Tips för HLR
Vet inte hur många av er som är medvetna om detta (därmed old news för er), men jag skriver detta ändå, hellre att man hör det en gång för mycket än en gång för lite.
Att utföra HLR kan under en pressad situation vara oerhört svårt då rytmen och trycket måste vara rätt för att det ska ha bra effekt.
Detta gäller inte enbart lekmän, utan proffs (dvs läkare/annan sjukvårdspersonal). Stressade situationer gör att vi får svårt att ha bra tidsbegrepp och när adrenalinet flödar kan det vara lätt att utföra HLR i allt för snabb takt.
Här kommer tipset, vilket jag sjlv fick veta ikväll.
Lyssna på låten Staying Alive av Bee Gees och använd den rytmen när du utför HLR. Denna låt har 103BPM och lämpar sig därför utmärkt för att synka kompressionshastigheten med.
http://www.msnbc.msn.com/id/27221281/
Och kort; om du inte vet var du ska sättta handen så kom ihåg följande regel "30:2 mitt på"
30 Kompressioner
2 inblås (Ej för mycket luft in i lungorna heller!)
Glöm allt du lärt dig innan om att du ska lägga två fingrar under utskottet etc. Det funkar alldeles utmärkt att lägga handen/trycket mitt på bröstbenets nedre del.
Försök att inte utföra HLR i mer än 1,5-2min i sträck vardera om ni är flera, ni behöver vila för att kuynna göra ett bra jobb!
Edit:
Här skriver jag en kort plan som ni kan ta till er när ni ska utföra HLR på en person som inte andas (och är omedveten).
* Tillkalla hjälp! Vare sig det är att ringa 112 eller skrika för full hals och hoppas att någon hör.
* Placera händerna mitt på bröstet på personen. Glöm allt du lärt dig tidigare med att mäta två fingerbredd neråt, lite åt sidan etc. Mitt på är det som gäller.
* Gör 30 komprimeringar
* Om du är ensam släpper du händerna och lägger tillrätta personens huvud (så att tungan inte faller bakåt och täpper igen luftstrupen. Lägg två fingrar under personens haka och tryck uppåt så att personens ansikte vrids uppåt). Blås nu in luft. Mängden ska bvestämmas av personen som ligger framför dig, men det går inte ut på att fylla personens lungor med maximal mängd luft. Ta ett normalt andetag och andas ut som vanligt. Tänk dig att personen ska "få resten av luften som finns i dina lungor".
Är ni två eller flera delar ni upp uppgiften så att en sköter komprimering och en inblåsning.
Där har vi avverkat en serie. Detta fortsätter ni med i 2 minuter och byter sedan av om någon annan finns till hjälp. Såhär håller ni på tills ni får hjälp eller tills era armar trillar av.
Nu till rytmen och trycket.
* Rytmen kan ni tänka på Staying Aliive med Bee Gees, dvs 100 kompressioner per minut.
* Trycket får ni anpassa efter personen som ligger framför er, en gammal dam behöver mindre mängd luft och tryck, medan en muskulös kille på 220 cm har störtre lungor och behöver mer luft och mer tryck (samt dessutom tål mer än den gamla damen).
Det är inte svårare ä'n så och att försöka med HLR är bättre än att inte försöka med HLR då det i princip är en obefintlig risk att ni åstadkommer personen sådana skador att denne avlider.
30:2 mitt på till Bee Gees är en enkel och mycket bra regel att komma ihåg, däri ligger mycket fakta på hur ni ska göra och det enda ni behöver anpassa är tryck och mängd inblåst luft.