Radeon HD 4890 och Geforce GTX 275

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då borde kabelkvalitén inte påverka signalerna heller men det gör det.. så övergångar är en svag punkt.

Kabelkvalitén spelar ingen som helst roll. Det är fortfarande en digital signal. Dom gånger man behöver en kabel av hög kvalité, eller rättare sagt avskärmad, är i miljöer där störningar kan påverka t.ex en 1'a att inte tolkas som en 1'a, utan en 0'a. Det kommer att märkas rätt rejält kan jag intyga och är väldigt sällsynt inom ljud och bildöverföring. Det är i datorvärlden bland stora serversystem där man har massvis med CAT kablar på några 10-100 tals meter som en skärmad kabel är intressant. Speciellt eftersom ledarna i en sådan kabel är så många och så tunna med små kardeler.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Efter att get ATI en ny chans nu med ett 4870 tror jag inte att jag kommer ta ett 4890 efter att fått pengar tillbaks.

Dock så hoppas jag att dom fixar tempen på 275... efter som de såg ganska intresant ut..

Bara att vänta och se

Permalänk

Bra nVidia Kanske man får köpa ett GTX275 i framtiden! Tyst var det också, roligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte det som är det fina med digitalt ljud? Att även en suddig 0:a är en 0:a?

Enligt både kabeltillverkare samt recensenter så är det inte så.. Ur elektrisk synvinkel är en övergång alltid en svag punkt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Enligt både kabeltillverkare samt recensenter så är det inte så.. Ur elektrisk synvinkel är en övergång alltid en svag punkt.

Att kabeltillverkarna inte säger som det är känns inte så konstigt. Kan de kränga en dyrare kabel är det klart de vill göra det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Är jag den enda som tycker att dessa kort ställde till med en röra?

HD4870/HD4890 vs. GTX260 216SP, GTX275

Dessa kort är ju väldigt jämna i prestanda, så man kan ju inte gå fel oavsett vad man köper, själv kan jag omöjligen placera dom i ordning efter prestanda.. Detta kommer bli ett priskrig för att vinna pris/prestanda från ATIs och nVidias sidan, även att optimera drivrutinerna kommer att behövas mer än någonsin

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Lite av kuriosa, ni har inte funderat på att göra något form av bildkvalitet test framöver mellan dessa parter?

Annars så verkar det ju inte vara någon alltför stor skillnad mellan korten. Hade dock tagit ett Radeon över ett GTX av olika skäl. AMD tycks vara lite mer öppna med sin utveckling t ex jämnfört med nVidia... så det är rätt bra att kunna stödja den formen av arbete eller utveckling genom att handla deras kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då borde kabelkvalitén inte påverka signalerna heller men det gör det.. så övergångar är en svag punkt.

Självklart påverkar kabelkvalitén, skillnaden nu när bild och ljud överförs digitalt är dock att så fort man kommer upp i den kvalité att signalen kommer fram oförändrad så kan man inte få bättre bild/ljud med en bättre kabel, det är helt enkelt omöjligt.

Hur vet man då om signalen kommer fram som den ska? Jo, du får artefakter, precis som när man har dålig mottagning på sin digitalbox är det omöjligt att missa. Finns inte dessa stora missbildningar i bilden så kan du inte få den bättre med annan kabel. Jag hade själv problem med gröna streck över bilden när jag körde med en mycket billig (10kr) DVI->HDMI konverterare.

Hur bra kabel behövs då? Ja, har du inte galna elektromagnetiska fält där du ska kolla film så beror det i princip bara på en faktor, och det är hur lång den behöver vara.

Jag har kört med HDMI-kablar på 1.8m (brukar räcka för de flesta för att koppla ihop sina enheter i stereobänken) och kablar från så lite pengar som $8 har fungerat fint:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12836

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Seriöst, vem FAN bryr sig om hur mkt effekt ett kort drar i idle/load?

Lägg några hundra spänn extra på ett bra nätagg så kan man använda det i alla sina framtida burkar istället för att hålla på och snåla och köpa nya nätagg så fort man ska ha 50-100W extra.

Och kom inte dragandes med miljöaspekten, ingen bryr sig. Det är bara pengar det handlar om, säljargument för miljön.

Hur många gör något för miljön egentligen? Hur många tar cykeln 1mil till jobbet istället för bilen? Ne just det, inte en jävel bryr sig, det är försäljningsargument det är allt. Folk kan känna sig nöjda genom att köpa grejer och på så sätt kan stoltsera med att dem är miljömedvetna.

SLI.certified skitsnack
Vista certified skitsnack
CO2 Certified skitsnack

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Seriöst, vem FAN bryr sig om hur mkt effekt ett kort drar i idle/load?

