ska släppa tre nya grafikkort. GTX280 och 260 i 55nm (blir GTX285 och GTX260) samt GTX295 (2xGTX260++ i 55nm). Preliminära resultat av den nya versionen av GTX260 pekar på en prestanda på ~10% bättre än GTX260. Dessutom med något mer överklockningsutrymme. Då blir det väldigt giftigt.

GTX285 har jag inte sett några resultat på än, gissningsvis ~10% bättre än GTX280 med lite mer klockningsutrymme (dock inte så stort som på GTX260).

GTX295 är två GTX260 med 240SP (istället för 216) i ett kort. Detta kommer prestera något bättre än 4870X2 och lär kosta därefter.

För att svara på detta lär AMD sänka priserna på 4870/4850. Det är 9 dagar kvar till CES 8e januari. Då släpps nVidias nya kort och gissningsvis ser vi prissänkningar från AMD om nVidia har prissatt sina nya produkter rimligt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
En trevlig tråd och Grillmeisters inlägg var enligt mig välformulerat och välavvägt. Dock är det en tveksamhet i det.

ATI/AMD har nog inte någon uppdatering av RV770 (4850/4870) på gång utan det som cirkulerar är en ny krets på 40nm som heter RV740 och gissas hamna runt 4830 i prestanda. Detta till ett förmodat väldigt behagligt pris.

Det som däremot är säkert är att nVidia ska släppa tre nya grafikkort. GTX280 och 260 i 55nm (blir GTX285 och GTX260) samt GTX295 (2xGTX260++ i 55nm). Preliminära resultat av den nya versionen av GTX260 pekar på en prestanda på ~10% bättre än GTX260. Dessutom med något mer överklockningsutrymme. Då blir det väldigt giftigt.

GTX285 har jag inte sett några resultat på än, gissningsvis ~10% bättre än GTX280 med lite mer klockningsutrymme (dock inte så stort som på GTX260).

GTX295 är två GTX260 med 240SP (istället för 216) i ett kort. Detta kommer prestera något bättre än 4870X2 och lär kosta därefter.

För att svara på detta lär AMD sänka priserna på 4870/4850. Det är 9 dagar kvar till CES 8e januari. Då släpps nVidias nya kort och gissningsvis ser vi prissänkningar från AMD om nVidia har prissatt sina nya produkter rimligt.

Då blir det ju ett gammalt 4870 som gäller ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Själv är jag inte otålig och skulle lätt kunna vänta till priset på iCore7 sjunker och de helt nya graffe korten kommer.. Är dock rädd att finanskrisen snart sätter sina spår i priserna...

snart? priserna på elektronik har ju redan gått upp. 400 kr mer för en intel e8400, 500 kr dyrare för en radeon hd4870 till exempel, corsair nätaggregat 200 kr i prishöjning.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
snart? priserna på elektronik har ju redan gått upp. 400 kr mer för en intel e8400, 500 kr dyrare för en radeon hd4870 till exempel, corsair nätaggregat 200 kr i prishöjning.

Tror du priserna kommer att stiga ännu mer?
Fast egentligen, det är det ju ingen som vet...

Permalänk
Medlem

Haha, intressant tråd.

Ska själv köpa ett nytt graffekort, har ju 8600GS nu så...

Hänger mellan 4850 eller 4870 och 512 eller 1024mb... Men ska som sagt vänta med köpet tills dom nya korten kommer.
Kommer även vara i fjällen tills dess så ingen idé att köpa nu.. Fyller år den 22:a så det är ju också en sak att tillägga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Haha, intressant tråd.

Ska själv köpa ett nytt graffekort, har ju 8600GS nu så...

