AMD kan bli först med DirectX 11

Permalänk
Melding Plague

AMD kan bli först med DirectX 11

Enligt nya rykten kommer AMD att lansera sitt första DirectX 11-kompatibla grafikkort flera månader innan Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Juli låter tidigt.
Vi kan dock hoppas.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

men om amd lanserar såpass tidigt och nvidia så sett lär ju amd kunna sälja fler grafikkort om dom lyckas spöa existerande nvidia kort...

samma som med typ directx 10,1 amd var först... nvidia ville inte ens...

Permalänk

Kommer vänta minst till Lumpen är klara nästa år, sen kanske man köper ett par nya grafikkort.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd

Få se vad som händer, AMD är iaf helt klart tillbaka på banan igen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Få se vad som händer, AMD är iaf helt klart tillbaka på banan igen.

det är dem

Permalänk
Medlem

Nice! Tror ni att Flight Simulator kommer utnyttja DirectX 11?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
men om amd lanserar såpass tidigt och nvidia så sett lär ju amd kunna sälja fler grafikkort om dom lyckas spöa existerande nvidia kort...

samma som med typ directx 10,1 amd var först... nvidia ville inte ens...

kan du nämn en stor fördel med DX10.1?

om du nu på något magiskt sätt hittar stora fördelar med dx10.1 tror du det skulle vara lönsamt att implantera det?

tvivlar på att DX11 kompatibla kort kommer ut i juli men blir kul att se.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Bara lite drygt två månader kvar

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
kan du nämn en stor fördel med DX10.1?

om du nu på något magiskt sätt hittar stora fördelar med dx10.1 tror du det skulle vara lönsamt att implantera det?

Gratis AA?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
kan du nämn en stor fördel med DX10.1?

om du nu på något magiskt sätt hittar stora fördelar med dx10.1 tror du det skulle vara lönsamt att implantera det?

tvivlar på att DX11 kompatibla kort kommer ut i juli men blir kul att se.

Du får bättre prestanda har för mig det var upp till 10% bättre med 10.1 påslagen på radeon kort, där har du en fördel!

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Entusiast

Mer publicitets stunt än något annat skulle jag tro, när det väl är aktuellt med dx11 spel osv så kommer nog nvidia inte vara långt efter.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Hoppas DX11 kommer till XP också

DX8 var ju XP exklusivt på sin tid har jag för mig (det kom inte till win98)
Sen släppte dom DX9 till både XP och 98.

Permalänk
Hedersmedlem

well. Spelar det egentligen någon större roll att AMD är några månader före? Det kommer förmodligen inte släppas så många spel som verkligen är bygga runt dx11 de första måndaderna i vilket fall. Kanske några undantag, men i det stora hel har ju inte direct x releaserna någon större inverkan den första tiden.
Så det är väl bara ett försäljningsargument. Visst borde ni väl kunna se igenom det... eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Nice! Tror ni att Flight Simulator kommer utnyttja DirectX 11?

Microsoft har ju sparkat i princip alla och stängt studion som gjorde Flight Simulator X.

Det hindrar förstås inte att det görs ett Flight Simulator XI, men inte från Microsoft i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
kan du nämn en stor fördel med DX10.1?

om du nu på något magiskt sätt hittar stora fördelar med dx10.1 tror du det skulle vara lönsamt att implantera det?

tvivlar på att DX11 kompatibla kort kommer ut i juli men blir kul att se.

stora prestandaförbättringar.

fast speltilverkarna la ju inget fokus på det sen när Nvidia sa att dom inte brydde sig om det. var väll nått om att alla nvidiakort är hur bra som helst och inte behöver optimeringar. brukar va det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Hoppas DX11 kommer till XP också

DX8 var ju XP exklusivt på sin tid har jag för mig (det kom inte till win98)
Sen släppte dom DX9 till både XP och 98.

gör dom det går ja ut med kikare och kollar i skyn efter flygande grisar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
kan du nämn en stor fördel med DX10.1?

Jävligt mycket bättre FPS och även gratis 4X AA, det tycker jag är tillräckligt. Om alla spel som kommit ut hade använt 10.1 så hade Nvidias kort fått stryk, men Nvidia viftade med sedelbunten och hotade spelutvecklarna att ta bort sin twimtbp. De var så fräcka att de till och med tog bort stödet för 10.1 med en patch till Assassins Creed. Djävulskt elakt!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag ser inte någon mening med att lansera DX11 kort ett halv år innan Windows 7 kommer ut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker det är skönt att Nvidia får lite att bita i, dock så kör jag ju Nvidia.. men var att jag fick kortet för 1000kr med frakt + 2 års garanti, ATI måste komma på fötterna igen håller starkt på dom!