Lägg några hundra spänn extra på ett bra nätagg så kan man använda det i alla sina framtida burkar istället för att hålla på och snåla och köpa nya nätagg så fort man ska ha 50-100W extra.

Och kom inte dragandes med miljöaspekten, ingen bryr sig. Det är bara pengar det handlar om, säljargument för miljön.

Hur många gör något för miljön egentligen? Hur många tar cykeln 1mil till jobbet istället för bilen? Ne just det, inte en jävel bryr sig, det är försäljningsargument det är allt. Folk kan känna sig nöjda genom att köpa grejer och på så sätt kan stoltsera med att dem är miljömedvetna.

SLI.certified skitsnack
Vista certified skitsnack
CO2 Certified skitsnack

Hur mycket kortet drar säger något om hur mycket värme som kommer uppstå.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hahaha! Helt rätt det ovanstående säger! Dock är jag ganska miljömedveten! Sorterar mina sopor, stänger av elektronik som inte används etc. plus att alla bilar vi har är miljövänliga :D!

iaf hur högljudd är egentligen ett 4890? Hur mycket kan man sänka ljudvolymen om man ändrar fläkthastigheten?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Alla seriösa bildfantaster vet att kopplingspunkterna är dom svaga länkarna, så desto färre punkter desto bättre... eller vi diskuterade generell användning av grafikkort & inte värstingsystem?

Du kanske t.om. håller med Postaldude´s ordval?

Bara efterblivna fantaster som sitter fast i analoga signaler.
Skickar jag en serie ettor och nollor som beskriver ett ljud spelar det ingen roll hur dålig signalen är så länge den är bra nog att mottagaren kan läsa att det är ettor och nollor. Så till den gränsen som ger artefakter och dålig bild och skrik i högtalaren så är överföringen perfekt och oförändrad.

Med andra ord omöjligt att se skillnad på bilden mellan en guldplätterad direktkopplad kabel på en meter och 5 kablar på 5 meter som går genom 4 förstärkare så länge ingen störning gör att du får artefakter.

Och du, man märker om man får artefakter. Det krävs ingen expert för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Hahaha! Helt rätt det ovanstående säger! Dock är jag ganska miljömedveten! Sorterar mina sopor, stänger av elektronik som inte används etc. plus att alla bilar vi har är miljövänliga :D!

iaf hur högljudd är egentligen ett 4890? Hur mycket kan man sänka ljudvolymen om man ändrar fläkthastigheten?

Det är det ingen som vet eftersom de valde att mäta ljudet vid en meningslös temperatur runt 60 grader. Lägger du dig runt 85 grader så är det förmodligen knalltyst.
Kortet har vad jag förstått förbättrad invändig kylare gentemot HD4870 och chipet avger mindre värme än både HD4870, GTX275, och GTX280 i load.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Niiice!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då borde kabelkvalitén inte påverka signalerna heller men det gör det.. så övergångar är en svag punkt.

Du har just bevisat din okunskap i ämnet.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Du har just bevisat din okunskap i ämnet.

Att digitala signaler genom HDMI inte är en elektrisk signal?

Jo jag jag har okunskap i ämnet med tanke på att jag bygger skåp med plc system i .. provar dem med för den sakens skull ..

Elektriska analoga signaler är känsliga för kopplingspunkter mer än elektriska digitala är .. men dom är fortfarande elektriska signaler med alla svagheter som dom har.. optiska däremot, där har du desto mindre svagheter, dom stora tillverkarna av frekvensomformare kör mycket med optiska signaler eftersom elektriska signaler inte alltid klarar magnetfältet som bildas inne i en frekvensomformare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om priset på ATI:s 4890 kort sänks lite grann så kan man köpa en bra kylare till den och klocka kortet bör ju vara lika bra alternativt bättre än GTX 275.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Att digitala signaler genom HDMI inte är en elektrisk signal?

Jo jag jag har okunskap i ämnet med tanke på att jag bygger skåp med plc system i .. provar dem med för den sakens skull ..

Elektriska analoga signaler är känsliga för kopplingspunkter mer än elektriska digitala är .. men dom är fortfarande elektriska signaler med alla svagheter som dom har.. optiska däremot, där har du desto mindre svagheter, dom stora tillverkarna av frekvensomformare kör mycket med optiska signaler eftersom elektriska signaler inte alltid klarar magnetfältet som bildas inne i en frekvensomformare.

Du missar dock fortfarande att resultatet på den svaga länken är absolut noll, såvida det inte överstiger gränsen som gör att det blir korrupt med våldtagen bild som följd.
Med andra ord, ingen kvalitétsförlust över huvud taget att koppla med en förstärkare i mellan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Om priset på ATI:s 4890 kort sänks lite grann så kan man köpa en bra kylare till den och klocka kortet bör ju vara lika bra alternativt bättre än GTX 275.

