Kan man göra en gemensam .js fil som kopplar ihop flera som man kan med .CSS?

Permalänk
Medlem

Kan man göra en gemensam .js fil som kopplar ihop flera som man kan med .CSS?

Just nu ser de övre delarna på varje sida ut så här;

<script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min...."></script> <script type="text/javascript" src="scripts/gardin/gardinen.js"></script> <script type="text/javascript" src="scripts/gardin/tillskott.js"></script> <script type="text/javascript" src="scripts/highslide/highslide.js"></script> <script type="text/javascript" src="scripts/highslide/highslideadd.js"></script> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/a-binder.css" />

Länkningen till .CSS filen a-binder.css ser ut så här;

@import url("menupage.css"); @import url("looks.css"); @import url("layout-main.css"); @import url("layout-tillskott.css"); @import url("footer.css"); @import url("tabort.css"); @import url("../scripts/highslide/highslide.css");

Mycket smidigt då jag kan enkelt lägga till/ta bort .CSS styrningar på en enda plats istället för att gå in på varenda sida.

Går detta på någotvis att göra med sökvägarna till .js filerna med?

Permalänk
Medlem

har aldrig gjort det själv men detta kanske kan fungera
http://ehsun7b.blogspot.com/2008/03/javascript-import-include...

Permalänk
Medlem

Tackar
Den hänvisade till detta ;
http://ehsun7b.blogspot.com/2008/11/ajaxcssjs-javascript-and-...

Som jag förstår det skall jag först fixa till en .js fil med följande;
http://behravesh.ws/download/ajaxcssjs.js

Men jag har aldrig hållit på med .js/ajax på denna nivån så jag förstår inte vart/hur jag skall lägga in mina .CSS och .JS hänvisningar? Skall jag göra en .js fil till, eller skall jag använda ajaxcssjs.js filen?
Har testat att copy & pasta in det här och var, men kan inte få någon ordning på det, hittar även inget på google, har hittat en del bloggs/poster om det, men ingen berättar om just "mellanpuzzelbiten" som jag saknar, dvs vart hänvisningarna skall läggas in.

Permalänk
Medlem

Hittade ett annat med hjälp av de sökord som jag nu visste om tack vare mega_bra's post.

Gjorde en ny .js fil som jag döpte jsbinder.js och fyllde med denna koden;

function importScript(url){ var tag = document.createElement("script"); tag.type="text/javascript"; tag.src = url; document.body.appendChild(tag); } window.onload = function(){ // imports go here importScript("ett-script.js"); // exempel importScript("ett-annat-script"); // exempel importScript("mapp/ett-tredje-script.js"); // exempel importScript("mapp/undermapp/ett-4de-script.js"); // exempel };

Funkar jättebra och känns "säkrare" än ajaxcssjs.js då man enbart lägger in .js hänvisningarna. Om någon skulle ha stängt av .js för browsers så lägger ju .CSS filer av med, så detta känns bättre/enklare.

Permalänk
Medlem

En sidnotering bara: För varje fil du hänvisar till skapas en HTTP GET-request, vilket är relativt långsamt i sammanhanget. Det optimala är att (i en produktionsmiljö, såklart) ha så få GET-requests som möjligt, dvs. slå ihop all JS i en fil, ha all css i en fil och alla bilder i en fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
En sidnotering bara: För varje fil du hänvisar till skapas en HTTP GET-request, vilket är relativt långsamt i sammanhanget. Det optimala är att (i en produktionsmiljö, såklart) ha så få GET-requests som möjligt, dvs. slå ihop all JS i en fil, ha all css i en fil och alla bilder i en fil.

Jag skulle inte offra Läsbarhet och att enkelt kunna se vart jag behöver ändra i kod för några få GET request.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Jag skulle inte offra Läsbarhet och att enkelt kunna se vart jag behöver ändra i kod för några få GET request.

Det löser du självklart i din produktionsmiljö och är inte något du behöver offra användarupplevelsen för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drumstick
Det löser du självklart i din produktionsmiljö och är inte något du behöver offra användarupplevelsen för.

Precis.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag anser overheaden försumbar om man jämför med hur mycket man vinner på det.

Att slå ihop allt till en fil kan dessutom ställa till problem. Vidare så brukar jag köra på varianten att olika CSS- och Javascript-filer inkluderas, beroende på sida.
Skulle allt vara i en enda fil skulle det vara onödigt mycket som laddas in.

Därmed: inte alltid optimalt att ha endast EN fil för respektive filtyp (speciellt inte bilder som Wishie gav ett (förhoppningsvis oseriöst) exempel på i något inlägg).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.