New ocz SSD the Vertex

Permalänk

Ska man satsa på ett Adapec 2405 PCIE-kort eller tror ni att onboard RAID pallar med 3 st diskar i RAID0?

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Jag tror inte den klarar mer än 2... Ett par core får ju dedikerade raidkontrollers att överhetta!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5120...

"Now the Vertex.
No tweaks other than the partition aligned to 64K
Verdict:
It just doesn't get any better than this for a system drive.
Some of the loading times of applications can't be measured by a human with a stopwatch. They are instant, such as Internet Explorer, MS Word, Adobe Fireworks CS.

Installing applications is much faster on a single Vertex than it is on the Core V2 RAID and Apex RAID.

For more, see my full review when it's published on cdfreaks.com.
[hint] My review will contain benchmarks, but more of it will be focused on "real world" use.
"

Låter väldigt bra!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hittade detta angående disken:

'Wendy - just to compare - is it a lot faster than first release? In real world use?

As an system drive (OS drive) it most certainly is faster in the real world, and a lot more stable.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

hmm, även om disken ser grym ut verkar det fortfarande vara bäst att chilla lite och invänta nästa eller nästnästa släpp av ssd från något av de större märkena. Riktigt sugen är man på att slippa allt vad mekaniska diskar heter i alla fall

Permalänk
Medlem

Detta är den generation som jag har väntat på, om diskarna blir snabbare så kommer du inte märka det speciellt mycket, då det är nu andra delar i systemet som begränsar...

Redan nu är ju själva sata kontrollern ett aber.

Det du får ut av flera diskar i raid (eller nyare ) är mer IOs samt str, men kommer du ha nytta av det ?

Jag tror att två vertex i raid0 kommer vara svårt att överträffa innan vi har nya gränssnitt, optimerat filsystem samt applikationer som kan dra nytta av ssds.

Nu är det bara priset som måste ner, 900Kr för 60GB hade vart trevligare...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

hmm jo du har nog rätt, väntar framförallt på att priset ska gå ner nu. Känns som att mitt os (win7) är tillräckligt responsivt efter att jag skapat en logisk disk på de yttersta 40gigen av min 1,2tb raid0 (avg 200mb/s read, access 7.8ms). Det som kommer göra stor skillnad är när man kan få 150-200 gb ssd för rimliga pengar. Programstart kommer vara underbar <3

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte behov av 200GB för program, då jag knappt spelar.

så 60GB duger.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Själv har jag inte behov av 200GB för program, då jag knappt spelar.

så 60GB duger.

Du har iofs en bra poäng där Vlitad win7 verision tar ju inte mycket plats, så 64gigaren kan ju vara intressant. Men fortfarande känns 2500-3000 som lite för mycket pengar för mig att lägga på en hårddisk..

Permalänk
Medlem

Vänta tills den har funnits på marknaden en månad eller så och kika på priserna från tyskland .. då borde man kunna få den för 2k mot 3k här i svedala.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hur stor prestande boost kan jag förvänta mig av denna disk ungefär? Just nu har jag operativsystemet installerat på en WD 500GB 7200rpm, där på en 60GB partition.
Tänker mig boot-tid och start av Firefox. Kör Ubuntu 8.10. Kommer det att bli 10 ggr snabbare, eller är det att ta i? Tänker mig att den låga access-tiden och höga överföringshastiheten borde ge en bra boost jämfört med vad jag har nu. Någon som skulle kunna ge en ungefärlig siffra?

EDIT: Beställd

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Du borde väl få disken om en vecka eller så återkom med kommentarer på ditt inlägg då

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Hur stor prestande boost kan jag förvänta mig av denna disk ungefär? Just nu har jag operativsystemet installerat på en WD 500GB 7200rpm, där på en 60GB partition.
Tänker mig boot-tid och start av Firefox. Kör Ubuntu 8.10. Kommer det att bli 10 ggr snabbare, eller är det att ta i? Tänker mig att den låga access-tiden och höga överföringshastiheten borde ge en bra boost jämfört med vad jag har nu. Någon som skulle kunna ge en ungefärlig siffra?

