Windows dör när jag skall ex spela spel.

Permalänk

Windows dör när jag skall ex spela spel.

Har haft en väl fungerande PC, dock inte så vacker i konfigurationen:
* Asus P5B
* Intel Celeron D 3.06GHz
* Samsung Spinpoint 250GB
* 1024MB DDR2 ADATA
* Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB
* Thermaltake Big Typ 120VX

Nyligen så köpte jag in en ny processor, en Intel Core 2 DUO E7400.
I går installerade jag den, fick lite bängel, var tvungen att uppdatera BIOS till senaste.

Funkade klockrent, nu startar datorn upp fint, jag kommer in i Windows (XP Pro 32-bit) här kan jag surfa runt på nätet och datorn kan stå igång ett bra tag utan att det händer något.

Men så fort jag startar upp ett spel, säg COD4, där kunde jag se introt, spela en liten stund. Sen bara så där så dog windows, och datorn startar om.

Min tanke kring detta är att: Kylningen inte är tillräckligt bra.

Vad säger ni?

Nuvarande konfiguration:
* Asus P5B
* Intel Core 2 DUO E7400 2.8GHz
* Samsung Spinpoint 250GB
* 1024MB DDR2 ADATA
* Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB
* Thermaltake Big Typ 120VX

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan mycket väl vara överhettning. Ladda ner CoreTemp (googla) och logga tempen när du spelar. Dina temps kommer skrivas till loggfilen, så när du kommer in i Windows igen kan du öppna loggfilen och kolla vad tempen låg på vid sista loggtillfället.

Om det inte är tempen så kan det vara nån BIOS-inställning som inte står rätt till. Testa att köra "fail-safe defaults" om du inte gjort det.

Det skulle även kunna vara nätagget som inte orkar, men jag är inte ens säker på att din nya CPU kräver mer power än din gamla, eftersom det är en gammal, mer strömslukande arkitektur.

Permalänk

Det är lite skumt nu.

Det tjofsar och stänger ned lite random.

Nu kollade jag in BIOS, CPU ration var på auto.

Processorn har MAX 10.5 och MIN 0.6 eller något sådant.

Ändrade bara för att testa till minsta värdet. Och nu har den inte dött en ända gång ännu.

Hur vet man vad man skall ställa in CPU ratio till ????

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo