Grannens katt bajsar på vår altan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Många tips och förslag, först och främst har jag inga avsikter att döda det lilla kräket. I värsta fall fånga in katten och åka med den några km bort och släppa ut den, skjuta på den med softair gun (det gör lite ont men inget som skadar den mer än lite smärta) varje gång den gör en överträdelse på min mark. Alternativt köpa en jävligt kraftig vattenpistol som man kan pumpa så får den sig en redig kalldusch.

Hälla ut skiten på grannens altan tycker jag låter lite väl grovt, men däremot be grannen komma och plocka upp efter sin katt vore mer lämpligt.

Säker på att den ens hittar tillbaka om du kör bort nån kilometer med den? En sak om den gått dit själv men om du kör den med bil så kanske den kommer bort sig och dör en långsam plågsam död istället...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Säker på att den ens hittar tillbaka om du kör bort nån kilometer med den? En sak om den gått dit själv men om du kör den med bil så kanske den kommer bort sig och dör en långsam plågsam död istället...

Tja jag har fortfarande inte haft ihjäl den då som vissa föreslår, så jag kommer att kunna somna med gott samvete iaf :).

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Avstängd

Då TS var sugen på att fånga katten:

http://www.jagareforbundet.se/lan/vasterbotten/viltvardsprodu...

Citat:

Fällan fångar djuret effektivt utan att skada det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag har för mig a det ligger på tomtägarens ansvar att hålla katter ifrån sin trädgård om man inte vill ha dem där. Såg något program i grannfejden nån gång där jag har för mig att det var så det sades där. Det finns många sätt som inte skadar kattern. Finns ju de där makapärerna som ger ifrån sig ljud som vi inte hör men är jobbigt för katter.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Många tips och förslag, först och främst har jag inga avsikter att döda det lilla kräket. I värsta fall fånga in katten och åka med den några km bort och släppa ut den, skjuta på den med softair gun (det gör lite ont men inget som skadar den mer än lite smärta) varje gång den gör en överträdelse på min mark. Alternativt köpa en jävligt kraftig vattenpistol som man kan pumpa så får den sig en redig kalldusch.

Hälla ut skiten på grannens altan tycker jag låter lite väl grovt, men däremot be grannen komma och plocka upp efter sin katt vore mer lämpligt.

Du tycker alltså att det är för grovt att lägga kattens skit på grannens altan, men inte att skjuta den med en soft air gun? Nu känner ju inte jag din granne, men jag tror nog att ägaren skulle föredra att få skit på sin altan. Det ena är grymt, det andra är bara infantilt.

En vattenpistol låter som en bra lösning dock, men använd ingen högtryckstvätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear

Hmm är det inte så att när man har en katt och flyttar måste man ha katten inomhus typ 1-2 veckor för att den annars springer hem till där man tidigare bodde?

En utomhus katt bör ju inte ha några större problem med att klara sig ute i naturen tycker man..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
Hmm är det inte så att när man har en katt och flyttar måste man ha katten inomhus typ 1-2 veckor för att den annars springer hem till där man tidigare bodde?

En utomhus katt bör ju inte ha några större problem med att klara sig ute i naturen tycker man..

Är nog lite av en myt tror jag. Katten kan omöjligt hitta hem om man haft den i en bur i bilen så den inte sett vägen eller har varit där förut. En utomhuskatt kanske klarar sig ett tag men jag tror att så fort vintern kommer blir det väldigt tufft.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Vad alla tjafsar
Gör som jag sa tidigare o släng i väg katten, den landar ändå på fötter men blir förhoppningsvis skiträdd.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Aa du skulle säkert bli glad om nån blandade råttgift i din Big Mac också

Edit: stolpskotten fortsätter flöda in :S .. Och din farbror var också ett stolpskott som satte senap i kattens röv.. Ungefär som om nån skulle dippa en påle i skånsk senap och köra upp i din röv.. säkert skönt

Man märker tydligt att logiskt tänkande inte är din grejj, men okej, kan ta det långsamt så att även du förstår. Det är skillnad på att jag går och köper en hamburgare och att en katt inkräktar på MIN tomt och förstör. Det är inte samma sak, på samma sätt som bilar inte är detsamma som päron. Om du tänker på det ikväll innan du skall sova skall du nog se att du kan skilja på dessa två.

För övrigt är kattägare nästan lika irriterande som katterna själva. Katter är skadedjur och inte sällskapsdjur.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Katter är skadedjur och inte sällskapsdjur.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För övrigt är kattägare nästan lika irriterande som katterna själva. Katter är skadedjur och inte sällskapsdjur.

Letat ett tag på den här sidan men jag hittar inte riktigt, skulle du kunna...?

Citat:

Kunde inte sagt det bättre själv!

Tror ingen hade väntat sig nått annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Letat ett tag på den här sidan men jag hittar inte riktigt, skulle du kunna...?

Dom har inte vildsvin heller.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Sätt dig på vakt och ta tag katten i nacksinnet och släng i väg den när den kommer.
Den kommer att landa på fötter och förmodligen bli skrämd så att den inte kommer tillbaka.

Det kan mycket väl sluta med ett besök hos läkaren, med stelkrampsspruta och allt som hör till. Jag avråder starkt folk från att handgripligen försöka tukta okända katter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Dom har inte vildsvin heller.

Sant, vildsvin, älgar och tamkatter verkar vara för tunga för anticimex. :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

1. Katten kan inte veta huruvida det han gör kommer orsaka någon problem.

Argumentet håller lika väl för råttor som gnager sönder saker i dit hus och förstör.

Citat:

2. Att döda eller plåga djur som t.ex. katter är inte snällt, detta därför att katten känner smärta precis som människor.

Argumentet håller lika väl för råttor som gnager sönder saker i dit hus och förstör.
(Jag håller inte med dig förövrigt, katter känner inte smärta precis som oss. De känner smärta, men de kan inte lida som oss.)

Citat:

3. Förmodligen skulle katten bli saknad av dess ägare.

Återigen, att någon betalat för katten gör inte skadan på min tomt mindre.

Citat:

4. Katter är inga skadedjur, bara för att en katt skiter på fel ställe är det knappast att klassa som ett skadedjur.

Det är ju en definitionsfråga. För altanägaren är det ett skadedjur.

Citat:

Med dina argument skulle det vara ok att mörda människor om de åsamkade andra någon typ av skada, förutsatt att vi bortser från lagen.

Nej.
Vet du hur stor hjärna ett kattskrälle har? 30 jävla gram. Det är 1/50 av vad vi har.
Att kattägare felaktigt tolkar in mänskliga fenomen som längtan, drömmar, idéer och andra saker som utgör en individ beror bara på att de gör misstaget att anta att kattens upplevelser av omvärlden skulle likna deras.
Katter är korkade, väldigt väldigt korkade.

Katter är inte små människor, katter är dumma djur. Att kattägare klär ut sina katter i löjliga hattar förändrar inte det.

Citat:

sedan är ju straffet döden väldigt oproportionerligt.

Det handlar inte om straff eller synd, det handlar om att ta hand om ett problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jag har för mig a det ligger på tomtägarens ansvar att hålla katter ifrån sin trädgård om man inte vill ha dem där. Såg något program i grannfejden nån gång där jag har för mig att det var så det sades där. Det finns många sätt som inte skadar kattern. Finns ju de där makapärerna som ger ifrån sig ljud som vi inte hör men är jobbigt för katter.

Jag har också för mig att det är så, dessutom finns problemet med att många katter älskar att sitta på motorhuvar, vilket kan göra repor. Intressant fråga om kattägaren kan hållas ansvarig för dessa repor?

Nå lösningen på problemet tror jag är att ha något som doftar, finns att köpa diverse saker som även har nämns. Prata med grannen och få honom/henne att betala. Annars finns det avväjningsmetoder som är lite djurplågeriaktiga, syftar inte på vissa förslag som nämns, utan hur vissa gjorde för att lära ej rumsrena katter. Det finns dock som med allt grader av hur rå man är, man kan ta katten och hålla nosen 1 till 2dm ifrån sin egen avföring, så fattar den att du inte tycker om det. Katter brukar just gräva ner sin avföring, för att de inte vill lägga spår överallt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Ja, därför tycker jag i första hand att man inte ska döda råttor heller utan i den mån det går få bort dem utan att döda dem. Men om det nu verkligen är så att de äter upp ditt hus, och att döda dem är enda alternativet då får man nog göra det.

Citat:

(Jag håller inte med dig förövrigt, katter känner inte smärta precis som oss. De känner smärta, men de kan inte lida som oss.)

Katter kan lida.

Citat:

Återigen, att någon betalat för katten gör inte skadan på min tomt mindre.

Det handlar inte om pengar. Men att du inte fattar det visar bara på din avsaknad av empati för andra människor och djur.

Citat:

Det är ju en definitionsfråga. För altanägaren är det ett skadedjur.

