Permalänk
Medlem

Dator chassi (noob)

Hej , Domma frågorna är nog väldigt dumma och lätta men detta forumet får man garanterat bäst svar i .:)

Jag har en gammal DELL , DIMENSION 8300 , Mitt chassi har precis gått sönder och detta är inget vidare . Så nu ska jag köpa mig ett nytt , som sagt jag är noob och kan näst intill inget , Vilket chassi passar till denna datorn? och skulle kunna göra den bättre ? ska köpa nytt Moder och grafikkort inom kort så det behövs ett hyfsat chassi .

Dator information

RAM : 1gb
PROCCESOR : Intel (R) PENTIUM (R) 4 CPU 3.40 Ghz
3.39 Ghz,

Har ett ATI grafikkort vet inte vart man kollar vad det är för modell är för noob.

Permalänk
Medlem

I princip vilket chassi som helst funkar, bara det inte är för litet (bör klara vanligt ATX moderkort.).

Chassin finns i hundratals varianter.
Hur bra och snygga de är bestäms mest av din plånbok.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ett populärt och billigt chassi är t ex antec three hundred (test) Om du nu är noob som du säger så ser du väl till att läsa på en del innan du gör något (byta chassi är ungefär som att bygga om datorn från grunden) då är du snart inte noob längre.

Permalänk
Medlem

Re: Dator chassi (noob)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzymon
Hej , Domma frågorna är nog väldigt dumma och lätta men detta forumet får man garanterat bäst svar i .:)

Jag har en gammal DELL , DIMENSION 8300 , Mitt chassi har precis gått sönder och detta är inget vidare . Så nu ska jag köpa mig ett nytt , som sagt jag är noob och kan näst intill inget , Vilket chassi passar till denna datorn? och skulle kunna göra den bättre ? ska köpa nytt Moder och grafikkort inom kort så det behövs ett hyfsat chassi .

Dator information

RAM : 1gb
PROCCESOR : Intel (R) PENTIUM (R) 4 CPU 3.40 Ghz
3.39 Ghz,

Har ett ATI grafikkort vet inte vart man kollar vad det är för modell är för noob.

hur mkt pengar vill du lägga på chassit?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

1000 - 1500 kr

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt noggrannt kolla upp så att ditt moderkort verkligen är ett ATX kort och ingen specialare från dell.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag skulle väldigt noggrannt kolla upp så att ditt moderkort verkligen är ett ATX kort och ingen specialare från dell.

What he said. Det händer att Dell använder särskilda format, kontakter, tom. skruvar etc.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nätaggregat också? Alltså den enhet som man kopplar strömmen till? Eller tänker du flytta den med? (Inget fel, bara påpekar att det kan innebära en extrakostnad)

Eller, du skriver att du snart ska köpa nytt moderkort och grafikkort, då kommer du i princip köpa en ny dator med? (processor, ram, hårddisk)
Då borde du ju kunna köpa ett chassi som har de egenskaper som krävs för en uppgradering utav datorn i den prisklass du tänkt dig. Om du köper en helt ny dator med allt (chassi och nätagg med) så kan du kanske köpa en billigare variant nu för att spara in några kronor.

Bara lite reflektioner!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Du behöver inte nätaggregat också? Alltså den enhet som man kopplar strömmen till? Eller tänker du flytta den med? (Inget fel, bara påpekar att det kan innebära en extrakostnad)

Eller, du skriver att du snart ska köpa nytt moderkort och grafikkort, då kommer du i princip köpa en ny dator med? (processor, ram, hårddisk)
Då borde du ju kunna köpa ett chassi som har de egenskaper som krävs för en uppgradering utav datorn i den prisklass du tänkt dig. Om du köper en helt ny dator med allt (chassi och nätagg med) så kan du kanske köpa en billigare variant nu för att spara in några kronor.

Bara lite reflektioner!
//pscs3

Okej , Så om jag köper nytt moderkort och grafikkort kommer jag behöva köpa ny Processor och ram minne då också ? , Vart kollar man vad man har för moder kort btw? eller måste man öppa chassit ?

