Permalänk
Medlem

Spelrigg/Gamingrigg på marknad

Något som jag har funderat på är varför vissa skriver "Speldator" "Gamingdator" mm. på i princip vilket skräp som helst här på marknad. Är det ett sätt att "lura" dit folk så att de köper en dator som knappt går att använda till spel?

En till fundering är vad räknar ni som spelrigg? Nu menar jag det som en allmän fråga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

personligen ser jag en dator som man betalt mer för grafikkorten än för processorn för spelrigg. (eller åtminstone nypris för grejerna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
personligen ser jag en dator som man betalt mer för grafikkorten än för processorn för spelrigg. (eller åtminstone nypris för grejerna)

Du menar att man inte får ett gamingkort för under 2000? hd4770 är ett bra exempel på ett snabbt spelkort för billig peng, det är ingen större skillnad på monsterkorten i praktiken.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

En budget-spelrigg är en dator där du garanterat kan köra alla spel på marknaden på låg-kvalitet, med din skärm upplösning. Självklart ska det inte finnas flaskhalsar i datorn.
En bättre-rigg ska kunna köra de flesta spel på högre än medel.

Permalänk
Medlem

Bör vara strax under high end produkter och uppåt för att kvalificera sig i min mening.

Visa signatur

smash?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Du menar att man inte får ett gamingkort för under 2000? hd4770 är ett bra exempel på ett snabbt spelkort för billig peng, det är ingen större skillnad på monsterkorten i praktiken.

vad sa jag om att processorn måste kosta 2k?

om grafikkortet kostat mer än processorn, är det en gamingdator, det är min åsikt. du kan köpa en gammal athlon för ett par hundra, och sedan köra med integrerat, då är det en icke gaming, eller med ett riktigt graffe för kanske 1k, då är det en spelrigg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
En bättre-rigg ska kunna köra de flesta spel på högre än medel.

+1

Ska datorn kunna kallas spelrigg så tycker jag att den skall klara alla spel på marknaden med inställningar en bra bit över medel.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Såhär borde det vara!

En Speldator= En dator som klarar av att spela alla dagens spel på max utan AA inräknat på 12x10 upplösning. Ca 6-7000
En Gamingdator= En dator som klarar av dom flesta av dagens spel på max utan AA inräknat på 16x10 upplösning! Ca 8-10.000
En Gamingrigg= En dator som klarar dom flesta av dagens spel på max utan AA inräknat på 19x12 upplösning. Och har ett moderkort som håller för och tillåter framtida uppgraderingar! t.ex. DDR3 och PCI-E 2.0 Ca 11-15.000
Ett Monster= En dator som klarar mer än vad som är nödvändigt, och har ett moderkort som håller för och tillåter framtida uppgraderingar. Ca 15-25.000

Iom att Gamer blivit ett uttryck vanligt för spelare och oftast syftar på en mer entusiastisk spelare än en vanlig spelare så syftar ordet Gamer på en flitigare spelare än spelare! Varför Gamingdatorn är mer avancerad än Speldatorn!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Såhär borde det vara!

En Speldator= En dator som klarar av att spela alla dagens spel på max utan AA inräknat på 12x10 upplösning. Ca 6-7000
En Gamingdator= En dator som klarar av dom flesta av dagens spel på max utan AA inräknat på 16x10 upplösning! Ca 8-10.000
En Gamingrigg= En dator som klarar dom flesta av dagens spel på max utan AA inräknat på 19x12 upplösning. Och har ett moderkort som håller för och tillåter framtida uppgraderingar! t.ex. DDR3 och PCI-E 2.0 Ca 11-15.000
Ett Monster= En dator som klarar mer än vad som är nödvändigt, och har ett moderkort som håller för och tillåter framtida uppgraderingar. Ca 15-25.000

Iom att Gamer blivit ett uttryck vanligt för spelare och oftast syftar på en mer entusiastisk spelare än en vanlig spelare så syftar ordet Gamer på en flitigare spelare än spelare! Varför Gamingdatorn är mer avancerad än Speldatorn!

Ja om det är skillnad på spel och gaming var det något nytt för mig. Är det här en vedertagen distinktion? Något nytt lär man sig varje dag

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det är ju jätte svårt att säga: för att få kalla en speldator ska den ha ett grafikkort som är dyrare en processorn eller att den klarar en viss upplösning.

Jag skulle vilja säga att alla datorer som satsar på processorn/ram/grafikkortet är speldatorer och inte hårddisken/chassi. Fast det känns som alla datorer?

Fast om man pratar om märkesdatorer och de kallar en dator "speldator" med ett 8500 gt är att de lurar folk men det gör de ju med allt även mediatorer osv.

Permalänk
Medlem

Fast iom att grafikkorten kan användas för videoredigering/musik applikationer etc. nuförtiden så kan den även kallas för Workstation. Anledningen till valet av i7 för datorn thor i sign är för att den är tänkt att användas till ett filmprojekt jag håller på med.

Och det är väl mer muntligt sett som det blivit skillnad på Gamer och Spelare. T.ex. Om någon är en äkta gamer eller bara en spelare!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Fast iom att grafikkorten kan användas för videoredigering/musik applikationer etc. nuförtiden så kan den även kallas för Workstation. Anledningen till valet av i7 för datorn thor i sign är för att den är tänkt att användas till ett filmprojekt jag håller på med.

Och det är väl mer muntligt sett som det blivit skillnad på Gamer och Spelare. T.ex. Om någon är en äkta gamer eller bara en spelare!

Då är uppdelningen hardcore gamer och casual gamer ett bättre uttryck. Jag vet inte om det finns vedertagna svenska uttryck för detta. Gamer och Spelare känns mer som hittepå bara

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
En budget-spelrigg är en dator där du garanterat kan köra alla spel på marknaden på låg-kvalitet, med din skärm upplösning. Självklart ska det inte finnas flaskhalsar i datorn.
En bättre-rigg ska kunna köra de flesta spel på högre än medel.

Nja då var min gamla 4600+ 7900gt en gamingdator då? spelat igenom båda crysis spelen utan problem på den (kanske inte maxat dem dock)

edit: och om grafikkortet måste vara dyrare än processorn så är min i7 ingen gamingdator men den klarar ju det liksom det mesta annat galant...