Det ska vara en bra konstig altanägare för att räkna katter till skadedjur för att en katt skiter på den då och då.

Citat:

Nej.
Vet du hur stor hjärna ett kattskrälle har? 30 jävla gram. Det är 1/50 av vad vi har.
Att kattägare felaktigt tolkar in mänskliga fenomen som längtan, drömmar, idéer och andra saker som utgör en individ beror bara på att de gör misstaget att anta att kattens upplevelser av omvärlden skulle likna deras.
Katter är korkade, väldigt väldigt korkade.

Att katter är korkade jämfört med människor är korrekt, men det ger dig inte rätt att döda dem. På samma sätt som att vi inte dödar förståndshandikappade människor. Förövrigt ser jag inte riktigt vad storleken på hjärnan har med saken att göra. Menar du att djur som har större hjärna rent viktmässigt är värda mer än andra?

Citat:

Katter är inte små människor, katter är dumma djur. Att kattägare klär ut sina katter i löjliga hattar förändrar inte det.

Bara för att det är djur ska du inte behandla dem hur som helst.

Citat:

Det handlar inte om straff eller synd, det handlar om att ta hand om ett problem.

Och det handlar om att du saknar empati. För det finns ingen vettig människa som tycker att döda en katt är ett bra alternativ för det problem som finns, och det är absolut inte det första alternativet som bör komma till förslag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, därför tycker jag i första hand att man inte ska döda råttor heller utan i den mån det går få bort dem utan att döda dem. Men om det nu verkligen är så att de äter upp ditt hus, och att döda dem är enda alternativet då får man nog göra det.

Katter kan lida.

Det handlar inte om pengar. Men att du inte fattar det visar bara på din avsaknad av empati för andra människor och djur.

Det ska vara en bra konstig altanägare för att räkna katter till skadedjur för att en katt skiter på den då och då.

Att katter är korkade jämfört med människor är korrekt, men det ger dig inte rätt att döda dem. På samma sätt som att vi inte dödar förståndshandikappade människor. Förövrigt ser jag inte riktigt vad storleken på hjärnan har med saken att göra. Menar du att djur som har större hjärna rent viktmässigt är värda mer än andra?

Och det handlar om att du saknar empati. För det finns ingen vettig människa som tycker att döda en katt är ett bra alternativ för det problem som finns, och det är absolut inte det första alternativet som bör komma till förslag.

Måste bara fråga dig, hur skulle du se på saken om du hade råttor som sprang omkring på din altan? Skulle det vara fel att döda dem med? Om du säger nej har jag missbedömt dig, trodde du var en rationell människa.

Vet du hur svårt och dyrt det är att sanera efter katters avföring? Kostar hyresvärdar mångmiljonbelopp per år. Såg en dokumentär där en sanerare berättade om vad han sett. Ett sällskapsdjur orsakar inte den långvariga skada som katter gör.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Få bort råttor utan att döda dem?
Råttor i städer kan knappast leva på något annat än oss.

Citat:

Katter kan lida.

Lida som att ha ont, visst.
Jag syftade mer på saker som att sakna andra, det tror jag inte att katter gör.

Citat:

TS skrev "ett par gånger om dagen", det är knappast "då och då".
Nu tror jag förvisso att han kanske överdrev lite, men även om det bara är i närheten av detta så är det oacceptabelt.
Grannens inköp av katt ska inte gå ut över honom.

Citat:

Menar du att djur som har större hjärna rent viktmässigt är värda mer än andra?

Jag anser att det är en bra tumregel, ja.

Citat:

Naturligtvis inte, vi är ju också djur.
Men alla djur har inte samma kapacitet att må bra eller dåligt.
Katter ligger i den här aspekten antagligen en bra bit ifrån flera djur vi rutinmässigt dödar för att vi tycker att de är smaskiga.

Citat:

Nej. Det handlar om att jag sympatiserara mer med trådskaparens problem än med ett korkat djur.
Det är liknande det man gör när man rekommenderar råttfällor för att lösa problem med råttor.
Jag sympatiserar däremot inte mycket med kattägaren, då det är han/hon som har ställt till det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Få bort råttor utan att döda dem?
Råttor i städer kan knappast leva på något annat än oss.

Lida som att ha ont, visst.
Jag syftade mer på saker som att sakna andra, det tror jag inte att katter gör.

Du har fel.

Mina katter saknar mig varje dag och blir helt tokiga när jag kommer hem, vem annars ska ge dem mat? Man märker det också väldigt tydligt om man varit ifrån dem en längre tid.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Den här tråden har spårat ur fullständigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||