Hänger mellan 4850 eller 4870 och 512 eller 1024mb... Men ska som sagt vänta med köpet tills dom nya korten kommer.
Kommer även vara i fjällen tills dess så ingen idé att köpa nu.. Fyller år den 22:a så det är ju också en sak att tillägga.

jo men snart kommer både nvidia och amd med nya versioner av grafikkort.
då blir det ännu svårare, ska man välja "gamla" gpu:n, nya med mindre tillverkningsteknik eller vänta till kvartal fyra då de ännu nyare kommer ut med directx 11? einstein kom och hjälp oss!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Haha... Det där ger ju ännu mer frågor än svar.

Det bästa är väl att köpa en ganska billigt om 1 månad som klarar alla nya spel på hyffsade inställningar. Sen köpa ett nytt när DX11 kommer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det känns som att det alltid är så här vad det gäller elektronik i allmänhet och datordelar i synnerhet. Man kan alltid vänta en liten stund på att nåt nytt kommer ut och priserna sjunker. Det är väl helt beroende på hur tålmodig man är och hur starkt man vill ha nya prylar. Och hur stor skillnad i prestanda per krona man kan få ut av att vänta. Samt hur långt det dröjer innan man kan ha det nya hemma.

Själv är jag inte tålmodig och kan få stora behov av nya leksaker Köpte mitt 8800gt en dryg månad innan 4850 kom, rekommendationer härifrån till trots. Pallade helt enkelt inte vänta längre då jag inte hade någon spelrigg alls. Nu var det nog ingen kass affär iof, men jag trodde att jag nog skulle få liter mer krut på krona om jag väntade.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk

Det där med att GTX 260 55 nm kommer överklocka bättre än "gamla" 65 nm varianten..
Hur mycket tjänar man på det egentligen?

Liksom när jag överklockade mitt kort från 666 mhz till 729 mhz så fick jag kanske 1-2 fps mer.
Låt oss säga att ett GTX 260 55 nm skulle överklocka till t.ex. 770 mhz.. (istället för 729 mhz), hur många extra fps skulle man få? 1 fps?
WOW vilken prestandaskillnad.. inte

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det där med att GTX 260 55 nm kommer överklocka bättre än "gamla" 65 nm varianten..
Hur mycket tjänar man på det egentligen?

Liksom när jag överklockade mitt kort från 666 mhz till 729 mhz så fick jag kanske 1-2 fps mer.
Låt oss säga att ett GTX 260 55 nm skulle överklocka till t.ex. 770 mhz.. (istället för 729 mhz), hur många extra fps skulle man få? 1 fps?
WOW vilken prestandaskillnad.. inte

Tror personligen inte det blir några större skillnader prestandamässigt, men desto större på värmesidan. Kortet bör gå något svalare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Tror personligen inte det blir några större skillnader prestandamässigt, men desto större på värmesidan. Kortet bör gå något svalare.

Och exakt vad för nytta får man med ett svalare kort?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Och exakt vad för nytta får man med ett svalare kort?

Ett svalare system, möjlighet att OC'a lite till förhoppningsvis.

Permalänk

Möjlighet att klocka räknas med i segmentet "prestanda".
Och ett svalare system spelar ingen större roll tycker jag.
Det är inte direkt så att om grafikkortet är 10 grader svalare så är chassits insida också 10 grader svalare.

Jag personligen bryr mig inte ett dugg om värme, det enda värmeproblem som jag har är processorn som går lite varm (stock kylning).

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis ett Sapphire HD 4870 1 GB för strax under 200 pund, får mitt 8800 GTS 512 sålt för ca 50 pund så runt 1800 lägger jag för mitt Nya Grafikkort, tror det får räcka tills maskinens livslängd tar slut.

Största anledningen för uppgraderingen är att jag har skaffat 22 tums skärm och sitter och får köra alltign i 1680 x 1050 vilket den itne helt orkar med alla gånger speciellt i WoW (hör och häpna) kan ajg få safftiga FPS drops ibland.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Möjlighet att klocka räknas med i segmentet "prestanda".
Och ett svalare system spelar ingen större roll.
Det är inte direkt så att om grafikkortet är 10 grader svalare så är chassits insida också 10 grader svalare.

