Permalänk
Medlem

Uppgradering 5k (helst mindre)

Hejsan!

har länge suttit och försökt hålla mig från att uppgradera, men man ser ju tillbaka på burkens glansdagar med överväldigande nostalgi. Monterade den i början av Januari 2006, så den har ganska exakt 3 år på nacken.

Det känns som att den VILL uppgraderas nu, problemet är bara att det inte blir särskilt mycket kvar av den om man uppgraderar. Jag har råd med fina delar, men jag gillar inte att spendera föredrar att ha pengar till oförutsedda utgifter. Hursomhelst skulle jag kunna tänka mig att lägga 5000 kronor på en förbättring, även om det mycket gärna får vara billigare.

Så här ser min nuvarande lilla burk ut:

(Samsung 19" Syncmaster 940B, 8ms)
(APLUS Case Qubic, Svart Midi-tower)

EPoX EP-9NPAJ SLI, nForce4 SLI, Socket-939 ATX, S-ATA 2, GbLAN, DDR, PCI-Ex16

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz s939, 1MB

2x Corsair CMX1024-3200C2 DDR-DIMM

Gainward GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, *U/3400PCX XP ViVo*

Corsair 550W PSU

Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI

Samsung SpinPoint P120 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM

Maxtor 6Y080L0 80Gb

Western Digital MyBook 500Gb

PAPST Fläkt 80x80x25mm (12db)

NEC DVD-Brännare ND-3550
Sony DVD-spelare
Sony Floppy

Ja, det blir väl ett rätt aggressivt ingrepp antar jag, rakt på datorns familjejuveler. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vilka delar som skulle kunna passa?

Det jag använder min dator till mest är... allt? OpenOffice, Firefox, foobar2000, Photoshop CS3, de senaste spelen (hade ju varit kul att kunna spela GTA IV, ett gäng grafikproblem på den här datorn) och vid enstaka tillfälle videoredigering i Premiere/After Effects (försöker lära mig själv).

Tack på förhand

Permalänk

Jag skulle rekommendera detta:

Intel Dual Core E5200 2.5GHz 800MHz 794 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2 583 kr
Gigabyte GA-EP35-DS3 P35, s775 924 kr
Sapphire Radeon HD4830 512MB, PCIe 1 149 kr
Totalt: 3 499 kr på inet.se

Sedan återanvända ditt ljudkort och nätaggregat. Om du trivs med ditt nuvarande chassi, behåll de, köp annars ett nytt. Ett att rekommendera är Antec 300.
Moderkortet har bara en IDEport, så du kan bara använda 2 IDE enheter, är alla dina DVD-enheter och hårddiskar IDE så kan du inte använda alla. En DVD-brännare med SATA kostar ca 250kr, eller så kan du lägga pengar på att ersätta dina hårddiskar med en ny, en 640GB hårddisk kostar strax under 700kr. Alternativt kan du köpa både hårddisk och DVD-brännare så att du kan använda smidiga SATA-kablar istället för klumpiga IDE-kablar.

Mvh Anders

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Oj, hade inte ens tänkt på att IDE kanske skulle kunna vara ett problem. Lite trist att behöva spendera pengar på hårddisk och optisk enhet när man redan har :/

De sakerna du föreslog, de är väl inte precis det bästa man kan få? Hade gärna velat ha lite mer kraft i datorn, som en gång var lite av top-of-the-line. Jag gillar fin grafik dessutom

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och investera i en sata 2 HD. De gamla IDE diskar är slöa som tusan.

En hyfsad disk https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/250gb-wester...

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late