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Hoppas DX11 kommer till XP också

DX8 var ju XP exklusivt på sin tid har jag för mig (det kom inte till win98)
Sen släppte dom DX9 till både XP och 98.

Körde DX8 på Win98 och ME, för jag kommer ihåg det extrema prestanda ökningen mellan DX7 och beta DX8 men minimalt mellan DX8 och DX9.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på det bästa då!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Microsoft har ju sparkat i princip alla och stängt studion som gjorde Flight Simulator X.

Det hindrar förstås inte att det görs ett Flight Simulator XI, men inte från Microsoft i alla fall.

Jo det vet jag, men kanske att Microsoft själva gjorde så att FSX stödjer DirectX 11, något borde dom väl klara själva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jävligt mycket bättre FPS och även gratis 4X AA, det tycker jag är tillräckligt. Om alla spel som kommit ut hade använt 10.1 så hade Nvidias kort fått stryk, men Nvidia viftade med sedelbunten och hotade spelutvecklarna att ta bort sin twimtbp. De var så fräcka att de till och med tog bort stödet för 10.1 med en patch till Assassins Creed. Djävulskt elakt!

Åh nej, du tolkade de gamla nyheterna fel. DirectX10.1 har inte "gratis" kantutjämningfilter utan förr nämnde Microsoft att det skulle vara ett krav att köra 4xAA i DX10.1. Detta innan de sålde tekniken vidare till AMD. Dock har DirectX10.1 bättre prestanda mot DirectX10, men det säger allvarligt talat ingenting då det är väldigt lätt att fejka.

Permalänk
Inaktiv

Håller med, att säga "gratis 4x aa" är helvilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beaver86
Du får bättre prestanda har för mig det var upp till 10% bättre med 10.1 påslagen på radeon kort, där har du en fördel!

i vilket spel?

sen denna "gratis AA"...visa mig ett test. jag kommer ihåg tiden då det kom men har inte sett något mer sen dess om det.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Hjälpsam

Enda spelet i dag där man kan se skillnaden mellan DX10.1 och DX10 är senaste STALKER.
Men om inte skillnaden funnits, hade inte Nvidia skitit på sig av rädsla över att DX10.1 implementerades i Assassin Creed.

On Topic: Skillnaden i hårdvara mellan DX11 och DX10.1 verkar inte vara våldsamt stor.
Compute shader och multithreading kan ganska enkelt implementeras via nya drivers.
ATI har redan stöd för Tesselation, även om DX11:as version är mer avancerad (om jag fattat saken rätt).
Vilket stöd dagens kort har för "High Level Shader Language" och vad det riktigt är för något vet jag inte.
Finns det några andra skillnader som påverkar grafikkortet?

http://forum.xcpus.com/software/15388-commentary-dx11.html

@McVit Här kan du läsa om skillnaden i prestanda mellan DX10 och DX10.1.
http://www.rage3d.com/articles/assassinscreed/index.php?p=1

Kul reklamfilm från ATI angående skillnaden.
http://www.youtube.com/watch?v=a7-_Uj0o2aI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

STOPPA UTVECKLINGEN! argh! jag har inte råd att köpa nytt x)

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Då ligger AMD 1½ DirectX generation före då

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Jo det vet jag, men kanske att Microsoft själva gjorde så att FSX stödjer DirectX 11, något borde dom väl klara själva

Varför skulle de göra det? Det var Aces som utvecklade spelet och även släppte patchar (t.ex. DX10 patchen). Att Microsoft stängt studion och sparkat personalen visar hur intresserade de är av Flight Simulator nu.

De stängde även Ensemble Studios som gjort anrika Age of Empire RTS spelen till PC.

Däremot verkar de vilja pumpa in oerhört med pengar i Rare som gjort ett par halvdana spel till XBox 360. Detta utöver det enorma belopp som de köpte Rare för dessutom.

Det visar ju var de har sina prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
well. Spelar det egentligen någon större roll att AMD är några månader före? Det kommer förmodligen inte släppas så många spel som verkligen är bygga runt dx11 de första måndaderna i vilket fall. Kanske några undantag, men i det stora hel har ju inte direct x releaserna någon större inverkan den första tiden.
Så det är väl bara ett försäljningsargument. Visst borde ni väl kunna se igenom det... eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag ser inte någon mening med att lansera DX11 kort ett halv år innan Windows 7 kommer ut.

Tänk efter lite nu. Det kommer en ny generation grafikkort och vad betyder det? Jo prestanda förbättringar i nuvarande spel.

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7