Permalänk
Medlem

Varför vill du köpa ett nytt moderkort? om du uppgraderar till en annan platform tex 775 så kommer du behöva en ny cpu och troligtvis även ram minne. Det är även troligt att du måste skaffa en ny psu(nätagg). Det positiva är att du kan få ett bra chassi och nätagg för ca 1k som jag förstår var inom din budget?

Som Heande skrev så bör du kontrollera att Dell inte gjort något jobbigt med din dator, för i tiden var det mycket konstigheter med OEM datorer. Om du slänger up några bilder på moderkort och psu kan vi säkert hjälpa dig.

//edit: För att kontrollera vad du har för moderkort behöver du öppna datorn. Alternativt så kollar du med hjälp av produktnummer på datorn eller dyl. På dell.se kan du få reda på det mesta på "Produktsupport".

Alla ingrepp i din dator kommer nog att häva din garanti men det vet du säkert :).

Permalänk

Verkar vara pilligt att byta låda med Dell-prylar: http://www.dennisjudd.com/2006/06/changing_the_case_on_a_dell...

Men ska du ändå köpa nytt moderkort å grejer sen så är det väll enklast att vänta tills dess...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Varför vill du köpa ett nytt moderkort? om du uppgraderar till en annan platform tex 775 så kommer du behöva en ny cpu och troligtvis även ram minne. Det är även troligt att du måste skaffa en ny psu(nätagg). Det positiva är att du kan få ett bra chassi och nätagg för ca 1k som jag förstår var inom din budget?

Som Heande skrev så bör du kontrollera att Dell inte gjort något jobbigt med din dator, för i tiden var det mycket konstigheter med OEM datorer. Om du slänger up några bilder på moderkort och psu kan vi säkert hjälpa dig.

//edit: För att kontrollera vad du har för moderkort behöver du öppna datorn. Alternativt så kollar du med hjälp av produktnummer på datorn eller dyl. På dell.se kan du få reda på det mesta på "Produktsupport".

Alla ingrepp i din dator kommer nog att häva din garanti men det vet du säkert :).

Här har ni några
http://img147.imageshack.us/img147/7145/img2662dz8.jpg

http://img214.imageshack.us/img214/8720/img2646al0.jpg

http://img88.imageshack.us/img88/3216/img2655td2.jpg

//

Så det är ingen mening att byta chassi först ? hade tänkt att få hjälp av min kusins polare som är bra på sånt

Permalänk
Medlem

Jo, redan med Dr Avalance post kan vi ju konstatera att byta chassit inte kommer bli särskilt smärtfritt. Jag tror du gör bäst i att inte köpa nytt förens du vill göra en full upgradering med moderkort och allt(kan vara bra att vänta isf då priserna är påväg ner).
Exakt vad är det som är trasig på chassit? Är det rent estetiskt? minnena verkar ju vara helt vanliga samsung(ddr) minnen så beroende på vad du vill göra med datorn och vad din psu klarar kanske en upgradering med minne och grafik räcker?

Här kan Dell scanna din dator för systeminformation(om den startar?) : http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Annars: http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, redan med Dr Avalance post kan vi ju konstatera att byta chassit inte kommer bli särskilt smärtfritt. Jag tror du gör bäst i att inte köpa nytt förens du vill göra en full upgradering med moderkort och allt(kan vara bra att vänta isf då priserna är påväg ner).
Exakt vad är det som är trasig på chassit? Är det rent estetiskt? minnena verkar ju vara helt vanliga samsung(ddr) minnen så beroende på vad du vill göra med datorn och vad din psu klarar kanske en upgradering med minne och grafik räcker?

