VIA lanserar Nano-baserat minimoderkort

Permalänk
Melding Plague

VIA lanserar Nano-baserat minimoderkort

Taiwanesiska VIA jobbar vidare med produkter baserade på Atom-konkurrenten Nano. Sist ut är ett moderkort riktat mot HTPC-marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt snålt att man bara kan ploppa in 1gb ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

Min första tanke med.. Man tycker ju att moderna mobos av alla modeller borde klara av iaf 2gig. Om man nu vill ha lite mer krävande OS som Vista - W7 osv så krävs det ju för mer än bara minimalt basic användande.

Permalänk
Medlem

Alltid denna klagan.

Kan vi inte glädjas åt RCA-kontakter!? Direkt på moderkortet! Det är verkligen bra, och en GB RAM räcker en bra bit.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem

lite snålt med bara 1 gig RAM men kul att det kommer grejer från VIA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

2Gb hade varit bra iaf..
Enda jag lite saknar är väl isf en pci express port (Pci X?) den där lilla svarta porten som nyare moderkort även innehar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Kostar för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Kostar för mycket pengar.

hur mycket?

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hur mycket?

Känns som allt från VIA kostar för mycket...

Permalänk
Medlem

Är det tillräckligt bra ljud i den inbyggda ljudkretsen för hemmabio å sånt? Även om de förbättrats avsevärt senaste åren lär åtminståne audiofiler vilja ha riktiga ljudkort, men finns ju externa valmöjligheter om man vill.

1GB är ganska lite men lär räcka, man kör ju inte Vista på en sån dator precis.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteljungh
Min första tanke med.. Man tycker ju att moderna mobos av alla modeller borde klara av iaf 2gig. Om man nu vill ha lite mer krävande OS som Vista - W7 osv så krävs det ju för mer än bara minimalt basic användande.

Då W7 ska vara snålare än xp och xp rullar på fint med 1 gig tror jag det kommer gå bra ändå. Den är ju som det står i artikeln gjort för htpc i första hand och inte en spelmaskin. Filmtittande kräver inte så väldans mycket kräm bara man har rätt kodade filmer.

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

VIA är för dyra annars skulle jag köpa av dom...

Deras C885 chipset är dock VÄLDIGT imponerande. Extremt låg energikonsumption, och är extremt bra på HD avkodning. Tror att Vias egna 1.6ghz processor endast låg på 10% load med det chipsetet. Kommer väl dock kosta multum vilket är synd, tycker att VIA borde satsa på att sänka priserna för att ta marknadsandelar, då jag faktiskt måste erkänna att dom erbjuder mycket bättre/strömsnålare lösningar för en HTPC än både AMD och Intel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Är det tillräckligt bra ljud i den inbyggda ljudkretsen för hemmabio å sånt? Även om de förbättrats avsevärt senaste åren lär åtminståne audiofiler vilja ha riktiga ljudkort, men finns ju externa valmöjligheter om man vill.

Eftersom att kortet har en digital optisk utgång för ljud så spelar inte ljudkortet någon roll då de bara skickar vidare ljudet till din förstärkare för avkodning. Det är en fördel att ha en ordentlig dac då men de är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Moderkorten kostar mkt, däremot får man med det mesta man behöver för att i stort sett montera och köra igång.
Jämför billigt moderkort till Intel och AMD med tillika billig processor. Man hamnar i ungefär samma prisklass i absoluta belopp. Men sure, i de låga prisklasserna spelar hundringar roll.
VIA väljer man idag för att man vill ha en lagom balanserad HTPC som man kan ha i handväskan, samsandes med Chihuahuan.
Inget för vare sig audiofiler, megafiler eller videofiler.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Man blir så trött på via's eviga papperslanseringar..

de här moderkortet blir väl till en episk myt på samma sätt som den där nanobaserade netbooken som aldrig kommer

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Moderkorten kostar mkt, däremot får man med det mesta man behöver för att i stort sett montera och köra igång.
Jämför billigt moderkort till Intel och AMD med tillika billig processor. Man hamnar i ungefär samma prisklass i absoluta belopp. Men sure, i de låga prisklasserna spelar hundringar roll.
VIA väljer man idag för att man vill ha en lagom balanserad HTPC som man kan ha i handväskan, samsandes med Chihuahuan.
Inget för vare sig audiofiler, megafiler eller videofiler.

Ska vi ta AMD som exempel kommer jag undan med ett moderkort med integrerad grafik och en processor för max 1500kr.

Detta moderkort från VIA får man säkert räkna med nästan 3000kr, om inte mer :/

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ska vi ta AMD som exempel kommer jag undan med ett moderkort med integrerad grafik och en processor för max 1500kr.

Detta moderkort från VIA får man säkert räkna med nästan 3000kr, om inte mer :/

Kapa moderkortet på hälften och du får samma lösning som VIA, för en fjärdedel av priset.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.