New ocz SSD the Vertex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f0u
Riktigt nöjd.

Då ska du testa 2st Intel X25-E på ett 3ware 9690SA-4I.
Oj, oj, oj.. Ska bli intresant att se hur pass W7 funkar på denna raid-0 arrayn.

Kan bara säga att jag aldrig nånsin kommer köra en mekanisk hårddisk i mina datorer igen.

Inga oljud, ingen värme, mycket snabbare och dessutom längre batteritid på en laptop. Svårt val? NÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Då ska du testa 2st Intel X25-E på ett 3ware 9690SA-4I.
Oj, oj, oj.. Ska bli intresant att se hur pass W7 funkar på denna raid-0 arrayn.

Kan bara säga att jag aldrig nånsin kommer köra en mekanisk hårddisk i mina datorer igen.

Inga oljud, ingen värme, mycket snabbare och dessutom längre batteritid på en laptop. Svårt val? NÄ!

Du skulle kört på ett stortgäng core v2 diskar istället mycket mer utrymme och mer prestanda, får ju så otroligt många core diskar på en intel disk...

angående vertex, kommer nog i mars någongång ...

komplett säger nämligen " Lagerstatus: Inte i lager. 17 st. 2009-02-27 (Preliminärt) "

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

jag är grymt sugen på en vertex, men det återstår att se hur den presterar.
den har som sagt en fin prislapp verkar det som

Permalänk
Medlem

Med 3 solid's (OCz enlaste och bland de första av deras ssd diskar)
får man ca 400MB/s läs samt 280 MB/s i skriv nått ...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4546...

500 resp 370 MB/s med 4 solids ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Med 3 solid's (OCz enlaste och bland de första av deras ssd diskar)
får man ca 400MB/s läs samt 280 MB/s i skriv nått ...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4546...

500 resp 370 MB/s med 4 solids ...

hur blir det med frysningar och sådant? som jag förstått det är det ett cacheminne i vertex för att motverka just detta. även om man kan tweaka för att försöka undvika det, så kan det vara praktiskt med inbyggd cache.

och fler diskar tar mer plats har bara 1st ledig plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
hur blir det med frysningar och sådant? som jag förstått det är det ett cacheminne i vertex för att motverka just detta. även om man kan tweaka för att försöka undvika det, så kan det vara praktiskt med inbyggd cache.

och fler diskar tar mer plats har bara 1st ledig plats

Detär mest "noviser" och de som inte tweakar som upplever stuttering.

Jag ser fler rapporter om hur bra diskarna fungerar än folk som har problem.

surfa runt lite och bilda din egen uppfattning

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one-o
Detta ser intressant ut.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=51112

Hm 250MBps skriv och läs! va kan det vara för nån disk tro ...hm, dessutom små skrivningar är snabbare än läs ....

Man ska kanske läsa hela tråden också ...

Vertex 120 GB 64MB cache ! Galet bra prestanda

Enligt specifikationerna så ska vertex läsa i 200 samt skriva i 160 ...

Nu kan man förstå varför de tog tillbaka leveranserna och ville tweaka fw ytterligare

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hm 250MBps skriv och läs! va kan det vara för nån disk tro ...hm, dessutom små skrivningar är snabbare än läs ....

Man ska kanske läsa hela tråden också ...

Vertex 120 GB 64MB cache ! Galet bra prestanda

Enligt specifikationerna så ska vertex läsa i 200 samt skriva i 160 ...

Nu kan man förstå varför de tog tillbaka leveranserna och ville tweaka fw ytterligare

nu börjar det likna nåt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
nu börjar det likna nåt.

Ja, verkligen Skönt att komma upp i hyggliga str värden utan att köra raid också .. slipper man fler lager/komponenter som kan krångla.

Men 120GB diskane måste ner under 3000 Kr i pris innan det blir hög aktuellt.

lite dyr som det är nu, fast den är ju inte ens släppt än ... lite tidigt att tala om pris då.

Förhoppningsvis så komer G.skill med en liknande disk så vi får se lite prispress.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu får chipset tillverkarna skynda med SATA 6gbps jobbigt med diskar som redan maxar nuvarande interface ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one-o
Detta ser intressant ut.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=51112

Härligt. Detta kanske innebär att diskarna snart finns tillgängliga Åtminstone är de släppta för recension.

Citat:

Nu får chipset tillverkarna skynda med SATA 6gbps jobbigt med diskar som redan maxar nuvarande interface ...

Om Vertex 2 når upp till förväntad hastighet så räcker det ju knappt med SATA 6gbps.

