The Pirate Bay-rättegången kan tas om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Vilken tur det är att det INTE är så att domaren själv kan avgöra om han är jävig.

Naturligtvis måste rättegången tas om eftersom domaren uppenbarligen har hamnat i en jävsituation.

Håller med. Detta gynnar förmodligen TPB i flera avseenden.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Musikälskare

Detta ska inte få ske i Sverige 2009...

Man skäms ju

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser gärna att ni undviker att komma med grundlösa beskyllningar utan håll er till fakta! För ni bara visar på hur jäviga ni själva är om ni kastar ur er grundlösa beskyllningar och är det bättre på något sätt?

Visst man kan ha egna åsikter och misstankar men att bara slänga ur er att domaren får 10% av något skadestånd eller att påpeka att denne ser ut som en alkis är minst sagt lågt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Visst man kan ha egna åsikter och misstankar men att bara slänga ur er att domaren får 10% av något skadestånd eller att påpeka att denne ser ut som en alkis är minst sagt lågt.

skulle inte bli förvånad om det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag ser gärna att ni undviker att komma med grundlösa beskyllningar utan håll er till fakta! För ni bara visar på hur jäviga ni själva är om ni kastar ur er grundlösa beskyllningar och är det bättre på något sätt?

Visst man kan ha egna åsikter och misstankar men att bara slänga ur er att domaren får 10% av något skadestånd eller att påpeka att denne ser ut som en alkis är minst sagt lågt.

Skillnaden är ju iofs den att ingen här dömer i detta mål.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brynolff
skulle inte bli förvånad om det är sant

Nej det må så vara och man kan ställa frågan men just att bara säga det rakt ut som om det vore en sanning utan något resonemang eller bevis är i men mening fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Skillnaden är ju iofs den att ingen här dömer i detta mål.

Det är sant och därför har jag heller inte tagit bort inläggen utan för mig visar det bara på att de som säger sådan är minst lika dåliga som domaren och det vore en katastrof om sådana fick någon som helst makt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Otroligt klantigt skött.
Nu tror jag faktiskt inte att domaren fått betalt från intresseorganisationerna, men han har ju uppenbarligen ett eget intresse i domen.

Han borde ju inse att detta är en sån sak som kommer ut förr eller senare. Även om han inte tyckte sig vara jävig så skulle han lämnat ifrån sig fallet från start. Nu har han bara lyckats saboterat folks syn på rättssystemet.

Permalänk
Medlem

Varför ska allt bli så korrupt alltid?? Hur dumma är dessa människor, först lägger man ner en massa tid och pengar på att döma the pirate bay och sen försätter man sig i en sits som denna... Vad visar då detta?? Jo att de är ute på tunn is när det gäller åtalet mot pirate bay, de har dömt dom till fängelse fast det egentligen skulle vara omöjligt!

Permalänk
Medlem

Hela denna skiten är ju påtryckningar från USA b.la.
Och nej, förvånad är man inte.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Det första jag sa när domen föll var att den var köpt. Naturligtvis har jag rätt.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev ett litet papper på just domar och hur de ändras när de kommer till hovrätten och det hemska är att det är nära på 50% av domarna som ändras radikalt så det kan ses som ren lotteri om man blir fälld i tingsrätten så man skall ta det med en stor nypa salt helt klart.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hur kan det tillåtas vara så att en domare själv avgör om han kan anses jävig? Borde det inte finnas någon form av "oberoende" kommitté som granskar sådant? Domaren är naturligtvis partisk när det gäller honom/henne själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Det första jag sa när domen föll var att den var köpt. Naturligtvis har jag rätt.

Har du bevis på det?
Det finns inget i någon av artiklarna som jag läst som pekar på att det betalats något för domen.
Bara att domaren har riktigt taskigt omdöme när han tar sig an ett fall som han har ett eget intresse i.
Ja ok, han får väl något arvode för sin styrelsepost. Men det är nog ingen förmögenhet.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Off topic. Riktigt LÅG nivå på en del inlägg. *suck*

On topic.
Ärligt talat så tror jag inte det hade spelat så stor roll vilken domare /nämdemän som hade dömt detta mäl. Jag tror att dom hade blivit fällda. Frågan är snarare att straffet kanske hade annorlunda. Men vem vet.

Sen så håller jag med till 100% att om allt detta stämmer så borde han avsagt sig rättegången. Just för att undvika dessa efterföljder.

