Permalänk
Medlem

Nybörjare, bygga PC/HTPC ca 12,5

Hej,

Lite bakgrund:
Satt i höstas och tänkte sno ihop en hyffsad HTPC men det blev aldrig av. Ny tänkte jag dra igång igen men förutsättningarna/kraven har ändrats en del:

1. Budgeten har hunnit växa på 6 månader.
2. Sambon har gått från att slöspela sims på en bärbar till att hon nu sitter och tok-moddar Fallout3. Måste ställa väckarklockan på 0700 lördagar för att ha en chans att hinna först till speldatorn. Så kan man ju inte ha det...

Tänkte försöka slå 3 flugor med en smäll och fixa en speldator i HTPC-Chassi och samtidigt ge mig på mitt första bygge (har alltid köpt färdigt innan).

Har nu läst på som en tok och kollat runt så mycket det går, men kan för lite för att våga lita på mitt eget omdöme.

Detta har jag fått ihop. Tror det skall fungera (hybris...:-) men det finns säkert både saker jag har total-missat samt prylar som går att fixa bättre, så kommentarer vore väldigt uppskattat.

Budget: ca 12,5 KKr

Operativ (vista HP 64x), TV-Kort, tangentbord och skärm har jag.

Kärna:
Gigabyte GA-MA790X-UD4LK - 1 180 kr
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition - 2 107 kr
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5 - 712 kr
650W Corsair CMPSU-650TXEU - 992 kr

Chassi:
Antec Fusion Remote Max - 2 143 kr

Disk:
640GB Samsung SpinPoint F1 HD642JJ - 669 kr
1TB Western Digital Caviar GP SATA II - 1 058 kr
LG GGC-H20L Blu-Ray läsare & DVD-brännare - 1 090 kr

Grafik:
2 x Sapphire ATI HD4770 512MB PCIe - 2 198 kr

Totalt : 12 248 kr med frakt

Känns som om grafik-delen är det största problemet. Finns ju så s**ans många val. Kör man med ett st bättre kort kan man ju antingen gå ner i pris på brädan eller behålla den och ge sig själv uppgraderingsmöjlighet med t.ex 1 st 4870 nu plus ett till sen. Min tanke var att samma prestanda fördelat på 2 kort (= 2 fläktar) borde ge en tystare/svalare maskin. Håller det resonemanget eller är jag ute och cyklar?

Hur högljudd blir en sån här burk? Är inte så ljudkänslig men mitt nuvarande 9800GTX låter som en damsugare ibland (gör inget då jag spelar med hörlurar) men om man skall titta på film blir det ju inte så kul...

Följer alla sladdar och annat med så att man slipper sitta där en lördagkväll mitt i bygget och fastna på att det saknas nån liten usel plopp?

Stort tack på förhand och trevlig Valborg önskar

/Tobbe

Permalänk
Antielefant

I huvudsak tycker jag att det låter som ett bra bygge, men jag har några funderingar.

HTPC-chassin blir lätt rätt tät,byggda och det betyder att du behöver, kanske inte de bästa kylarna men iaf bra kylare som har bra värmeavledning och en skapligt stor CPU-fläkt. Jag skulle rekommendera att du i alla fall tittar på kopparmonstren från Noctua, Thermaltake och Zalman. Du tjänar en hel del i ljudnivå på en bättre kylare när du inte har världens bästa cirkulation i burken.

Oavsett vilket ska det in en tub AS5 eller OCZ Extreme i paketet, och fläktarna (följer med två 120mm) ska imho bytas till Noctua eller Nexus temperaturstyrda fläktar.

Vad gäller grafikkorten är de nog helt OK, och ljudnivån styrs direkt av hur bra cirkulation du lyckas få till i burken. Huruvida det sen blir tystare än ett ensamt kort är svårt att svara på. Eventuellt kan en tyst 120mm-fläkt på fläktarm hjälpa till att hålla dem tysta, under förutsättning att det får plats i burken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej,

Har kollat på

2 x Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm
och
Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm fläkt

Var det nåt sånt du tänkte på?

De verkar ha fått bra recensioner + att jag hittade ett inlägg där någon hade fått plats med kylaren i samma chassi som jag har tänkt mig.

Det där med kylpasta och byte av kylare känns lite mera avancerat än jag hade tänkt mig men såg att det blev en ganska rejäl skillnad och nån gång skall ju vara den första...

Tack för hjälpen!

/Tobbe