Problem med nytt Grafikkort

Permalänk
Medlem

Problem med nytt Grafikkort

Hai,

Fick hem ett nytt MSI n260 GTX för ett tag sedan, tillsammans med resten av delarna till min flickväns "dator-i-delar". När jag idag började sätta ihop hårdvaran gick allt bra (trodde jag), förutom lite krångel med CPU-fläkten, men det löste sig.
För att komma till saken; när jag har kopplat i allt så som det ska vara ikopplat så funkar allt i datorn, förutom grafikkortet trots att jag har 2xPCI-E-kablar ikopplade.
Har inte tillgång till en annan dator att testa den på just nu men jag tror att grafikkortet kan vara defekt.
Jag VET att grafikkortet inte går igång, då varken fläkten går igång eller att den visar någon bild när jag kopplar i skärmen.

Någon som har en annan lösning/ett annat svar?

Det känns som om det bara är något litet eller enkelt jag glömt bort att göra när jag satte ihop den, men jag tog isär den tidigare och dubbelkollade men hittade inget.
Det skulle fortfarande inte förvåna mig om jag bara varit en jävla idiot och gjort fel utan att inse det själv
Och det är här jag behöver er, så jag kan ta reda vad felet är, om det inte helt enkelt råkar vara så att graffet är defekt.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand
/f9

Permalänk
Hedersmedlem

Varför nämner du inte alls vilka andra delar som finns, inkl nätagget (märke/modell/ålder)?

Forumets spådamer är på påsksemester.

Hur vet du att allt fungerar om du inte får någon bild? Sitter distanserna på plats, alla kablar osv?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant

Går inte ens fläkten på grafikkortet igång är något mest troligt kraftigt felkopplat, eftersom den spinner upp i maxvarv så fort den ens får spänning. Även på ett trasigt kort borde alltså fläkten låta som en mindre jetmotor. Enda undantaget är om kortet har kortslutits, men då borde automatsäkringarna i nätagget gå så fort du trycker igång datorn...

Med ett i övrigt helt dött grafikkort ikopplat borde datorn låta som ett brandlarm, eftersom BIOS fortfarande känner av att PCI-E porten använde... Låter datorn konstigt alls, eller bootar den som vanligt?

Har hon mer än en PCI-E slot på moderkortet? Sitter grafikkortet i den längst upp om så är fallet, eller har ni satt den på en annan? Kör ni med riktiga PCI-E kontakter eller molex till PCI-E adaptrar?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Multiman;
Anledningen till att jag inte skrev några av dessa specifikationer är för att det är en dator med redan färdigvalda delar av komplett.se, så de garanterar att alla delar passar med varandra. Sen så räcker nätagget gott och väl då det ligger på 650W, kan dra alla specifikationer om ni känner att det behövs.

Zcenicx:
Det är bara en PCI-E slot och vi kör med riktiga PCI-E-kontakter, om du menar dem som går från nätagget.
Jag kan självklart ha kopplat fel, men jag gjorde precis som jag gjort när jag installerat PCI-E-kort på min egen, brorsans och farsans datorer.
Alltså; först kopplade jag i kortet i själva slotten, för att sedan sätta i de 2 PCI-E-kablarna och 2-pinnen som sitter predvid dem.

Låter det som något är fel där ?

Permalänk
Antielefant

Mja, låter mer som det är dax att kontakta komplett för ett RMA-nummer, frågan är bara på vad. Din felbeskrivning passar som sagt inte alls in på standard GeForce DOA.

Vad du skulle kunna göra är att kasta ett öga på PCI-E kontakten och se så du verkligen får bra kontakt mellan moderkort och grafikkort. Annars... Kolla med ett annat grafikkort i samma dator (och gärna med 260't på ett annat moderkort) för att se om det är grafikkortet eller moderkortet som ska i retur, jag misstänker nämligen att det kan vara fel på just PCI-Expresskontakten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag får väl kolla runt lite om jag har någon polare med ett PCI-E som jag kan låna så vi kan utesluta moderkortet iallafall.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, låter mer som det är dax att kontakta komplett för ett RMA-nummer, frågan är bara på vad. Din felbeskrivning passar som sagt inte alls in på standard GeForce DOA.

Vad du skulle kunna göra är att kasta ett öga på PCI-E kontakten och se så du verkligen får bra kontakt mellan moderkort och grafikkort. Annars... Kolla med ett annat grafikkort i samma dator (och gärna med 260't på ett annat moderkort) för att se om det är grafikkortet eller moderkortet som ska i retur, jag misstänker nämligen att det kan vara fel på just PCI-Expresskontakten.

Jag testade precis i en gammal dator som otroligt nog hade PCI-E, men oturligt nog hade den bara 1xPCI-E-kabel medans detta kortet kräver 2, vad ska jag göra? O.o

Permalänk
Antielefant

Den gamla datorn har inget kort du kan prova i den nya datorn? Spelar ingen roll om det är ett gammalt 6200, bara du får bild.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fyfan vilken jävla idiot jag känner mig som.
Nätagget som kom med hade 4-pin-kabeln som sitter ovanför CPU:n ihopsatt i en annan 4-pin, så det såg ut som en 8-pin istället.
Efter att ha kollat runt lite så gick det ju upp för mig att denna skulle delas i 2 och sedan sättas i moderkortet så att det kunde aktivera PCI-E-porten.

Haha, nu gjorde man bort sig lite men man lär väl sig av sina misstag som man säger!

Tack för hjälpen iallafall!