Permalänk

Hmm, jag var rätt inne på att köpa en intel x-25, men vad i helvete är det för fel på alla SSD tillverkare? Ingen verkar kunna bygga en åtminstone hjälpligt fungerande MLC, kika på denna artikel så förstår ni vad jag menar: http://www.pcper.com/article.php?aid=669

Detdär är ju inte barnsjukdomar, det är ju en produkt som inte kan användas. Så nu står mitt sista hopp till vertex, men sannolikt kommer det ju dyka upp nått fel på den också när det gått någon månad.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant EnbersBuskE!

Konstigt att ingen annan här kommenterat testet måste jag säga. För mycket sand runt huvudet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Anandtech analyserar just nu ett stort antal SSD's, ink. vertex. De kanske hinner klart med artikeln till slutet av månaden.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

för en normal användare så är ssd en rejäl boost.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket boost man kommer känna av. De flesta av oss här, sitter redan på en eller två raptorer så frågan är om det verkligen ger tillräckligt boost för att vara värt 3000 spänn som den kostar.

Klart man köper en 60gb direkt om det visar sig ge tillräckligt med boost i tex spelande när man laddar banor osv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Har beställt 3st 30 GB:are. Borde röra på sig i RAID0.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Frågan är hur mycket boost man kommer känna av. De flesta av oss här, sitter redan på en eller två raptorer så frågan är om det verkligen ger tillräckligt boost för att vara värt 3000 spänn som den kostar.

Klart man köper en 60gb direkt om det visar sig ge tillräckligt med boost i tex spelande när man laddar banor osv.

Givetvis behöver du inte nödvändigtvis -byta ut- dina Raptorer mot SSD, om du bara vill ha bättre prestanda när du spelar och inte är intresserad utav bättre prestanda i Windows är det fullt möjligt att köpa en SSD att använda explicit för dina spel. Det är fullt möjligt att ha kvar operativsystemet på Raptorerna, och installera spelet på SSDn (alternativt ha kvar spelet på Raptorerna och flytta alla data-kataloger och större filer från spelet till SSDn m.hj.a. hårda länkar (kan kallas t.ex. "symbolic links" eller "junction points")). Iom att du på det här sättet begränsar dig till att endast läsa från SSDn är det möjligt att du kan komma undan med ngn av de billigare/mindre SSDn (du behöver alltså kanske inte hosta upp mer pengar för en enhet som presterar bra även i "random write" eftersom du inte kommer köra operativsystemet på den och bara skriver till enheten när du installerar ett nytt spel).

Hur mycket du tjänar på en SSD beror givetvis på vilket spel du tänker på, hur mycket data som läses sekventiellt (där t.o.m. Raptorn är bra) vs hur mycket data som läses "från lite varstans"/random/slumpmässigt (där SSD är mkt bättre).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Givetvis behöver du inte nödvändigtvis -byta ut- dina Raptorer mot SSD, om du bara vill ha bättre prestanda när du spelar och inte är intresserad utav bättre prestanda i Windows är det fullt möjligt att köpa en SSD att använda explicit för dina spel. Det är fullt möjligt att ha kvar operativsystemet på Raptorerna, och installera spelet på SSDn (alternativt ha kvar spelet på Raptorerna och flytta alla data-kataloger och större filer från spelet till SSDn m.hj.a. hårda länkar (kan kallas t.ex. "symbolic links" eller "junction points")). Iom att du på det här sättet begränsar dig till att endast läsa från SSDn är det möjligt att du kan komma undan med ngn av de billigare/mindre SSDn (du behöver alltså kanske inte hosta upp mer pengar för en enhet som presterar bra även i "random write" eftersom du inte kommer köra operativsystemet på den och bara skriver till enheten när du installerar ett nytt spel).

Hur mycket du tjänar på en SSD beror givetvis på vilket spel du tänker på, hur mycket data som läses sekventiellt (där t.o.m. Raptorn är bra) vs hur mycket data som läses "från lite varstans"/random/slumpmässigt (där SSD är mkt bättre).

Låt säga att man vill byta ut raptorerna rätt av, hur mycket vinner man i prestanda väg i både windows när man tex multitaskar samt när man spelar tunga spel Tex BF2 tycker jag tar nästan en evighet att byta en bana.

nämner lite spel här som man lirar en hel del.

BF2, FC2, Crysis, Supre Commander.

Nu kanske är svårt att få fram siffror även om det skulle visa sig vara 10% skillnad mellan raptor och Vertex så kanske man själv upplever helt anorlunda, att allting har ett helt annat flyt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

För att dra en spel parallell så kan man säga att det du vinner är högre minsta fps

Du får ett system med bättre respons helt enkelt. Hur känndes det att gå från en vanlig hdd på ~13 ms mot rapotorn som har 7ms (?)