Här kan Dell scanna din dator för systeminformation(om den startar?) : http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Annars: http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Aa det gör den faktist

DIMENSION 8300 P4 WITH HT TECHNOLOGY 3.4
40 NORDIC - DOCUMENTATION WITH EUROPEAN POW
40 1024MB DDR400 DUAL CHANNEL MEMORY (2X512
40 3.5" FLOPPY DRIVE
40 250GB 1ST SATA HARD DRIVE
40 SONIC SOFTWARE FOR DVD/RW+R (MEDIA CD NO
40 CYBERLINK POWERDVD V14
40 8X/4X DVD+R/+RW AND 16X DVD
40 FP / MG - EUROPEAN - 19IN (1901FPHAS) WI
40 ATI RADEON 256MB 9800 XT
40 SOUNDBLASTER AUDIGY 2 (DELL)
40 EUROPEAN - 5650 5.1 SPEAKER SYSTEM
40 SWEEDISH - V.92 DATA/FAX/VOICE INTERNAL
40 MUS INGÅR EJ(N)
40 MUSMATTA MED DELL-LOGOTYPEN
40 TANGENTBORD INGÅR EJ(N)
40 SWEDISH - WXP SP1 HOME
40 MICROSOFT WORKS 9.0 P? SVENSKA (WORD PRO
40 SWEDISH - NORTON INTERNET SECURITIES 90
40 1Y CAR (COLLECT AND RETURN)
40 BASE WARRANTY
40 EPP 3Y SPECIAL TELEPHONE SUPPORT
40 UPGRADE TO 3Y EXTENDED CAR (08.00-21.00,
40 ALLRISK (MARSH/DFS)
40 BETALNINGSBEFRIELSE (MARSH/DFS)
40 EGEN UPPSÄGNING (MARSH/DFS)
40 CFI SW421-08 SWEDEN EPP DIMENSION DOCUME
40 CFI SW421-08 SWEDEN EPP DIMENSION CDSK, NO OPERATING SYSTEM...
40 CFI SW421-08 SWEDEN EPP DIMENSION TRACKI
80 CFI EMEA SERVICE. DIMENSION HARDWARE (AD
120 CFI EMEA SERVICE. DIMENSION HARDWARE INT
40 CFI EMEA DIMENSION DIB SURGE PROTECTOR(S
40 DIMENSION ORDER - SWEDEN
40 FREE FREIGHT

det är vad jag har nu .. Sjävla chassit runt eller vad man ska säga ramlar ihop hela tiden spärrarna är sönder

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde göra en bedömning av vad du vill ha ut av din dator. Om du vill spela Crysis, Gta4 eller andra nya krävande spel/applikationer är allt på den nuvarande datorn förlegat i alla fall. Om du däremot endast vill köra msn/internet spela cs/wow se på film och kanske lite bildredigering så tycker jag att en uppgradering(om du känner att det behöves såklart, datorn verkar ju fullt kapabel att göra ovanstående redan nu)med mer minne och eller nytt graffe borde räcka.

Det känns som jag har hamnat lite offtopic det var ju chassit du ville ha hjälp med, problemet enligt bilden du postade och länken från Avalanche så överstämmer inte ditt moderkort med ATX standarden(säkert 90% av alla miditowers är atx) så du skulle isf behöva göra nya hål på moderkorts plåten. Har du pratat med Dell angående chassit? dom kan säkert laga/byta chassit mot en liten summa i sammanhanget.

Permalänk

Hehe, var i den sitsen idag att jag skulle försöka plocka ur mobot ur i stort sett samma chassie som ditt.
Gav upp eftersom att jag inte kunde få loss det, antar att Dell har någon special lösning på det:P (Eller så var jag för slö för att orka försöka mer)

Råder dig att köpa nytt mobo, chassie, minnen, grafikkort och kanske ett nytt nätagg med om det inte följer standarden. Allt detta i samma veva så klart.

Sen kanske du kan behöva en ny kylare med eftersom att Dell verkar ha rektangulära fastsättningar till sina kylare för processorn. (Det satt iaf det på datorn jag skulle av med moderkortet på)
Gissar på att din processor är en S775 Prescott vilket ger dig en viss OC potential.

(Hade jag orkat hade jag satt min P4 Prescott i burken i sign och sett hur mycket jag kunde överklocka bara för att...)

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk

Jag har själv en delldator(skoldator) med liknande mobo, och jag kan säga såhär:
en kompis bytte chassi på sin, hans moderkort sitter fast med gaffatejp.

Så ingen vits att byta chassi om du inte byter mobo och hela köret i stort sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker du borde göra en bedömning av vad du vill ha ut av din dator. Om du vill spela Crysis, Gta4 eller andra nya krävande spel/applikationer är allt på den nuvarande datorn förlegat i alla fall. Om du däremot endast vill köra msn/internet spela cs/wow se på film och kanske lite bildredigering så tycker jag att en uppgradering(om du känner att det behöves såklart, datorn verkar ju fullt kapabel att göra ovanstående redan nu)med mer minne och eller nytt graffe borde räcka.

Det känns som jag har hamnat lite offtopic det var ju chassit du ville ha hjälp med, problemet enligt bilden du postade och länken från Avalanche så överstämmer inte ditt moderkort med ATX standarden(säkert 90% av alla miditowers är atx) så du skulle isf behöva göra nya hål på moderkorts plåten. Har du pratat med Dell angående chassit? dom kan säkert laga/byta chassit mot en liten summa i sammanhanget.

Okej , Spelar just nu Cs 1.6 och det klarar den ju laggfritt , Men WoW tror jag den tar också , CSS klarar den också . Jag ska mest ha datorn för , CS,Musik,Film Adobe Men om jag ska köpa nytt graffe behöver jag göra hål i moderkortet då?

Permalänk

för nytt grafikkort ska du inte behöva ändra mobot någonting, bara att ta bort det du har och sätta dit det nya. Du kanske behöver någon form av strömadapter till det. Kan hända att nätagget inte pallar med det, men någon annan får besvara den delen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
för nytt grafikkort ska du inte behöva ändra mobot någonting, bara att ta bort det du har och sätta dit det nya. Du kanske behöver någon form av strömadapter till det. Kan hända att nätagget inte pallar med det, men någon annan får besvara den delen

Okej grafikkort att rekomendera?

Permalänk

Allt beror på hur mycket du kan lägga på det, har inte kollat vad som är bäst bang for the buck just nu eftersom min ekonomi inte tillåter såna köp

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
Allt beror på hur mycket du kan lägga på det, har inte kollat vad som är bäst bang for the buck just nu eftersom min ekonomi inte tillåter såna köp [/QUOTE

okej , hmm , 1000 - 1500 räcker kanske ? somsagt ska inte ha någon superdator

Permalänk

Ett Radeon HD4850 är ett väldigt prisvärt kort just nu men jag vet dock inte om det är så nödvändigt , risken är nog stor att resten av ditt system flaskhalsar. Länk till kortet: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=341327

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Sättet att få loss moderkort och skit ifrån dellburkar är enkel: istället för att skruva med skruvmejseln så använder du den som en hävstång och våldar sönder skiten.

Nej och åter tack nej till Dell och deras innovativa skitlösningar på icke-existerande problem.

Oftasts så är det tvärtom dock, chassit kan vara skräddat till moderkortet, inte vice versa. Min erfarenhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Ett Radeon HD4850 är ett väldigt prisvärt kort just nu men jag vet dock inte om det är så nödvändigt , risken är nog stor att resten av ditt system flaskhalsar. Länk till kortet: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=341327

Mycket troligt att resten av systemet kommer flaskhalsa lite med ett sånt grafikkort, dock är det bra grafikkort för pengarna.

Men innan du funderar på grafikkort: kolla så du har en pci-express port och inte en AGP port, har du en agp port är det ingen vits att köpa nytt grafikkort då det inte kan följa med i något framtida datorbygge.
Och just nu är jag för lat för att kolla det åt dig )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
Mycket troligt att resten av systemet kommer flaskhalsa lite med ett sånt grafikkort, dock är det bra grafikkort för pengarna.

Men innan du funderar på grafikkort: kolla så du har en pci-express port och inte en AGP port, har du en agp port är det ingen vits att köpa nytt grafikkort då det inte kan följa med i något framtida datorbygge.
Och just nu är jag för lat för att kolla det åt dig )

haha okej

Jag tar och öppnar datorn sen och kollar om det är en AGP port eller PCI express ..