EDIT: Beställd

systemet blir direkt i sin respons, dvs ingen väntetid som du har idag.
detta är den stora fördelen med ssd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Hittade en Ocz Solid Series 30gb för 800 på Pixmania och då jäklar gick det inte att hålla fingrarna borta, jag beställde en o polaren 2. Återkommer med lite reflektioner när jag slitit upp postpaketet som borde komma om några dagar

Permalänk
Medlem

Beställer från Tyskland, Apex serien a 120 Gb går loss på runt 3k och frakten får jag gratis. Så jag tjänar cirka 1.5 K SEK genom att köpa SSD från "Bundesrepublik"

Permalänk
Medlem

Är vertex värd de extra pengarna om man hoppar upp från solid-disken (skiljer ca 500:-)? Tänkte köra en 30gb disk i en ny macbook. Vad jag förstår så lider de flesta mlc-diskar av att bli sämre med tiden? Nån som har en åsikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlemac
Är vertex värd de extra pengarna om man hoppar upp från solid-disken (skiljer ca 500:-)? Tänkte köra en 30gb disk i en ny macbook. Vad jag förstår så lider de flesta mlc-diskar av att bli sämre med tiden? Nån som har en åsikt?

Ja det är verkligen värt det!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
Beställer från Tyskland, Apex serien a 120 Gb går loss på runt 3k och frakten får jag gratis. Så jag tjänar cirka 1.5 K SEK genom att köpa SSD från "Bundesrepublik"

Vilken butik beställer du ifrån ? Jag funderar på att beställa från Tyskland själv ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
Du har iofs en bra poäng där Vlitad win7 verision tar ju inte mycket plats, så 64gigaren kan ju vara intressant. Men fortfarande känns 2500-3000 som lite för mycket pengar för mig att lägga på en hårddisk..

Man kan ju köra 2st http://www.pixmania.se/se/se/2041668/art/ocz/solid-state-disk... i raid och komma undan billigt för 60gig total lagring.
Har man SATA-platser över för två diskar att RAIDa så kommer det dessutom ha potentialen att bli ganska snabbt med.

http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_solid_... <-- länk till tillverkarens produktsida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Man kan ju köra 2st http://www.pixmania.se/se/se/2041668/art/ocz/solid-state-disk... i raid och komma undan billigt för 60gig total lagring.
Har man SATA-platser över för två diskar att RAIDa så kommer det dessutom ha potentialen att bli ganska snabbt med.

http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_solid_... <-- länk till tillverkarens produktsida.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340... <-- länk till relaterad review

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Man kan ju köra 2st http://www.pixmania.se/se/se/2041668/art/ocz/solid-state-disk... i raid och komma undan billigt för 60gig total lagring.
Har man SATA-platser över för två diskar att RAIDa så kommer det dessutom ha potentialen att bli ganska snabbt med.

http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_solid_... <-- länk till tillverkarens produktsida.

Jag skulle nog tagit en vertex ändå

Problemet med dagens ssd diskar är inte diskarna isig utan att sydbryggan inte klarar av den belastning som ssd medför, både IOps och bandredden .

Tom intels iops processor blir överhettad av ssd's ... man vill gärna ha Intels snabbaste på 1.2Ghz för att verkligen inte missa prestanda.

Fast den största fördelen med ett dedikerad kontrollerkort är att man flyttar bort ssd belastningen från sydbryggan till en PCIe plats ....

