Jag lånar tråden lite och ta upp ännu en service ärende som går åt helsike.
Vill berätta lite hur min Asus service gick. Datorn är köpt förra året och garantin gäller i 2år på min Asus g1s, så jag ha några månader kvar.
Datorn vägrade starta upp en morgon, den fick ström men ingen bild.
Så jag ringde Asus support och snackade, ingen väntetid och han jag pratade verkade kunnig. Tog 2min innan han insåg att det bara att skicka in den, han gav mig en webadress där jag skulle fylla i en felanmälan. Tur att jag hade 2 datorer hemma då!
Nästa dag fick jag ett mail från dem att min service är accepterad och att jag ska vänta några dagar på en fraktsedel från nån Uppsala service ställe så att DHL kunde komma och hämta den. Tog 2 dagar så fick jag fraktsedel och då ringde jag DHL och dem kom samma dag och hämtade min laptop.
1 vecka efter knackade DHL på min dörr och min förvåning va att det hade gått så snabbt, hade förväntat mig en månad! Jag startade datorn och allt verkade ok tills jag skulle spela Call of Duty - World at war, allt gick supersegt och laggade. Jag kollade upp vad problem kunde vara. På service ordern stod det att dem hade endast bytt ut mitt moderkort men jag såg senare att dem snåla idioterna hade bytt ut mitt grafikkort också utan att anmärka det på serviceordern. Från ett GF 8600gt 256mb gddr3 till ett 9500gs ddr2!!
Då ringde jag asus supporten igen, första killen jag snackade med sa att han ska ringa servicestället och fråga varför och skulle återkomma, 3-4hr senare hörde jag fortfarande inget så jag ringde dem igen. En ny kille pratade jag med och han sa "Hur ser du att det är ett annat grafikkort?", shit, hur dum få man vara. Jag sa att jag ser det i enhetshanteraren/bildskärmsinställningar och tog en screendumb och skickade honom. När han såg det sa han "Är du säker på att moderkortet dem har bytt inte är ett integrerat grafikkort?" Då skrik jag i telefonen och sa -din första dag på jobbet eller. Han blev stum ett tag och sa sedan att jag ska göra en recovery eftersom det kan vara fel på drivrutinerna och återkomma. Jag la på direkt o ringde igen efter 30min och snackade äntligen med en vettig person.
Så min Laptops skickades in för andra ggn, några dagar senare ringde supporten och sa att dem kommer inte att göra något och kommer att skickas tillbaka. Deras anledning/påstående var att grafikkorten presterar lika och gav mig en länk (benchmark för notebooks)
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
Listan stämmer att 9500gs är ett snäpp bättre än 8600gt, men grejen är att deras test är baserad på ett 9500gs kort med gddr3 minne, medan jag fick ett kort med ddr2 minne.
GeForce 8600M GT DDR3, mitt gamla
Core Clock 475 MHz
Shader Clock 950 MHz
Memory Clock 700 MHz GDDR3
GeForce 9500M GS DDR2, det jag har nu
Core Clock 475 MHz
Shader Clock 950 MHz
Memory Clock 400 MHz DDR2
Supported frågade hur jag kunde bekräfta att jag ha ett ddr2 minne kort, jag svarade med att jag ha laddat hem ett program GPU-Z o identifierat detta. Killen svarade med att han inte kan ta hänsyn till det programmet visar rätt eller fel information. Jag ville prata med nån chef men nekades eftersom han sa att detta problem ha diskuteras redan med hans kollegor och chefer.
Ha även gjort ett 3dmarks06 test och får runt 2500poäng med det nya kortet och brukar få runt 4000poäng med det gamla. Stor skillnad.
Mitt enda krav var egentligen att få tillbaka mitt gamla grafikkort, men supportkillen sa att modellen hade utgått och finns inte att få tag på. DELL säljer ju fortfarande dem med sina laptops..
Nu ha jag datorn hemma och mitt nästa drag är att skriva ett brev till Asus Nordic AB.
Eller finns det något annat jag kan göra? Vända mig till Konsumentombudsmannen eller något sånt? Behöver hjälp.