problem med diablo 2 i vista

Permalänk
Medlem

problem med diablo 2 i vista

efter att jag installerat diablo 2 och trycker play kommer det upp en error där det står "????????????????????2?????,??" ungefär sen kan man bara trycka "ok".

samma error oavsätt om jag försöker starta vanliga diablo 2 eller expenson. har provat med olika skivor och även crack, problemet kvarstår. någon som känner till felet och eventuellt har en lösning?

Permalänk
Medlem

Testa detta om du inte redan gjort det:

Kör som administrator.
Compatibility Windows XP SP2.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Öppna video-inställningarna och byt läge där... kommer inte ihåg vilket av dom man skulle ha...
Ett av dom funkar inte iaf

Permalänk
Medlem

provade ändra upplösning, problemet kvarstår.

errorn kommer upp efter jag tryckt på "playgame" och där står det exakt så här: "???????????????????II????????????????????,?????" med alternativen försök igen eller avbryt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Testa detta om du inte redan gjort det:

Kör som administrator.
Compatibility Windows XP SP2.

ska jag verkligen skriva det där i windows VISTA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blid
provade ändra upplösning, problemet kvarstår.

Inte upplösningen jag tänkte på, utan OpenGL vs Direct3D.
Är inte säker på att det är det som är problemet för dig, men jag hade problem med det när jag körde diablo 2 på vista, sist.

Permalänk
Medlem

ok, hur ändrar jag det här då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blid
ok, hur ändrar jag det här då?

I Diablo2-mappen så finns det ett en .exe fil som heter något i stil med video-settings, eller liknande.

Permalänk
Medlem

hittar ingen sådan, hittar ingen .exe fil alls faktiskt:S.

vidtest klarar jag utan problem för övrigt.

Permalänk
Medlem

D2VidTst.exe
Kör videotestet, sen får du upp menyn där du ser vilka inställningar du vill köra på. Testa båda videolägen, OpenGL och DirectX.
Sen kan du välja med att köra i 2D, välj det. Kanske inte blir snyggast, men det funkar.

Annars, högerklicka på game.exe (Inte Diablo II.exe) och ta "Kör som administratör.)

Pröva detta, och rapportera tillbaks

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem

jag kör både diablo och game.exe som adminstratör och jag har provat ändra till 2d direct draw men det fungerar fortfarande inte.

finns inget alternativ mellan open GL eller direct X

Permalänk
Medlem

Okej, då vet jag faktiskt inte vad som kan vara felet :/
Jag hade ??????????errorproblemet ett tag, tills jag bytte till 2d, sen löste det sig.

Tyvärr :/

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blid
finns inget alternativ mellan open GL eller direct X

Det är nog bara jag som har lite dålig koll, va ett tag sedan jag körde Diablo2 sist

Permalänk
Avstängd

Kör du fullscreen elelr windowed mode? Har samma problem med d2 cl i fullscreen, men funkar i windowed mode lägg bara till -w som växel eller vad heter xD.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

c:\program Files\Diablo II\Diablo II.exe -W fungerar inte, fan va irriterad jag blir:S

Permalänk

Skulle bara meddela att D2(LOD) fungerar utmärkt för mig i Vista. Inga extra knep för att få det att fungera. D3D i 800x600

Permalänk

Direct draw funkar inte för mig, vilket är det jag alltid kört med (förutom när jag hade 3dfx kort). Så d3d är det jag måste köra med och det fungerar kasst. Känns som allt hackar smått hela tiden och ibland så knasar spelet ut och hackar sönder till helt ospelbart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
Skulle bara meddela att D2(LOD) fungerar utmärkt för mig i Vista. Inga extra knep för att få det att fungera. D3D i 800x600

ja i 800×600 ja... nu snackar jag om classic d2>_<

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

äntligen! har fixat det, men jag blir illa tvungen att köra 640x480 i window mode blir alltså en väldigt liten ruta:D.

aja nu funkar det iaf tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Funkar även gamla d2 i vista? så man behöver inte köpa nån ny version/uppgradera på något sätt?

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bagite7
Funkar även gamla d2 i vista? så man behöver inte köpa nån ny version/uppgradera på något sätt?

Det funkar.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Avstängd

d2 funkar inte för mig under vista har senaste patchen ;/ får massa krummelurer uppe i vänstra hörnet funkar bara i -w mode och det gör mig förbannad >.<

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

D2 funkar för mig i Vista och det är verkligen ett fantastiskt spel om man tänker efter

Gief Diablo 3 snabbt snälla!!

Permalänk
Medlem

tänkte bara säga att jag har installerat d2 nu och det funkar perfekt! sjukt kul, längtar till d3!:D

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Avstängd

igen som vett vad som är felet för mig? varjegång jag försöker starta d2 i fullscreen så får jag massa kryptiska figurer uppe i det vänstra hörnet för att d2(game.exe) ska lägga sig i bakgrunden och ta kraft istället för att starta...funkar dock i -w mode
komp läge fungerar inte google ger mig inga svar och har senaste patchen samt vista 86x

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

För mig laggar det och mushjulet fungerar inte på min nya dator med Vista 64. Nån som har samma problem?

Permalänk
Medlem

Äshh skit och fixa det för det är väll dags för Windows 7 snart tycker jag xD

Har inte testat det själv men folk sägar att redan nu i beta stadiet så är det bättre än Vista så det låter ju bra

Permalänk
Medlem

Okej... nu är denna tråden ganska gammal.. men jag stötte på detta problemet idag :P(fick sånt ubersug för att lira d2 igen <3) iaf... Jag kan verkligen inte få det att fungera... jag har laddat ner senaste patchen, jag har på genvägen ute på skrivbordet, ändrat till "Kör i 256 färger" samt "kör det här programmet som en administratör" samt "kör detta program i kompatibilitetsläge för: Win XP (SP2)"

När jag väl försöker starta spelet så blinka rskärmen till lite, ändrar till 256 färger, och sen går det typ 3 sekunder så återgår allt till normalt igen :S och efter ½ minut eller något kommer en liten ruta upp som säger "Stoppa in rätt CD"(typ) Jag har Windows Vista 64-bits Home edition, enligt Blizzard skulle de inställningar jag ändrat ha hjälpt.. men det gör de banne mig inte!

Ni snackar om ngt -w sak..? jag fattar inte :S ngn som kunde ge en mer utförlig genomgång av det? :S

Och så snackar ni om ngn video.exe fil? :S jag har endast 4 .exe filer.... BNUpdate.exe, D2VidTst.exe, Diablo II.exe och Game.exe...

Vad har jag för val att kunna ändra saker etc? =/ Snälla hjälp ^_^

Permalänk
Medlem

Har du testat regga dig på blizzard-stor och använda deras klient? Funkar riktigt bra och man slipper använda sig av skivorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Har du testat regga dig på blizzard-stor och använda deras klient? Funkar riktigt bra och man slipper använda sig av skivorna.

Nej jag har inte provat att regga mig på "blizzard-stor".. vad är det för ngt? Och det är inte något riktigt problem med skrivorna, så mkt vet jag om problemet.. utan problemet ligger i kompabiliteten mellan d2 och vista.

Så tror inte att det skulle hjälpa att ladda ner ngn klient som skulle starta spelet utan skrivorna.. men tack ändå! =/

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Diablo 2 både på vista och nu med windows 7, funkar felfritt.
URL, regga och registrera din cd-nyckel, tanka klienten och spela.