Jag personligen bryr mig inte ett dugg om värme, det enda värmeproblem som jag har är processorn som går lite varm (stock kylning).

Mhm?

Vi har redan sett att du inte bryr dig över värmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Då blir det ju ett gammalt 4870 som gäller ?

Japp. Som det ser ut. Men det beror givetvis på hur AMD och Nvidia sätter sina priser. Om priset på 4870 inte sjunker samtidigt som GTX260 kostar lika mycket eller blir billigare så är GTX260 ett bättre val enligt mig. Dock har AMD varit ganska måna om att ha bäst pris/prestanda så de eventuella prissänkningar vi kommer se blir säkert adekvata för att bibehålla pris/prestanda-tronen.

Blackbird:
Överklockningen verkar ju ge väldigt bra effekt i vissa spel om man kollar bänkningar. Dock håller jag med om att köpa ett GTX260 för att det är svalare är ganska dumt om man inte förutsätter att det innebär större överklockningsutrymme (som påverkar prestandan).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
[BKommer minst sagt vänta på nya versionerna av 4870 och 50 men det lockar ju mkt med 40nm korten och då kanske iCore7 har gått ner i pris samt DDR3 minnen. [/B]

hehe, och tomten finns också eller? skulle tro att det dröjer minst ett år tills ci7 / ddr3 prisarna sänks, bättre att satsa på ett rejält quad system nu=mer för pengarna

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Och exakt vad för nytta får man med ett svalare kort?

Man kan köra fläktarna på lägre hastighet = tystare dator.

Jag kom nyss på att jag hade 4200 spänn helt fria helt egna. Har just nu inget annat att köpa eftersom jag nyss köpte ett headset för 599 ändå. Så blir nog nytt graffe + nätagg i januari/feb.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Usch vad jobbigt, jag har en komplett rigg som står här och väntar minus grafikkort, så i nuläget kan jag inte spela någonting. Funderar på ett sapphire 4870 1gb för 2700 på komplett, undrar om jag bör köpa? Kommer det släppas något nytt kort i den prisklassen eller är det bara monsterkort som kommer?

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer om något datum på nya 55nm korten? Jag sitter också och väntar på nya kort, men om det kommer i slutet på Januari så orkar man ju inte vänta heller känns det som, resten av burken står ju typ redo att kopplas in

Och läste att nya GTX 260 kommer att ha en mindre kylare och därför bli varmare även fast den är byggd på 55nm teknik, men om det kommer en kylare till den sen som är mer effektiv / större så borde det ju lösa sig Jag har inget emot att ha en större kylare så länge det kyler bra, får gärna vara stort och tyst ^^

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Man kan köra fläktarna på lägre hastighet = tystare dator.

Um.. nja det vetefan, jag skulle ändå köra grafikkorts-fläkten på auto (40%), så tror inte att det skulle göra någon skillnad.
Om du menar chassifläktar och sånt.. om en GPU går 5 grader svalare så tror jag att temperaturen i chassit förblir den samma.
Även OM temperaturen inuti chassit skulle sjunka med någon enstaka grad så tror jag knappast att man kan börja dra ner på fläktarna pga. det.

Permalänk

e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Tror personligen inte det blir några större skillnader prestandamässigt, men desto större på värmesidan. Kortet bör gå något svalare.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Tror personligen inte det blir några större skillnader prestandamässigt, men desto större på värmesidan. Kortet bör gå något svalare.

det kommer inte att bli svalare. nvidia kommer att klocka upp sina grafikkort när de övergår till den nya tillverkningstekniken.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
det kommer inte att bli svalare. nvidia kommer att klocka upp sina grafikkort när de övergår till den nya tillverkningstekniken.

Nej, dem kommer inte klocka upp GTX 260 55 nm, den kommer ha samma klockhastigheter som 65 nm versionen.