Bild för stor via hdmi, med vga perfekt, någon?

Permalänk
Medlem

Bild för stor via hdmi, med vga perfekt, någon?

Hej

Hjälper min bror att få hans tv att funka bra.

Han har en Lg 47LG5000 ( http://www.dustinhome.se/pd_5010131625.aspx )
som han kör vga till ifrån datorn och kör du native-upplösning 1920x1080 och det är bra bild och allt är jätteskarpt och inga problem.

Nu vill vi köra hdmi till tven, men då blir upplösningen 1920x1080 för stort och man ser kanske bara 90% av bilden. Har provat massa saker,

startart om både tv och datorn flertalet gånger.
pillat på det mesta under nvidias kontrollpanel

Kör man någon grej i nvidias kontrollpanel där man får ställa in tills man ser pilarna i hörnen så funkar det men det blir väldigt dålig skärpa och inte alls bra.

Datorn har ett Geforce 7950GT och bland dom senaste drivrutinerna och kör Windows Vista. Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

kör vga till ifrån datorn och kör du native-upplösning 1920x1080 och det är bra bild och allt är jätteskarpt och inga problem.

Varför inte köra VGA då? Nu kan du ju utnyttja hdmi porten till något annat. Du kommer inte få "bättre" bild med hdmi om det var det du var ute efter.

Permalänk

Stäng av overscan i nVidias drivrutiner och se till att inte overscan är aktiverat på TV:n

Visa signatur

"?"

Permalänk

Prövade också att köra in från laptop via hdmi till tvn som då blev för stort.

Det här kanske du redan provat, men på min philips tv kan jag ställa in bildformatet på tvn också, m.a.o widescreen, superbred, 16:10 etc. Om du anger någon av dessa rätt (vad de nu heter på LG) så tror jag det kan funka.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Intel SSD 320 120GB | NZXT HALE90 750W Gold | Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

På min Samsung A6-serie kan jag ställa in "Scanna" eller "Just scan" (till skillnad mot 16:9, Zoom etc) vilket gör att storleken på TVns bild anpassas till signalen. Har jag inte inställt på "Scanna" försvinner också kanterna på bilden något, uppskattningsvis 10% försvinnger (liksom för dig)