Tror dock att detta mål har stor chans att hamna ända upp till HD.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är nyfiken på hur det gick till att just Tomas Norström fick detta målet.

Är någon insatt i hur ärenden tilldelas i tingsrätten? Kanske finns ännu mer märkligheter att finna gällande det. Han kanske hade möjlighet att ta på målet på "eget" initiativ? Isf blir det ju smaskigare skandal än tio Napoleon-bakelser.

Mitt förtroende för svenskt rättsväsende är för alltid borta om rättegången inte ogiltigförklaras, förutsatt att uppgifterna stämmer. Jag är normalt sett en mycket laglydig medborgare, men någon gång känner man att "enough is enough".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hela rättegången är ju så galet fånig så vad som helst kan ju hända, jag blir inte förvånad...

Permalänk

Sjukt!

Driver dom med oss? Det här är ju höjden av idioti.

Ta om den med ICKE PARTISK domare NU!

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

presis lika låg nivå som rättegången!

Off topic. Riktigt LÅG nivå på en del inlägg. *suck*

en gång till!!! presis lika låg nivå som rättegången hadde!!!

Permalänk
Medlem

Puckot har bedomt att han inte är jävig, nähä? Ta en domare som är medlem i piratpartiet och se hur det går.

Inte jävig? Säääääkert du.

En rättsskandal.. och hela världen ser på. Bra jobbat.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Tomas Norström är ju dessutom samma domare som beslutade om razzian mot Bahnhof 2005, efter anmälan från, just det, Henrik Pontén.

Jag skäms över att vara svensk.

Permalänk
Medlem

jag tycker INTE att rättegången ska göras om. Bättre om domen blir överklagad. Tycker man ska lämna de gamla bakom sig och sikta in på sig de nya. Sen borde domaren bli avstäng/sparkad för att vara så ful som han är. (inte ytligt menat )

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Ingen som funderat på att göra dokusåpa av detta?
Finns ju alla inslag som behövs: de oskyldiga, några idioter, några fler idioter, ännu fler idioter och en jävig domare.
Om man nu skulle kunna få med en frisör med okänd sexualitet, en tjej med dyrt utseende och en människa som står mycket stadigt, så vore allt fullbordat. (No disrespect intended)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Uppenbart jäv. Bara att hoppas på att Hovrätten undanröjer domen.

Sen att han själv ska bedöma om han är jävig eller ej, det är ju rätt sjukt... det är som att fråga en rattfyllerist om han är för full för att köra... klart som fan han säger nej...

hahahha

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

Är man med i såna föreningar som domaren i detta fallet så är det ganska uppenbart en jävsituation. Han är ju med i föreningar som är direkt kopplade till ena partens verksamhet och tjänar indirekt på en fällande dom, även om det inte går att bevisa. Men säg att hans föreningar tjänar pengar i framtiden på fällande domar, självklart kommer denna domare då att få bonusar från dessa föreningar där han själv sitter i styrelsen. Helt sjukt detta!

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Jag tycker varken det ena eller det andra i den är frågan. Om rättegången skulle tas om i tingsrätten och de skulle förlora igen ser det lite mörkare ut när de kommer upp i hovrätten. Helt klart är dock att vid överklagande till hovrätten ska denne bortse helt från tingsrättens bedömning med bakgrund av jävanklagelserna.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Pinsamt illa skött hela det här fallet. Som någon annan sa minsta lilla misstanke om jäv borde få en domare eller nämndeman utbytt i ett rättsfall.

Personligen tycker jag hela denna röra är patetisk och ett slöseri med svenska skattemedel - känns verkligen som att de snällt lyder efter påtryckningar från de stora företagen.

Och 30 miljoner i skadestånd, herregud...skämms dem inte? En anhörig till någon som blir mördad får sällan mer än 1 miljon kronor, och är det en rattfyllerist handlar det om några hundratusen.

Och detta är för "medhjälp" till fildelande, inget i dommen säger att de har fildelat själva. Helt vansinnigt är det rent ut sagt, finns ingen verklighetsförhankring i domen överhuvudtaget.

Väntar bara på att en mutskandal nystas upp, 30 miljoner ja.. vad skall man säga, tillbaka till tingsrätten - ju längre tid dommen tar ju bättre är det; cementera faktumet hur fiaskoartat hela denna fildelarjakt är.

