Permalänk

Spännande läsning, alla gånger. Således verkar det att föredra att ta i ordentligt och om något knakar till lugna sig lite. Det känns nästan som det är lättare att göra för långsamt än för fort? Ska man göra ordentliga måste man "ta sats" vilket gör att det blir lite fördröjning mellan varje kompression. Detta leder mig till slutsatsen att en normalstark person skall koncentrera sig på att ta i ordentligt och försöka göra det "fort" som sedan saktas ner av att göra kompressionerna ordentligt.

För att byta ämne lite såg jag för många år sen något reportage på tv om en HLR maskin som prövades ut av ambulanspersonal. Var en vit plastanordning som fästes runt personens bröstkorg. Sedan hade man något som var en 100% kopia på en sugpropp man rensar avlopp med som pressade bröstkorgen upp och ned i rätt tempo och tryck. Något som känns vid för någon?

Edit: Sedär hittade tom en bild

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag ser en person i nöd som ligger ner, jag som aldrig utövat HLR annat än sett från överdrivna amerikanska filmer, Vad är bäst i ett sådant läge?

1. Jag ringer hjälp och "avstår" HLR pga att jag inte kan det
2. Jag chansar och kör på?

De flesta människor kan ju inte HLR så jag menar är det då inte bättre att avstå än att göra mer skada?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
*Sjukt bra text*

Ja, behövs det nämnas mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Låt säga att jag ser en person i nöd som ligger ner, jag som aldrig utövat HLR annat än sett från överdrivna amerikanska filmer, Vad är bäst i ett sådant läge?

De flesta människor kan ju inte HLR så jag menar är det då inte bättre att avstå än att göra mer skada?

Skulle snarare säga att du kommer göra med skada att inte försöka. Det enda att tänka på är att inte blåsa för hårt, samt att inte vålda ner trycken. När vi skriver hårt menar vi inte att man skall pressa för kung och fosterland.
Du får dessutom instruktioner av SOS när du ringer.

Ang amrikanska filmer, vill bara nämna det när dom på "Cityakuten" konverterar (deffar), så hoppar inte patienten upp till taket, utan i verkliga fall krampar personen och kan få avföring- och urinavgångar. Man kan inte heller konventera en person som har asystoli som dom ofta gör i filmer. Det är bara när hjärtat har så kalla ventrikelflimmer eller ventrikeltackykardi som man kan konvetera.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Spännande läsning, alla gånger. Således verkar det att föredra att ta i ordentligt och om något knakar till lugna sig lite. Det känns nästan som det är lättare att göra för långsamt än för fort? Ska man göra ordentliga måste man "ta sats" vilket gör att det blir lite fördröjning mellan varje kompression. Detta leder mig till slutsatsen att en normalstark person skall koncentrera sig på att ta i ordentligt och försöka göra det "fort" som sedan saktas ner av att göra kompressionerna ordentligt.

För att byta ämne lite såg jag för många år sen något reportage på tv om en HLR maskin som prövades ut av ambulanspersonal. Var en vit plastanordning som fästes runt personens bröstkorg. Sedan hade man något som var en 100% kopia på en sugpropp man rensar avlopp med som pressade bröstkorgen upp och ned i rätt tempo och tryck. Något som känns vid för någon?

Edit: Sedär hittade tom en bild http://www.medtronic.com/SE/images/lucas.jpg

Alltså, man ska inte sikta på formuleringar som "hellre för hårt än för löst/för fort än för sakta", utan istället försöka göra rätt då olika variationer från normen har sina nackdelar.
För även om du/jag/personen som utför HLR "bara" är normalviktig så betyder det inte att patienten i fråga tål samma tryck som den förra eller nästa. Kan vara en skör gammal dam med osteoporos där ett tryck som inte duger för HLR på en annan person räcker för att knäcka revbenen på henne.

Man måste vara anpassningsbar och det är huvudnyckeln här. Kom ihåg antal kompressioner, inblås och rytmen, resten (trycket och mängden luft) är sådana saker som måste anpassas efter personen som ligger framför dig.
Men

Det du tar upp sen är automatiska apparater som utför HLR och vad jag har hört så är dessa inte så himla populära ute i verkliga livet av diverse anledningar, men de är helt klart på gång och utvecklingen går framåt. Den du har klistrat in en bild på är en av de olika maskinerna och just denna heter LUCAS (om någon är intresserad av ytterligare läsning).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

AzzEX FX skrev ett bra svar imo, dock så vill jag tillägga en sak.

Just när det HLR så är det inte så himla mycket att kunna och med tanke på att skadorna som uppstår av fel teknik först uppstår efter grovt fel i tekniken så är det här alltid bättre att försöka än att inte försöka.

Även med fel teknik kan man i många fal åstadkomma en liten skillnad i tryck mellan artärsidan och vensidan och bara det leder till att man sparar tid när sjukvårdare tar över, de behöver inte börja opm från scratch med att bygga upp tryckskillnaden.

Ingen kommer anklaga er för något om ni inte utför HLR, gör fel eller något annat då vi alla är människor och reagerar olika i stressade situationer. i detta fall är all försök bra försök, även om ni knäcker en lr två revben (händer detta säger logiken att ni ska komprimera lite lugnare).

Regeln:
30:2 mitt på till Bee Gees med ett tryck och volym på inblåsningar som ni tycker verkar vara tillräckligt för personen framför er.

Permalänk
Medlem

Ang automatiska apparater för HLR, kan ju verka vara nyttigt att ha i en ambulans, så man får två fria händer. Är ju lite jobbigt att göra HLR i en krängande kärra i 10 minuter ibland mera ensam då man gärna vill utföra mer åtgärder innan man anländer till akutmottagningen. Dock vet jag att ambulansen i mitt omr inte har denna typ av pryl.
Men som sagt dröjer nog inte länge innan man utvecklat en som passar ambulansen krav.
Vi har en automatisk HLR-maskin på akutavdelningarna men dom samlar bara damm då männskliga kompressioner anses vara effektivare och lättare att reglera utefter patientens behov.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

a, och sen att många patienter som kom till medvetande under HLRet tydligen reagerade kraftigt på maskinen som de låg spända i (dvs de blev rädda) tillsammans med att de kunde flytta lite på sig vid rörelse gör att manuell HLR är att föredra än iaf.

Permalänk
Medlem

CSM101; Hur var det med skador orsakade av LUCAS? Hörde löst att det var en hel del som fått rätt taskiga inre skador efter HLR-en? Bl.a. skulle detta vara orsak till att man inte fullt implementerat det här i Stockhoolm (även om den finns på vissa akutmottagningar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
CSM101; Hur var det med skador orsakade av LUCAS? Hörde löst att det var en hel del som fått rätt taskiga inre skador efter HLR-en? Bl.a. skulle detta vara orsak till att man inte fullt implementerat det här i Stockhoolm (även om den finns på vissa akutmottagningar).

Vad jag fått höra så gällde de inre skadorna organen i buken. För sitter maskinen rätt så kommer den i värsta fall knäcka revben, precis som en människa. Däremot när maskinen flyttades neråt av tex en ojämn ambulansfärd så kunde den fortsätta komprimera magen med samma tryck och då kunde det uppstå skador.

Det är det enda de sa till oss och var en av anledningarna de inte hade slagit genom (fanns vissa andra mindre orsaker med som bidrog till detta).

Är tyvärr inte helt insatt i just sådana här maskiner, de nämndes bara kort på en föreläsning och dessa har jag inte sett på någon av sjukhusen jag varit på i Norrbotten.

Permalänk
Avstängd

Tittade nyss senaste 24 och såg då hur en agent försökte utföra HLR på en en kvinna.
Det konstiga var att att hon inte ens utförde 10 komprimeringar innan hon "gav upp" då kvinnans hjärta inte började slå.
Det verkar som om skaparna av 24 hade uppfattningen att HLR enbart var till för att återstarta hjärtat.

När jag tänker efter är det här inte ovanligt i filmer och TV-serier. Tror nästan att det är normen.
Tråkigt med tanke på att sådan exponering kanske sprider denna vanföreställning och då får folk att stoppa i förtid.

Nu är jag inte för förbud, men på något sätt borde man ju kunna få filmer och TV-serier att visa vettig HLR.

(Visst, kanske lite onödig bump, men knappast en dålig tråd att bumpa. )

Permalänk
Medlem

Jo jag håller med.

Eller vem minns inte hederlige Mitch aka The Hof Himself när han körde 5 kompressioner och en inblåsning och alltid fick igång hjärtat?

Underhållnigsvärdet i riktiga kompressioner är helt enkelt för lågt... Och detta tragiskt nog även i sjukhusserier.

Är det någon som har fått göra riktig HLR på en verklig person här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag håller med.

Eller vem minns inte hederlige Mitch aka The Hof Himself när han körde 5 kompressioner och en inblåsning och alltid fick igång hjärtat?

Underhållnigsvärdet i riktiga kompressioner är helt enkelt för lågt... Och detta tragiskt nog även i sjukhusserier.

Stämmer:P

Att man dessutom inte kan göra HLR rätt och tillräckligt länge i sjukhuserier typ cityakuten, är väl underligt. Man behöver ju inte visa 20 minuter HLR menar jag, men man kan väl framföra att sådant iaf skett, åtminstonde mer än 5 kompressioner och sedan en konvertering och sedan ett klassiskt konstaterande nu är patienten död. Hakar alltid upp mig på att personen flyger upp i taket och att dom konverterar på asystoli.

Ingår ju i arbetet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, att actionfilmer inte spelar enligt fysikens lagar är väl en sak, men när vissa typer av serier år efter år präntar in fel budskap som i sig är viktig om den framförs på rätt sätt är så jävla frustrerande.

Sen en OT-sak som gör mig förbannad är när "läkarna" i serierna stoppar in stetoskopet på fel håll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag håller med.

Nu är det ju så att han ändå är David Hasselhoff, med stort H!! Chuck Norris skulle nog kunna få igång hjärtat bara genom sin blotta närvaro!

Jag har fått göra HLR ett par gånger, och det är inte helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är det ju så att han ändå är David Hasselhoff, med stort H!! Chuck Norris skulle nog kunna få igång hjärtat bara genom sin blotta närvaro!

Jag har fått göra HLR ett par gånger, och det är inte helt enkelt..

Tänk om man hade Chucks pondus när man är på akuten, shit pommes frittes...

Gick det bra de gånger du fick göra det?

Permalänk
Medlem

Har fått igång en gång av fyra, alla har varit på sjukhuset. Har dock varit med på hjärtstopp fler gånger än så, men det är de gånger jag varit med och komprimeratvr eller ventilerat (efter intubering). Hur det gick därefter för patienten som vi fick igång har jag ingen aning om tyvärr. Allt hänger ju på hur snabbt man upptäcker hjärtstilleståndet och påbörjar HLR.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Stämmer:P

Att man dessutom inte kan göra HLR rätt och tillräckligt länge i sjukhuserier typ cityakuten, är väl underligt. Man behöver ju inte visa 20 minuter HLR menar jag, men man kan väl framföra att sådant iaf skett, åtminstonde mer än 5 kompressioner och sedan en konvertering och sedan ett klassiskt konstaterande nu är patienten död. Hakar alltid upp mig på att personen flyger upp i taket och att dom konverterar på asystoli.

Ingår ju i arbetet...

I House gör dom faktiskt kompressioner i typ en timme på en kvinna. Vet inte riktigt hur troligt det är men serien har fått mycket bra feedback för att överlag vara väldigt medicinsk korrekt, om än galet osannolikt stundtals.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Error_(House)

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

I House gör dom faktiskt kompressioner i typ en timme på en kvinna. Vet inte riktigt hur troligt det är men serien har fått mycket bra feedback för att överlag vara väldigt medicinsk korrekt, om än galet osannolikt stundtals.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Error_(House)

Varierar allt från 10-15 minuter till 40-50 minuter beroende på personen som ligger där. Finns dock ingen övre tidsgräns satt för hur länge man får hålla på som mest.

