Hur mycket utrymme tar vista ultimate??

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme tar vista ultimate??

Hej jag har kollat runt i alla trådar gällande hårddisk partion utrymme för vista, men hittar inget direkt svar , då alla skriver olika och inte skriver exakt vilken vista version dom använder. så jag frågar, kommer en gammal Westen digital raptor disk på 36gb räcka för WINDOWS ULTIMATE 32-BIT med SP1 räcka + alla uppdateringar som finns!??

Permalänk
Medlem

jaaa de räcker gått o väl med en 36a, och de är olika vad de tar för de kommer ut ny version varje månad och dom del kanske installerar de viktigaste bara osv..
Standard är väl typ 3-8 gig..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

på mitt 64-bit vista ultimate tar ungefär 50gb och så ska man ha typ 20gb ledigt. i alla fall enligt windows själva som att det stog på kartongen.

Permalänk

Kanske 12-20 gig. Sen blir det nåra program, kanske nått spel. Sen har du hårddisken fylld. Men du har väll andra hårddiskar? Du kan ju installera spelen på dom.

Permalänk

Vista Ultimate 64 tog upp ca 15GB efter nyinstallation med endast OS + drivers.

Permalänk
Medlem

När jag körde vista på min 37 gb så var det ungefär 10gb ledigt, då hade jag alla mina program och sånt där. Spel har jag på en annan disk.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag har nu en 28 GByte stor C:

Har Windows Vista Ultimate x64 med SP1.
Har Windows Restore aktiverat på C: partitionen.
Däremot har jag flyttat pagefilen till en temp-partition.
Stängt av indixeringen, Windows Search och Superfetch.

På C: har jag installerat:
Adobe Photoshop CS2
Adobe Acropat Reader 8
A-Patch till Messenger 8.5
Ashampo Burning Studio 7.3
BankID
CCleaner
FastStone Capture 5.7
FastStone MaxView 2.2
FFDShow
Foxmail 6.0
Java 6 u11
MS Office 2007 (Word, Exel och Publisher)
MS PowerPoint Viewer 2007
Microsoft Viritual PC 2007 SP1
NOD 32
O&O Defrag 11
Opera 9.64
PrimoPDF
QuickTime Aleternative 2.7.0
Ventrilo Cilent.
Windows Live Messenger 8.5
WinRAR
+ Drivrutiner till grafikkort, ljudkort och moderkort.

Så, jag har nu kvar 8.32 GByte kvar på C:.

På D: lägger även Ashampo Burning Studio sina temporära filer vid bränning, WinRar om den behöver lägga något temporärt på hårddisken.

På E: ligger alla spel jag installerar.

På F: ligger alla mina privata bilder, låtar, filmer, dokument mm. Där ligger även pagefilen.

Allt är en enda hådddisk som jag partitionerat upp på detta sätt.

Många missar att Vista anpassar sig efter hur stort utrymme du har på C:, ju mer du har desto mer ligger där av någon märklig anledning.

Från början hade jag bara C: på 10 GByte och Vista 32 var installerat där. Men det var innan SP1 och alla uppdateringar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=765...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |