Permalänk
Medlem

mindre bild med 720p

Jag har införskaffat en 32' lcd med 1366x768 som nativ upplösning. Den har stöd för 720p/1080i. Jag upplever att det blir alltför mkt artifakter vid snabba panoreringar när jag kör 1080i så har ställt in 720p som standard.
Mitt problem är att det bildas en svart ram runt bilden (bilden blir alltså mindre, ingenting hamnar utanför synfältet). är det helt enkelt så att det som blir svart är de pixlar som blir över, dvs 1366-1280 horisontellt samt 768-720 vertikalt?
Är detta ett standardproblem som man får leva med? Isåfall fattar jag inte hur producenterna kan vara så korkade att de sätter en nativ upplösning som är högre än vad tvn klarar av att visa progressivt!

Permalänk
Medlem

ska givetvis tillägga att tvn är kopplad till min dator via DVI->HDMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hall3000
ska givetvis tillägga att tvn är kopplad till min dator via DVI->HDMI

Är inte detta bara ett problem med upplösningsinställningen i ditt operativsystem?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Precis, om TVn har maxupplösningen 1366x768 så är det vad du ska köra på datorn också. Inte 1280x720 i detta fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om jag klonar datorskärmen till tvn och kör båda i 1360x768 så slår tvn automatiskt över till 1080i. Dessutom kommer i detta fall inte hela bilden med på tvn trots att den körs i nativ upplösning...grymt irriterande

Permalänk
Inaktiv

Ta reda på om overscan kan ha nått med saken att göra. Och nästa gång du ska köpa TV så ser du till att den uppfyller dina behov (i detta fall att den pixelmappar)

Och vad menar du med att TV´n "slår över" till 1080i? din tv är alltid 1366x768 men den rapporterar vad för sort bild den tar emot och TV´n brukar alltid HA FEL i sina rapporter (de har typ fördefinerade 720, 1080i och 1024x768) skit helt enkelt i vad den rapporterar och se till att hitta källan till dina problem.

Permalänk
Medlem

Det jag har gjort på mitt Ati kort är att i drivrutinen manuellt dra ut bilden så den täcker hela bilden. det finns en funktion för det.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Medlem

Pazu, jag köpte tvn av en vän för en tusenlapp så räknade inte med att den skulle pixelmappa. är iof möjligt att det går att köra pixelmappat via vga-utgången men måste köpa en kabel för att testa isåfall.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Du menar alltså, att om tex tvn får en 720p signal så kommer den att visa bilden progressivt trots att den "felaktigt kan rapportera att den får en 1080i signal? Är det inte tvn som bestämmer om den ska köra interlaced eller progressivt och sen kör på det oavsett om den rapporterar signalen fel eller inte?

Jag ser inte heller poängen med att köra pixelmappat i 1360x768 om det blir interlaced och inte progressivt. Bättre isåfall att skala ner bilden till 1280x720 och köra progressivt? rätta mig om jag har fel

Joinas, tack för tipset! försökte fixa upplösningen manuellt i powerstrip först vilket ledde till att jag fick installera om grafikkortsdrivrutinerna tillslut...

Permalänk
Inaktiv

LCD TVn kan inte visa interlaced material, allt progressivt skickas vidare medans allt interlaced först deinterlaceas.. de flesta TVn har ganska dålig deinterlacing (eller alla har det.. inte ens de med faroudja DCDi är tillräckligt bra enligt mig)... och iom att TVn endast har 768 pixlar i höjd så är det bättre att låta den uppsampla 720p till 768p än att downsampla och deinterlacea 1080i till 768p... speciellt med tanke på att de flesta spelen är 720p (om du spelar konsol) och du sparar utrymme genom att tanka 720p releaser av filmer (vilket borde vara vad du ämnar använda TVn till primärt)