Permalänk
Medlem

Vart delaktig i ett par hjärtstopp under dom senaste månaderna, tyvärr har inte ngn av dom klarat sig. Förrän idag!

På plats startar anhöriga HLR, larmar ambulans.
Ambulans tar vid och upptäcker VF, deffar 3 ggr på det.
Kör med illfart till akuten. Där pumpas det i adrenalin och codarone iv.
efter 2 deffningar till vaknar patienten till liv. Härlig känsla, dock är det ju inte riktigt klart där. Men vad som händer sedan är ointressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vart delaktig i ett par hjärtstopp under dom senaste månaderna, tyvärr har inte ngn av dom klarat sig. Förrän idag!

efter 2 deffningar till vaknar patienten till liv. Härlig känsla, dock är det ju inte riktigt klart där. Men vad som händer sedan är ointressant.

Härligt att höra! Det måste vara en jäkla kick att rädda ett liv sådär, va?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Fucking great!

Tyvärr så är efterspelet rätt viktigt med som du vet, många som "vaknar till" kommer ju dö pga hjärtbesvär inom loppet av dagar.

Permalänk
Medlem

Grattis!

Nu ligger du plus ett på karmakontot..

Permalänk
Medlem
Citat:

Fucking great!

Tyvärr så är efterspelet rätt viktigt med som du vet, många som "vaknar till" kommer ju dö pga hjärtbesvär inom loppet av dagar.

Tyvärr är det ju så, statestiken är ju rätt dyster och den talar ju emot... Patienten gjorde idag en akut pci. Vi får se hur det artar sig. Förhoppningsvis är han ute och går som vanligt om ett par veckor:D

zAjben, om inte jag har helt fel så jobbar du väl inom ambulansen?

Sando, visst är det en jävla kick, men man är så fokuserad på sin uppgift att man nästan glömmer att det är en människa som ligger där.
I detta ögonblick är det lätt att glömma dom anhöriga, men det löser sig alltid så att den som inte kan aggera på h-stoppet automatiskt tar hand om anhöriga. Den uppgiften är svårast då man sj inte vet så mycket men man ska försöka trösta och lugna dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyvärr är det ju så, statestiken är ju rätt dyster och den talar ju emot... Patienten gjorde idag en akut pci. Vi får se hur det artar sig. Förhoppningsvis är han ute och går som vanligt om ett par veckor:D

zAjben, om inte jag har helt fel så jobbar du väl inom ambulansen?

Sando, visst är det en jävla kick, men man är så fokuserad på sin uppgift att man nästan glömmer att det är en människa som ligger där.
I detta ögonblick är det lätt att glömma dom anhöriga, men det löser sig alltid så att den som inte kan aggera på h-stoppet automatiskt tar hand om anhöriga. Den uppgiften är svårast då man sj inte vet så mycket men man ska försöka trösta och lugna dom.

Ska hålla tummarna! De hade en patient som fick hjärtstillestånd utanför PUB på Hötorget i Stockholm för ett par månader. Tack vare en shoppande sjuksköterska som var observant och påbörjade tidig HLR och att ambulansen befann sig i närheten så var patienten pratbar och hade vad jag förstod i princip inga men ett par dagar senare. Det är fantastiskt!

Har mest haft praktik på ambulansen tidigare, men håller precis på med min inskolning för att vikariera som ambulanssjukvårdare. Läser till läkare till vardags och brukar jobba som undersköterska på IVA i Stockholm parallellt med studierna. Visst var du på akuten? CSM, jobbar du något parallellt med studierna?

AzzEX FX: Vad säger du om att anhöriga ska få vara med vid hjärtstoppet? Min erfarenhet är att det är väldigt varierande. Mycket bra om de får vara med ifall de själva klarar det, men det känns svårt att avgöra på förhand? Samtidigt vill man ju helst inte att anhöriga bryter ihop när man står och försöker styra arbetet vid en redan rätt så stressad situation.