En överbelastad sydbrygga kan medföra dataförlust och korruption av data.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nya speccar för Vertex:

30GB Max Performance**
Read: Up to 230 MB/s
Write: Up to 135MB/s
Sustained Write: Up to 80MB/s
Onboard Cache: 32MB

60GB Max Performance**
Read: Up to 230 MB/s
Write: Up to 135MB/s
Sustained Write: Up to 70MB/s
Onboard Cache: 32MB

120GB Max Performance**
Read: Up to 250 MB/s
Write: Up to 180MB/s
Sustained Write: Up to 100MB/s
Onboard Cache: 64MB

250GB Max Performance**
Read: Up to 250 MB/s
Write: Up to 160MB/s
Sustained Write: Up to 100MB/s
Onboard Cache: 64MB

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340... <-- länk till relaterad review

Jo. Vertex använder ju samma teknik, men har ett cacheminne som skall avhjälpa detta problemet. Men det vore fortfarande ett sätt att få dubbla utrymmet för samma peng.

Problemet verkar dessutom mest vara knutet till hög last/stora filer som ockuperar det lilla cacheminne som de billiga har. Hur stort problemet är när man kör den som systemdisk framgår inte så vitt jag kunde utläsa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jag skulle nog tagit en vertex ändå

Problemet med dagens ssd diskar är inte diskarna isig utan att sydbryggan inte klarar av den belastning som ssd medför, både IOps och bandredden .

Tom intels iops processor blir överhettad av ssd's ... man vill gärna ha Intels snabbaste på 1.2Ghz för att verkligen inte missa prestanda.

Fast den största fördelen med ett dedikerad kontrollerkort är att man flyttar bort ssd belastningen från sydbryggan till en PCIe plats ....

En överbelastad sydbrygga kan medföra dataförlust och korruption av data.

Usch, nu fick jag köpsug.

Ang. OCZ Vertex II som skall släppas ("late Q1") och verkar bli övergrym. Skall man vänta på denna eller köper man med ro en Vertex (de släpptes så vitt jag förstått runt nyår.
I synnerhet då med tanke på ovanstående talares betänkning.

Permalänk
Avstängd

fördelen med ssd är accesstid dvs åtkomsten av data är direkt.
dvs, kommande diskar lär inte bli för ens upplevelse speciellt bättre då du redan har fördelarna med dagens ssd.

normalt märker man inte av en större skillnad mellan 200 elr 500mb i läs.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Vertexen passar i min Dell XPS m1330? Jag har drabbats av ett enormt ha-begär... och nu i löningstider finns det ju fortfarande pengar på kontot att beställa en för...

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Nån som vet om Vertexen passar i min Dell XPS m1330? Jag har drabbats av ett enormt ha-begär... och nu i löningstider finns det ju fortfarande pengar på kontot att beställa en för...

Simma lugnt!

Har du en ledig sata plats? Det är det som krävs ...

slå av AHCI (alltså kör i ide mode) eller none raid memeber.

AHCI stöd kommer senare med en fw uppgradering.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tänkte slita ut den gamla mekaniska 5400rpm:aren och använda Vertexen som systemdisk(och enda disk), den är ju både snabbare och effektsnålare(och häftigare), så det kan ju inte var en dum idé, eller? Nån som kan/vet nåt som gör att det inte är en bra idé?? :S

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Tänkte slita ut den gamla mekaniska 5400rpm:aren och använda Vertexen som systemdisk(och enda disk), den är ju både snabbare och effektsnålare(och häftigare), så det kan ju inte var en dum idé, eller? Nån som kan/vet nåt som gör att det inte är en bra idé?? :S

Simma lugnt!

Låter som en laptop?
De brukar skriva på en del tillverkares sidor att de inte rekommenderar det till äldre bärbaradatorer. Tror det har med att SSDn inte går ner i standby på samma vis. Jag är osäker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
fördelen med ssd är accesstid dvs åtkomsten av data är direkt.
dvs, kommande diskar lär inte bli för ens upplevelse speciellt bättre då du redan har fördelarna med dagens ssd.

normalt märker man inte av en större skillnad mellan 200 elr 500mb i läs.

Tack för svaret!
Jag orkade inte vänta så jag köpte en. Hämtas imorgon. Återkommer med intryck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Tack för svaret!
Jag orkade inte vänta så jag köpte en. Hämtas imorgon. Återkommer med intryck.

Köper du Vertexen? Varifrån om du hämtar den imorgon?