Enligt de stora recensenterna så är HD4890 snabbare redan nu, dessutom klockar det bättre.

Permalänk

275 är onekligen intressant, jag har lutat över mot ati/amd's sida länge men nu lutar det nog åt att köpa ett 275 till sommarjobbsdatorn i sommar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kräsen på ljudnivå, Om ATI korten kommer med lite bättre lösningar som t ex Vapor-X a.ka Toxic serien till 4890 hade det varigt fint. Men det lär inte dröja länge till det. I dagsläget ser 275 ut att vara det att föredra om man inte ska spendera extra pengar på en annan kylning

Permalänk
Medlem

Hur är det med drivarna till nvidia? De har inte precis haft en hög standard på sista tiden.

Det är mycket bra att det pågår krig på grafik korts marknaden, historiskt tror jag det sällan skett så mycket prispress och prestanda krig som varat så här pass länge.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Intressant..trodde att ATi skulle vinna detta men det ser ut som Nvidia gjorde det på dom har 2 korten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
Jag är väldigt kräsen på ljudnivå, Om ATI korten kommer med lite bättre lösningar som t ex Vapor-X a.ka Toxic serien till 4890 hade det varigt fint. Men det lär inte dröja länge till det. I dagsläget ser 275 ut att vara det att föredra om man inte ska spendera extra pengar på en annan kylning

Testen är missvissande. HD4890 är ett kallare chip, och förmodligen tystare än GTX275 vid motsvarande temperatur. Sweclockers gjorde helt enkelt fel.

Sen kan det vara bra att veta Swecklockers test är ett av de få där inte HD4890 var klart starkare än GTX 275. Överhuvudtaget så varierar GTX275s prestanda oroande mycket i olika tester.

För er som funderar på GTX275 så skulle jag rekommendera att vänta på en del trovärdiga tester på kort köpta i handeln. De labbtillverkade varianterna som tester har gjorts på har varit oroväckande ojämna och det är fortfarande oklart hur de sålda varianterna kommer att prestera.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
Intressant..trodde att ATi skulle vinna detta men det ser ut som Nvidia gjorde det på dom har 2 korten

Större recensenters tester visar att HD4890 är snabbast.

Permalänk
Medlem

ATI har stöd för DirectX 10.1 till skillnad från nVidia så valet är enkelt. Till er som använder TV-out kan jag tala om att ATI har mycket bättre bildkvalite än nVidia på den punkten (samt mycket enklare att använda).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
Intressant..trodde att ATi skulle vinna detta men det ser ut som Nvidia gjorde det på dom har 2 korten

Säg inte det, 4890 finns nu att få tag på under 2500kr http://prisjakt.nu/produkt.php?p=413965

Medans 275 ligger på 2750 på billigaste stället. Känns som att om en månad kommer 4890 vara ännu mer billig än 275.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=421797

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

klart man kör nvidia bra recention. Och nvidia är ju bättre om du skall se på tv.

Och vem bryr sig om dx 10.1 ? inte några spel som använder det, knappt Dx10 ens. Förutom crysis kanske.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
ATI har stöd för DirectX 10.1 till skillnad från nVidia så valet är enkelt. Till er som använder TV-out kan jag tala om att ATI har mycket bättre bildkvalite än nVidia på den punkten (samt mycket enklare att använda).

Med få stödda DX10.1 spel (3st) och med DX11 runt hörnet är DX10.1 i princip döttfött och bör inte änns tänkas på när man köper ett nytt grafikkort.

De review och tester som gemför nVidias och AMD's TV-out har man oftats dragit slutsattsen att det är inga större skillnader i bildkvaliten och av personlig erfarenhet håller jag med. Sedan tycker jag tvärtom, nVidias TV-out har alltid gått smidigt att installera för mig medans AMDs har varit en ryskrullet med flera timmars felsökning till fläckfri installation.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
klart man kör nvidia bra recention. Och nvidia är ju bättre om du skall se på tv.

Och vem bryr sig om dx 10.1 ? inte några spel som använder det, knappt Dx10 ens. Förutom crysis kanske.

Förstår inte vad du menar med att Nvida skulle vara bättre om man vill se på TV, men jag antar att det helt enkelt är en subjektiv uppfattning.
Dom spel jag känner till som använder DX10.1 är Farcry 2, Stalker Clear Sky och Hawx, men det är många fler på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
klart man kör nvidia bra recention. Och nvidia är ju bättre om du skall se på tv.

Och vem bryr sig om dx 10.1 ? inte några spel som använder det, knappt Dx10 ens. Förutom crysis kanske.

På vilket sätt är Nvidia bättre för tv tittare?
Om du menar kvalitén så ligger de hugget som stucket i dagsläget.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth