Letar systemdisk ej raptor

Permalänk
Medlem

Letar systemdisk ej raptor

Jag behöver en ny systemdisk till min stationära och har länge kollat på VelociRaptor 150gb. Men den är så dyr (ja jag är snål ) jag får ju en WD 500gb Black (snabb som systemdisk?) och en WD 1TB för typ samma pris som en VelociRaptor 150gb.

Så nu står det mellan WD 500gb Black och WD 640gb Black Har läst någonstans att 640gb modellen har högre datatäthet på plattorna vilket borde betyda att den är lite snabbare så är den värd 175:- extra om man bortser ifrån det extra utrymmet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

WD 640gb Black är en väldigt omtyckt disk och har bra prestanda
Så jag skulle nu lägga på 175kr på den

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ledsen att göra dig besviken, men jag säger som Sasser. RAPTOR!
Det är enda disken jag kan tänka mig som systemdisk.. tyvärr så är det så.
Jag är ingen hyperdatornörd av något slag, dock så var jag så grymt nöjd med min Raptor att jag aldrig skulle kunna tänka mig en annan systemdisk än just en Raptor..

Dyr är den, det håller jag med om, dock så tänker jag spara ihop stålar till en ny nu när min e paj.

Lycka till med ditt val av systemdisk.

Permalänk
Medlem

Letade igår vilken av mina 3 diskar som är trasig och måste bytas ut och det visade sig att 2 av mina diskar är trasiga så då behöver jag en till lagringsdisk också, alltså fick inte en raptor disk plats i min budget.. dock väldigt frestande med raptor men jag måste rädda och få plats med mina po.. eh.. semesterbilder

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

En Raptor är ju alltid nice, men den är utanför både din och min budget värkar det som.

Jag använder en WD C Black som system hårddisk och den funkar jäkligt bra, rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt köra Black. Kör en Green nu som ju är avsevärt slöare men märker inte direkt av någon frustrerande seghet utan allt funkar bra.

Bästa är väl att köpa en Black nu och en lagringsdisk om det nu är så, sedan köper du en billig SSD när de gått per i pris. Installera Windows på SSD:n, installera spel och program och ha små filer på Black-disken och ha alla stor lagring på Green-disken. Kan väl knappast bli bättre än så

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en WD 640 Blue som systemdisk, och jag är riktigt nöjd med den. En Black ska ju vara ytterligare lite snabbare, så jag skulle valt en Black 640GB.

Permalänk
Medlem

raptor...*fnys*...nää 15000rpm scsi ska det vara;)...

Jag håller med tidigare talare att om man upplevt ett system med låg svarstid vill man aldrig gå tillbaka....jag hade definitivt övervägt starkt en velociraptor om jag vore trådskaparen.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]