Vårt efter hjärtstopp är någonting som är på framfart tror jag. Nu skall man börja "kyla" patienter i Stockholm efter hjärtstillestånd redan prehospital (ny studie som är i startgroparna) vilket kan få mycket bra utfall. Hypotermi efter hjärtstillestånd har ju en del lovande resultat bakom sig, men tar enligt min erfarenhet lite för lång tid idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska hålla tummarna! De hade en patient som fick hjärtstillestånd utanför PUB på Hötorget i Stockholm för ett par månader. Tack vare en shoppande sjuksköterska som var observant och påbörjade tidig HLR och att ambulansen befann sig i närheten så var patienten pratbar och hade vad jag förstod i princip inga men ett par dagar senare. Det är fantastiskt!

Har mest haft praktik på ambulansen tidigare, men håller precis på med min inskolning för att vikariera som ambulanssjukvårdare. Läser till läkare till vardags och brukar jobba som undersköterska på IVA i Stockholm parallellt med studierna. Visst var du på akuten? CSM, jobbar du något parallellt med studierna?

AzzEX FX: Vad säger du om att anhöriga ska få vara med vid hjärtstoppet? Min erfarenhet är att det är väldigt varierande. Mycket bra om de får vara med ifall de själva klarar det, men det känns svårt att avgöra på förhand? Samtidigt vill man ju helst inte att anhöriga bryter ihop när man står och försöker styra arbetet vid en redan rätt så stressad situation.

Vårt efter hjärtstopp är någonting som är på framfart tror jag. Nu skall man börja "kyla" patienter i Stockholm efter hjärtstillestånd redan prehospital (ny studie som är i startgroparna) vilket kan få mycket bra utfall. Hypotermi efter hjärtstillestånd har ju en del lovande resultat bakom sig, men tar enligt min erfarenhet lite för lång tid idag.

Vi tar principellt inte in anhöriga när vi utför A-HLR. Vi tar in dom på ett rum tsm med en ur personalen, antingen ssk eller usk. Det är kaosartat och en anhörig uppfattar det som rörigt och kan få fel singnaler. Det är bättre både för oss och för anhöriga att dom inte är i samma rum. Det är mycket som skall klaffa och helt plötsligt få en anhörig som svimmar är inte idealliskt, med tanke på att alla resurser behövs på patienten. Det har nog aldrig hänt så länge som jag jobbat att vi haft anhöriga i samma rum som h-stoppet.

Ang nedkylning av H-stopp så har jag inte nga direkta erfarenheter av det. Men vet att det har varit under prov på bla HIA. Vi får se hur det fungerar.

Ja jobbar som uska på akuten. Trevligt jobb faktiskt. varijerande och händelsetrikt, men ibland kan det vara totaltdött till full rulle när man minst anar det. Själv skulle jag vilja avancera till ambulansen men behöver nog mer erfarenhet. Vart på akuten snart i 3 år till och från.

IVA, det är en väldigt intressant avdelning, har bara vart där en ggn då dom hade kris i personalläget. Händelserikt var det iaf den dagen.
Verkar som om det är massor av läkarstudenter här på forumet, kul!
Vilket år är du på zAjben? Misstänker att du precis har kommit in i studierna då du extraknäcker som uska. Hade föresten en läkarstudet som gick brevid mig 2 dagar i förra veckan, rätt kul faktiskt att få lära ut sticktekninker, katisering och annan brôte:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte heller varit med om att anhöriga varit på plats mer än prehospitalt, mig veterligen har vi inte heller anhöriga med på akutrummet på mitt sjukhus, men det rekommenderas enligt A-HLR riktlinjerna (om det finns möjlighet), det var därför jag undrade hur ni gjorde. Håller med dig om det inte känns som en särskilt bra idé - varför jag inte förstår varför rekommendationen finns.

Jag läser för närvarande slutet på tredje året på utbildningen, så jag är precis lite mer än halvvägs. Har jobbat som IVA-usk i kanske ett och ett halvt år. Forskar även hela den här terminen inom prehospital akutsjukvård och går kurser (AMLS, PHTLS, A-HLR m fl) inför vikariatet. Så just nu är det fullt ös, verkligen! Hur det är att jobba på IVA är nog väldigt varierande på vilket sjukhus du är på. Vi har inte så mycket trauma eftersom de flesta "dåliga" trauman körs till Karolinska Sjukhuset i Solna redan vid ambulanstransporten. Men det betyder så klart inte att det kan vara allt så hektiskt vid tillfällen ändå! Intensivvård är roligt, kan tro att jag hamnar där även efter utbildningen. Som undersköterska är det tyvärr dock rätt mycket rutinarbete även där, och händer det någonting så får man ofta ta ett steg tillbaka till förmån för IVA-sjuksköterskor och narkosläkare. Det skiljer sig dock markant beroende på vilket sjukhus man är på.

Har en del vänner som jobbar på akuten och alla stormtrivs, kan tänka mig att det är riktigt trevligt att jobba där. Har mest bara varit där som student, men upplever det på samma sätt som dig, ena sekunden är det ingenting, och andra så har man över öronen. Det är lite charmen också - man vet aldrig vad som händer. Akutläkare med anestesi och intensivvård som basspecialitet lockar mycket för min del!

Erfarenhetsmässigt tror jag nog att du klarar av att "avancera" till ambulansen efter 3 år på akuten, men det är ruskigt svårt att få jobb som ambulanssjukvårdare numera, särskilt om man inte har påbyggnads ambulansutbildningen för undersköterskor, och den går på väldigt få orter numera. Det är väl Örebros ambulanssjukvårdarprogram på 2 år som man ska gå isåfall, och fördelen där är att du kan hoppa in på termin 3 på ssk-programmet i samma stad om du skulle vilja fortsätta med det (har jag hört).

Kan tänka mig att det är roligt att lära ut till någon som är intresserad och motiverad. Jag brukar dock mest befinna mig på mottagande del än så länge.

Permalänk
Medlem

@zAjben: Jag är rätt lökig av mig jämfört med dig då jag bara pluggar

Men letar efter ett passande extrajobb på sjukhuset, men finns inte så många. Ska dock försöka få ett underläkarvik på ortopeden efter termin 9.

Permalänk
Medlem
Citat:

@zAjben: Jag är rätt lökig av mig jämfört med dig då jag bara pluggar

Men letar efter ett passande extrajobb på sjukhuset, men finns inte så många. Ska dock försöka få ett underläkarvik på ortopeden efter termin 9.

Jag är ju rätt rastlös av mig..

Vilken termin läser du nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är ju rätt rastlös av mig..

Vilken termin läser du nu?

Haha jo det är jag med, men efter plugg från 7-17 o träning så blir det inte mycket tid över till jobb om jag ska hinna äta, bajsa o sova med XD

Jag håller på med åttonde terminen.

Permalänk
Medlem
Citat:

...text...

Edit: Sedär hittade tom en bild http://www.medtronic.com/SE/images/lucas.jpg

Hade ett hjärtstopp idag som ambulansen körde denna nya konstiga manik, första ggn dom använde denna enligt dom. Och dom var skeptiska till en början. Farbrorn hade sår efter den, såg ut som brännsår. Så den är tydligen inte så snäll mot huden. Dock fungerade den tydligen bra på honom, hade ett spo2 på 97 med den och rubens blåsa.
I vilket fall som helst föredrar jag nog manuell HLR, vilket vi forsatte med på akuten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade ett hjärtstopp idag som ambulansen körde denna nya konstiga manik, första ggn dom använde denna enligt dom. Och dom var skeptiska till en början. Farbrorn hade sår efter den, såg ut som brännsår. Så den är tydligen inte så snäll mot huden. Dock fungerade den tydligen bra på honom, hade ett spo2 på 97 med den och rubens blåsa.
I vilket fall som helst föredrar jag nog manuell HLR, vilket vi forsatte med på akuten.

Svårt det där faktiskt, finns ju för och nackdelar med båda metoder.
Men om man gör som nu och fortsätter LUCAS o dyl så kommer de nog bli jävligt behändiga.

Tänker mig tex på flygplatser där man kan ha några hängandes lite här och var (i likhet med dagens defibrillatorer) som folk/personal kan använda.