/edit

Tingsrätten igen eller hovrätten? Såg att många tycker olika. Ser både fördelar och nackdelar med båda. Förlorar man igen i tingsrätten kommer de att överklaga igen till hovrätten sen HD / EG domstol.
Domen kommer ta så pass lång tid att hela fildelar-stigmat kommer ha abbat ut - och förmodligen kommer en mer sansad atmosfär råda då, om 5-7 år om det går hela vägen till EG domstol.

Men om det utan nämndemän och utan en jävig dommare vinner i Hovrätten kommer målsägaren överklaga - garanterat, och i.o.m. att det är ett prejudikat (stav.) de är ute efter så kommer de inte ge upp efter en fällande dom i hovrätten heller. Så är väll hugget som stucket vilket det blir.

/edit2

Om man nu tänker lite längre. Säg att rättsväsendet tycker att denna situationen är att anse som "fair play". Då kommer vi ha en situation där förtetag kan dra vanliga arbetare/personer i civilmål med höga skadestånd och fängelse som praxis.

Kom då ihåg att i civilmål så har du inte rätt till en försvarsadvokat utan får hyra en själv, det kostar mycket pengar. Så då har man alltså valet att:
1) lika, och komma överrens med målsägaren om dagsböter, evnt. fängelse
2) Ta chansen med en evnt. jävig dommare och nämnd ( eftersom det då har ansetts vara "fair play") och riskera maxstraff och skadestånd.

Ser man det såhär så finns det ingen chans att denna domen kvarstår, för det är såhär åklagare och målsägarbiträden skulle använda lagen mot oss.

Permalänk
Medlem

Det är väl lika bra att parkera Piratpartiet i en flik så man kan se hur medlemsantalet ökar under dagen. Det är bara att tacka och ta emot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag ser gärna att ni undviker att komma med grundlösa beskyllningar utan håll er till fakta! För ni bara visar på hur jäviga ni själva är om ni kastar ur er grundlösa beskyllningar och är det bättre på något sätt?

Visst man kan ha egna åsikter och misstankar men att bara slänga ur er att domaren får 10% av något skadestånd eller att påpeka att denne ser ut som en alkis är minst sagt lågt.

Helt rätt, man varför ens utsätta sig för risken att en dom ogiltigförklaras?
Kunde dom inte begripit detta redan innan rättegången och därför utsatt en annan domare som definitivt inte har någon koppling till någon av sidorna?

Jag blir så uppretad för att de inte verkar tänka längre än näsan räcker, kunde man inte listat ut att press och media tänkte bakgrundkolla allt och alla? Att då utse en domare som faktiskt har koppling till den ena parten i rättegången (även om han kanske inte är jävig) är ju ren idioti.

Skulle det nu, mot förmodan, blir en ny rättegång så är ju detta ett vidrigt slöseri med skattemedel.

Edit: Missuppfattade nog ditt inlägg lite, personangrepp är ju givetvis förkastligt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Hedersmedlem

Skandal.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Helt rätt, man varför ens utsätta sig för risken att en dom ogiltigförklaras?
Kunde dom inte begripit detta redan innan rättegången och därför utsatt en annan domare som definitivt inte har någon koppling till någon av sidorna?

Jag blir så uppretad för att de inte verkar tänka längre än näsan räcker, kunde man inte listat ut att press och media tänkte bakgrundkolla allt och alla? Att då utse en domare som faktiskt har koppling till den ena parten i rättegången (även om han kanske inte är jävig) är ju ren idioti.

Skulle det nu, mot förmodan, blir en ny rättegång så är ju detta ett vidrigt slöseri med skattemedel.

Edit: Missuppfattade nog ditt inlägg lite, personangrepp är ju givetvis förkastligt.

Problemet är att de som utser domaren inte har möjlighet att utreda om denne är jävig eller ej så det får bli just journalister som får ta på sig detta ansvar och det är just av dessa skäl vi har ett system med tingsrätt, hovrätt och kammarrätt. Det är dyrt men om alla höll sig till lagarna skulle det bli billigare.

Ja jag menade i första hand inlägg på forumet och jag förstår att man blir förbannad men man får hålla in med sina kommentarer så de inte gör en lika dålig själv. Domaren kan ju alltid säga att denne läste på Sweclockers om hur folk skriver om hur de begå illegal nedladdning och kanske överreagerade lite med sin egna dom men att det var deras fel och inte hans. Man måste alltså ta ansvar med det man själv gör och säger.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM