Max-specs för gamla spel?

Permalänk
Medlem

Max-specs för gamla spel?

Tjenare,

jag har efter mycket om och men insett att virtual machines och annan emulering helt enkelt inte duger för att lira gamla PC-spel som t.ex. Constructor. Jag beslutade mig därför för att skaffa en gammal dator som jag kan ha enbart för att lira gamla spel på, under win 95 eller 98.

Vilka specs borde jag satsa på? Vill ju inte ha en som är "för snabb" men heller ingen som är för långsam. Är en P2 på 400MHz lagom, eller bör jag gå efter en 233MHzare?

Hur mycket RAM bör datorn ha?

Anledningen till att jag ställer frågan här är att jag letat och letat men inte kan hitta några "system requirements" för t.ex. Constructor (och jag kommer inte på några andra spel jag vill spela för tillfället).

Och nej, det är inget skämt

Permalänk

Du kan ju annars köra dom under Virtuel PC på din nuvarande dator...
Testade de själv, funkade utmärkt!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Du kan ju annars köra dom under Virtuel PC på din nuvarande dator...
Testade de själv, funkade utmärkt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Tjenare,

jag har efter mycket om och men insett att virtual machines och annan emulering helt enkelt inte duger för att lira gamla PC-spel...

Yep

OnT: P2 400MHz kan var lite för tok snabb, ett par DOS spel som jag tyvärr glömt namnet på gick ultra snabbt med en P2 300MHz... men det ska väl kunna gå att underklocka datorn.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ska du köra riktigt gamla spel så spelar inte bara antalet Mhz roll, vissa gamla spel fungerar t ex inte på t ex Pentium utan kräver 486 osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Ska du köra riktigt gamla spel så spelar inte bara antalet Mhz roll, vissa gamla spel fungerar t ex inte på t ex Pentium utan kräver 486 osv.

Det har jag aldrig hört talas om. Ända möjligheten vore väl en dålig CPU-detektering för ett spel/program som kräver _minst_ 80486 och får för sig att Pentium är lägre (den specifika testen kanske utfaller precis som på 80386 eller 80286)?

...

Om spelen går för snabbt hjälper det oftast inte med att underklocka. Hastighetsskillnaden är fortfarande för stor. Spel på medelgamla burkar, säg 486/Pentium måste ändå använda 32-bitarsintar för fördröjningsloopar och skalar därför uppåt hyggligt (om de inte råkar ut för timerbuggen för PII/Pentium under Turbo Pascal). Är spelen ännu äldre kan fördröjningsrutinerna kanske inte alls ta hand om processorer som är tiotals eller hundratals gånger snabbare. Underklockningen måste då vara väldigt stor, så stor att minne o.dyl kanske ballar ur.

Bäst är förstås en gammal PC. Näst bäst är en virtuell maskin. För just spel och DOS-program är DOSbox en mycket bra sådan där hastigheten kan varieras väldigt mycket. DOSbox är gjort med gamla spel i åtanke.

Jag använder DOSbox när jag av någon anledning behöver en 16-bitarsmiljö för t.ex. QuickBasic eller TurboPascal, tillgång till serieport eller liknande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om ?

Jag har definitivt varit med om sådana inkompabiliteter vid flera tillfällen, sen att det är specifikt cpu kan ju vara svårt att veta, kanske är det bios eller os som skiljer för mycket i generationerna uppåt.

Däremot är det ju ingen hemlighet att du kan inte ta vilka gamla dosprogram som helst o dra igång i en någorlunda modern dator med dos ( säg en pentium med w95 och i "dosläget") utan att det ballar ur.

Tyvärr fungerar inte allt med dosbox heller. .

Ångrar att ja gjort mig av med mina gamla 286 o 386 maskiner..

Sen fanns det ju små trevliga program redan på 486 tiden för att slöa ner datorn så man kunde köra gamla spel utan att de gick för fort, så fenomenet är ju inte nytt (kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men minns tydligt att min farbror hade det (piratat givetvis ) på några gamla diskar när vi köpte våran dator av honom ( IBM Ps/1 ).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Moslo kanske?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på generation spel så att säga! (tidsåldern du är intresserad av)

Har många gamla spel som inte kör alltför fort (alltså lagom) på en P200, sweet-spot:en för mig, men de ännu äldre trivs ju bättre på min 486-66:a (som jag tyvärr inte har kvar längre). 286:an sålde jag faktiskt, det hade fan vart nostalgi att köra den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Gör som jag, ha minst en dator av varje sort för säkerhets skull.
286 med dos och Win 3.1
486or med dos och Win 3.11
Pentium med Win 95
Pentium II Med Win 98 och någon med Win 2000
Pentium III med Win 98
samt en nyare häck som inte längre fungerar

Då är man beredd på vilket spel som helst!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Aldrig hört talas om ?

Jag har definitivt varit med om sådana inkompabiliteter vid flera tillfällen, sen att det är specifikt cpu kan ju vara svårt att veta, kanske är det bios eller os som skiljer för mycket i generationerna uppåt.

Däremot är det ju ingen hemlighet att du kan inte ta vilka gamla dosprogram som helst o dra igång i en någorlunda modern dator med dos ( säg en pentium med w95 och i "dosläget") utan att det ballar ur.

Tyvärr fungerar inte allt med dosbox heller. .

Ångrar att ja gjort mig av med mina gamla 286 o 386 maskiner..

Sen fanns det ju små trevliga program redan på 486 tiden för att slöa ner datorn så man kunde köra gamla spel utan att de gick för fort, så fenomenet är ju inte nytt (kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men minns tydligt att min farbror hade det (piratat givetvis ) på några gamla diskar när vi köpte våran dator av honom ( IBM Ps/1 ).

Kan du beskriva problemet lite mer ingående? Är något annat än att spelet går för snabbt alltså? Att en CPU kan vara för snabb för ett spel/program går jag med på, det är ett känt och vanligt fenomen. Men att ett spel skulle ge ett felmeddelande i stil med "detta program kräver en 486a" eller sonika låser sig har jag aldrig sett. Men det är klart, spel har aldrig riktigt varit min grej. Är det en specifik processor som krävs, typ 486 varken mer eller mindre, eller är det en test som misslyckas varvid programmet tolkar det som t.ex. en 286a när det krävs minst en 386?

Om det bara är hastigheten borde ju moslo och/eller DOSbox fungera?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen klockren beskrivning av problemet då detta är ganska många år sedan det var aktuellt.

Men de problem jag stött på med vissa väldigt gamla spel är att de buggar och är totalt okörbara på nyare cpuer, i vissa fall går de extremt sakta istället för fortare, eller så startar de inte alls.

Iofs kan detta vara relaterat till icke dokumenterade hårdvaruanrop som inte gillas av hårdvara från senare tid..

Det enda exemplet som jag kommer på just nu är ett Yatzy från SPCS
Spelet gick förvisso att köra men det gick fruktansvärt långsamt.

(farsan körde detta mycket på vår 286a men tror inte det ville köra alls på pentium och nyare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska få denna dator ifrån netonnet. http://www.netonnet.se/ Kolla på datorer och hårdvara och sen dator i delar och sen Dator i delar AMD Gaming. Funkar den bra till crysis och är det en quad eller dual? Farsan köper denna punkt slut så säg till om den funkar eller inte Om det e nån sak som ska bytas eller så. (Inte massa saker som ska bytas typ en sak som högst!) Är grafikkorten ok tex eller e dom skitdåliga? =D (Jag är inte bar på datorer som ni ser)

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hitters
Ska få denna dator ifrån netonnet. http://www.netonnet.se/ Kolla på datorer och hårdvara och sen dator i delar och sen Dator i delar AMD Gaming. Funkar den bra till crysis och är det en quad eller dual? Farsan köper denna punkt slut så säg till om den funkar eller inte Om det e nån sak som ska bytas eller så. (Inte massa saker som ska bytas typ en sak som högst!) Är grafikkorten ok tex eller e dom skitdåliga? =D (Jag är inte bar på datorer som ni ser)

Ehm...lite fel tråd kanske? o_O

Permalänk
Medlem

kan rekomendera en standard 486 typ dx2 66mhz med 32mb ram och windows 3.51 med GUI patchen så det ser ut som win nt4. man känner enkelt igen sig och det är fullt 16bit kompatibelt för äldre spel gämfört mot nyare os

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

annars finns det ju patchar till Win 3.1 som gör att det liknar xp med startmenyer och allt. Calmira tror jag den hette.