Nu har du en enhet som ligger på 0.1ms... många flaskhalsar kommer ligga på andra delar i systemet, framförallt mjukvaran , OSm filsystem, själva applikationen etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE
Hmm, jag var rätt inne på att köpa en intel x-25, men vad i helvete är det för fel på alla SSD tillverkare? Ingen verkar kunna bygga en åtminstone hjälpligt fungerande MLC, kika på denna artikel så förstår ni vad jag menar: http://www.pcper.com/article.php?aid=669

Det där är ju inte barnsjukdomar, det är ju en produkt som inte kan användas. Så nu står mitt sista hopp till vertex, men sannolikt kommer det ju dyka upp nått fel på den också när det gått någon månad.

Efter att ha läst artikeln tycxker jag det ser skrämmande dåligt ut, speciellt den delen när dom kopierade över os:et bara, shit alltså. Hade tänkt att köpa en vertex men nu vet jag inte längre, jag kanske köper 4 vanliga små diskar och raidar istället (enbart som systemdisk), dom tål ju iaf temporära internetfiler och flera miljarder (eller nåt) skrivningar. Troligtvis blir det liknande fel med vertexen med, vill nästan lägga mig ner och gråta.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

TJa jag skulle kört med 2 vertex i raid 0, det ser ut ge mest prestanda för pengarna, om nu inte G.Skill kommer med en liknande billigare produkt,se bara inte till att fylla partitionen till 100%

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Efter att ha läst artikeln tycxker jag det ser skrämmande dåligt ut, speciellt den delen när dom kopierade över os:et bara, shit alltså. Hade tänkt att köpa en vertex men nu vet jag inte längre, jag kanske köper 4 vanliga små diskar och raidar istället (enbart som systemdisk), dom tål ju iaf temporära internetfiler och flera miljarder (eller nåt) skrivningar. Troligtvis blir det liknande fel med vertexen med, vill nästan lägga mig ner och gråta.

Mekaniska diskar kan sluta fungera från en dag till en annan.
det kan få en vuxen man att gråta.

ssd är helt enkelt ny teknik för de allra flesta trots att du redan använder flash i din telefon, mp3 spelare etc..
Ingen som säger något om sina flashminnen.

2x vertex ger en ca 400 i läs vilket till ca 80% är vad en vad en vanlig användare använder sig utav, disken lär klara sig i 10 år, om man nu skulle vilja använda dem så länge.
jo, det blir 2st vertex 30gb asap om nu inte en ny aktör eller ssd kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

120 o 150GB diskarna presterar något bättre än 30 o 60.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Det er ut som om det kommer en alternativ FW till vertex efter lanseringen nu ...

Kanske lanseras med denna "high IO" fw tom ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fick just min sjunde ändring av leveransdatum av Komplett...

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1395308

Tråd om att Intel kommenterat detta test: http://www.pcper.com/article.php?aid=669 som nämnts tidigare.

En av inläggen: "Well, I have had my drive for two weeks. After an install of Windows 7, and an install of Vista, and two weeks of normal usage, my write speeds declined from the speced 80MB/s to around 40MB/s. Reads were still okay, but those two weren't nearly as good. The average access time of the drive when new (and empty) was .06. After installing just LotRO, it was .07. When full it was .11ms.

I was able to locate the HDDErase v1.3 program and wipe my drive and the performance "snapped back" to its new state. Losing half my write speed after only two weeks of normal usage, however, doesn't seem appropriate. So in my own personal experience, I'd say that PCPer is onto something. And I have gotten the impression that Intel is privately a bit more concerned about this issue than their press release indicates."

Jag tycker det är värt att följa upp, även om andra anser att det är helt onödigt. Information och kritisk granskning är alltid bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

woa, det där lät verkligen inte bra

Permalänk
Medlem

Till alla som väntar på Vertex så har nu OCZ bestämmt sig för vilken typ av fw som disken skall lanseras med!
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=3448...

EFter "folkstormen" så kommer disken att skickas ut med hög IO fw. Dvs lägre str än de 250Mbps vi s¨g att den kunde prestera med en fw, nu ligger det runt 220 /160 för 120GB versionen, (ja det finns benchar med denna fw på forumet) men högre IOps, speciellt 4 KB.

Förhoppningsvis presterar disken nu bättre vid tillämpningar där IO är viktigare nu, som start av OS och applikationer.

Visa signatur

Nätverksnörd