Permalänk
Medlem

Nja, du vill ha ett AGP kort inte PCie sist jag kollade var 1950xt bästa agp kortet.. Hinner inte utvecka mer än så sitter i skrivande stund på flyplatsen i Charlotte

Permalänk
Medlem

DELL DIMENSION 8300

har haft en sådan. mitt chassi gick också sönder tror inte det är spärrarna på min för den undre fungerar men den övre går inte riktigt i verkar som att hela chassit är sned vridet så det inte går att stänga ordentlig
är det samma sak på din?

det jag skulle säga var. För något år sedan kraschade grafikkortet så killarna i datoraffären satt dit ett radeon x700 Se AGP 256 Mb. Antar att det inte görs speciellt många nya AGP kort men lite framåt kanske det har gått i alla fall sedan jag bytte mitt grafikkort. om inte annat finns det kanske dyrare kort har ingen kolla som sagt.

i vilket fall som så går det faktiskt att spela Crysis med detta kortet i datorn
laggar faktiskt inte speciellt farligt heller men rekommenderar att spela det på en lite nyare dator så slipper du kanske huvudverken man får efter att ha simmat runt i en tyngdlös grottan i 4 timmar ^^

EDIT: hittade en fin länk
http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8300/sm/spec...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
DELL DIMENSION 8300

har haft en sådan. mitt chassi gick också sönder tror inte det är spärrarna på min för den undre fungerar men den övre går inte riktigt i verkar som att hela chassit är sned vridet så det inte går att stänga ordentlig
är det samma sak på din?

det jag skulle säga var. För något år sedan kraschade grafikkortet så killarna i datoraffären satt dit ett radeon x700 Se AGP 256 Mb. Antar att det inte görs speciellt många nya AGP kort men lite framåt kanske det har gått i alla fall sedan jag bytte mitt grafikkort. om inte annat finns det kanske dyrare kort har ingen kolla som sagt.

i vilket fall som så går det faktiskt att spela Crysis med detta kortet i datorn
laggar faktiskt inte speciellt farligt heller men rekommenderar att spela det på en lite nyare dator så slipper du kanske huvudverken man får efter att ha simmat runt i en tyngdlös grottan i 4 timmar ^^

EDIT: hittade en fin länk
http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8300/sm/spec...

Okej så det var ett AGP port , slapp jag leta

Aja hitta ett annat kanske något att ha ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197996

aa samma problem med mitt chassi .. riktigt störande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzymon
Okej så det var ett AGP port , slapp jag leta

Aja hitta ett annat kanske något att ha ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197996

aa samma problem med mitt chassi .. riktigt störande

Gamla Dell-chassin är grymt irriterande att mecka med, massa idiotiska speciallösningar. Jag skulle inte lagt tid och pengar på att försöka flytta över komponenterna i ett nytt chassi. Ett lite bättre inte alltför dyrt grafikkort för att förlänga livslängden något och en nödlösning för att hålla ihop chassit skulle varit mitt val. Därefter spara ihop till en helt ny burk.

Ett X1650 blir nog en lagom uppgradering. Presterar bättre än ditt gamla kort, men är rätt effektsnålt, så det bör inte bli några problem för ditt gamla aggregat. Priset är OK också. Tyvärr tillverkas inte AGP-kort längre, så butikerna ids inte ens rea ut de gamla korten utan hoppas på att folk som inte har råd att uppgradera hela sin burk skall köpa dem ändå. Ett PCI-e kort med bättre prestanda är billigare, då det hela tiden kommer nya bättre kort.

Jag skulle tittat på begagnatmarknaden efter HD3650, X1650Pro, eller 7600GT (alla presterar bättre än ditt gamla och är effektsnåla).
7900GS och X1950Pro finns även de i AGP utförande, men de drar lite mer effekt, så då får du kolla upp hur mycket effekt och ström ditt aggregat klarar av att leverera. Det bästa som går att hitta när det gäller AGP-kort är HD3850, men det drar rätt mycket mer effekt än de övriga korten, så jag misstänker att ditt aggregat inte riktigt orkar med det.
HD3650 är relativt nytt och presterar hyfsat (bättre än 7600GT och X1650Pro), drar inte så mycket och går att hitta till rimligt pris nytt, så det skulle vara mitt val om du tänkt köpa ett kort i butik.

Visa signatur

~Pelle~