COMHEM och ångerrätt

Permalänk
Medlem

COMHEM och ångerrätt

Tjena!

Jag ska till och skaffa bredband via comhem och har lite bråttom. Vill helst ha det innan helgen och jag inser att det går genom att gå till tex onoff eller elgiganten men jag vill inte gärna ge upp ångerrätten så enkelt. För jag antar att det inte är nån som helst ångerrätt om man köper i butik?

Går det att köpa bara modemet i butik och sedan beställa över telefon och på så vis både få det inkopplat samma dag och 2 veckors ångerrätt?

Jag hörde dock nånting om att comhems avtal säger att man avsäger sig sin ångerrätt om man börjar använda tjänsten, stämmer det? För det går ju lite mot konsumentköplagen. Eller?

Vore trist att beställa det, märka att ledningarna är skit och inte klarar mer än 2 mbit och sedan inte kunna ångra sig.

Permalänk
Inaktiv

du kommer aldrig kunna få det inkopplat samma dag som du beställer det, även om du har ett modem.

Permalänk
Medlem

Jasså. Helt säker?
Comhem lovar ju i stort sett det på sin hemsida.
Och där bekräftas också en av mina frågor ser jag.
"Bredband till kund som redan har modem.
Vid beställning kopplas tjänsten på samma dag"

Då var det bara frågan om man kan köpa bara modemet hos en återförsäljare och om man verkligen får ångerrätten eller om avtalet på nått vis slår den ur spel.

Permalänk
Inaktiv

de gånger som jaghar flyttat med mig mitt abbonemang (bodde tillfälligt i hallsberg under 6 månader) så tog det nästan 1 månad att få bredbandet att funka...

Permalänk
Medlem

comhem brukar koppla in på 15minuter.

Permalänk
Medlem

Stämmer det zoloth säger, gjort samma sak själv.

Permalänk
Medlem

Säljs ComHem-modem ute i affärer? Har jag inte sett, det är jue inte ADSL vi snackar om..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Onoff och El-giganten brukar ha "start-kit" i sina butiker. Då är det bara och ringa till Comhem och be dem koppla in internet. Det brukar ta max 30min så är man uppkopplad!

Edit: Annars finns det Comhem modem på blocket som man får för drygt 200:-

Permalänk

xobos, OnOff och Elgiganten ger inte ut modem sådär huxflux, utan det är för tecknande av abbonemang i butik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clearminds
xobos, OnOff och Elgiganten ger inte ut modem sådär huxflux, utan det är för tecknande av abbonemang i butik.

Ger ut nej, säljer ja.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Twit, svar nej på det med.
Modem säljs ej utan abb. då modemen kostar 0:- i datorn.

Permalänk
Medlem

Då har ni ett korkat system

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

twit, modemen får bara lämnas ut vid täcknande av abbonemang, så finns ingen mening att dem ska kosta någonting.

Permalänk
Medlem

Precis som clearminds säger så går det inte att sälja ett Com Hem modem i butik.

Dom FÅR inte ta emot pengar för modemet då dom inte betalar något för modemet till Com Hem. Com Hem skickar ut modem till butikerna gratis.

Medans DTV-boxar köper butiken in själva från deras egna grossister.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ångersrätten går att förhandla bort vid teckning av abonnemang. T ex kan ComHem gå med på att koppla in dig 2 veckor tidigare om du går med på att häva dina juridiska rättigheter till att ångra dig. De bryter inte mot lagen när de gör detta. Det står klart i Distans & Hemförsäljningslagen att de har rätt till detta.

Permalänk

Vad jag vet så går det inte att förhandla bort ångerrätten eftersom jag har för mig att distansavtalslagen är en tvingande lag. Däremot står det i avtal och lagtext att om du som konsument börjar använda varan (i detta fallet abbonemanget) så upphör ångerrätten.

Värt att nämna är också att det är helt okej att göra ingrepp i förpackningar och dylikt som krävs för att du skall kunna ta upp varan och testa dess funktion innan du bestämmer dig. I fallet ovan innebär det troligen att man kan klämma å känna på modemet men inte koppla upp sig på nätet. (Åtminstone inte med comhems tjänst)